Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nybörjare: vilket papper??

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
jag tänkte precis börja utnyttja v-dala´s mörkrum, jag är helt ny på detta med framkallning i mörkrum. så jag undrar lite vilket papper/kemi jag ska använda?

jag kommer i princip enbart att använda sv/v film(typ t-max 100/400).

en annan fråga, jag har redan ett par Kodak b&w +400 framkallade(sv/v för C-41), går det att kopiera dessa med bra resultat på sv/v papper??
 
Det vanligaste papperet i dag är multigradepapper. Det är Ilfords namn på det, men det finns fler märken. Alltså papper som man använder olika filter till för att få olika kontraster och gråskalor. Det går ju då också att ha två eller fler filter till samma foto. Tidigare bytte man papper av olika hårdhetsgrad.

Jag använder Ilfords multigrade, och till den "serien" finns det även kemi. Kemin fungerar dock även till andra icke multigradepapper så vitt jag vet.

Och när det gäller din sista fråga så är det väl meningen att bilderna ska kopieras på svartvitt papper även om filmen framkallas i en färgprocess. Den begränsade erfarenhet jag har av svartvit C41-film är kopior på färgpapper. Det blev grönt..
 
bengt luthman skrev:
jag tänkte precis börja utnyttja v-dala´s mörkrum, jag är helt ny på detta med framkallning i mörkrum. så jag undrar lite vilket papper/kemi jag ska använda?

Det viktigaste är nog inte vilket papper/kemi, utan att du konsekvent använder samma kombination. I alla fall i början, så att du lär dig dess egenskaper. Personligen använder jag numera nästan uteslutande D76 1:1 till film och TMax framkallare till papper. Pappret jag använder är Fotokemika Fineprint. Jag gillar det bättre då det får bättre svärta än kodaks papper som jag använt tidigare. Använd RC papper till en början, då det är betydligt mer lättanvänt.

bengt luthman skrev:
en annan fråga, jag har redan ett par Kodak b&w +400 framkallade(sv/v för C-41), går det att kopiera dessa med bra resultat på sv/v papper??

Har ingen erfarenhet av den filmen, men jag kan tänka mig att det inte ska vara några problem. Färgfilm som kopieras på sv/v papper brukar gå bra, dock med lite försämrad kontrast.
 
åååååååååååh, v-dalas mörkrum!

där har jag tillbringat många, långa timmar med att framkalla film och kopiera bilder...

det är ett riktigt trevligt mörkrum! :)

jag gillar kodaks filmer (mest tri-x och plus-x) och ilfords kemi för papper (d-76 för filmframkallning, alternativt rodinal)... fast att jag tror du får prova dig fram - börja med något, kör det ett bra tag, testa sedan något annat..

lycka till!

(och hälsa mörkrummet från mig! :))

/malinka
 
tackar för hjälpen!
jag får se vad de blir. jag är helt ny på de här med att framkalla så jag får se till att nån hjälper mig i början. men de ska nog lösa sig rätt bra.
 
bengt luthman skrev:
en annan fråga, jag har redan ett par Kodak b&w +400 framkallade(sv/v för C-41), går det att kopiera dessa med bra resultat på sv/v papper??

Nu har du väl redan testat, men ändå:
Ja! Det blir ett utmärkt resultat eftersom det är film för sv/v foton. Det blir alltså bättre än när du lämnar in den på labb eftersom du då får dina bilder kopierade på färgpapper.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.