Annons

Nybörjare, val av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

jm89

Ny medlem
Hej!

Jag är verkligen nybörjare inom fotografering men har alltid tyckt om att fota. Fram tills idag har jag enbart fotat med vanliga digitalkameror. Nu är jag sugen på en digital systemkamera men har ingen aning om vad jag ska välja för kamera. Tänkte att jag skulle vända mig till experter. Frågan är alltså vilken kamera man ska välja som nybörjare. Räcker det med en skapligt billig kamera eller ska man satsa på något dyrare även om man bara är en hobbyfotograf?

/ Johanna

Tyvärr finns det inget enkelt svar på din fråga. Men om du söker i avdelningen "köpråd" hittar du nog en massa intressanta diskussioner i detta ämne. Sen kan du gå till en butik och känna på några alternativ i lagom prisläge -- att du gillar kameran och den känns bra i dina händer är en av de viktigaste egenskaperna.

De flesta kameramärken har "instegsmodeller" som kostar 4000-5000 kr med objektiv. De är inte alls dåliga utan funkar bra, inte bara för rena nybörjare. Vill man utvecklas kan man alltid skaffa fler objektiv och andra tillbehör.

Okej! Blev precis medlem så jag ska kika runt lite o se vad jag hittar i forumet om ämnet. Tack för ditt svar!

Smartaste rådet jag vet (inte jag som kom på det ursprungligen) är nog att köpa samma märke som dina fotointresserade kompisar har. Då kan du få hjälp och låna objektiv.

Tror inte det finns så många dåliga systemkameror idag, oavsett märke, men köper du ett stort märke har du såklart en större begagnatmarknad om du vill utveckla dig.

Lycka till.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto