Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

mrkjellman

Medlem
Nån som har något tips på något billig stativ, typ som velbon cx 660? Verkar inte som de säljs längre? Men så kollade ja på netonnet dom hade ett " Hama Stativ Star 62" 299. duger sånt som nybörjare stativ

Stativ för foto och video
- 3-vägs huvud med snabbplatta
- Vev för justering av centrumpelaren i höjdled
- Ben av aluminium med en dimension av 23 mm
- Längd minimum: 64 cm
- Längd max: 160 cm
- Maxvikt: 3,5 kg
- Vikt stativ: 1,5 kg

Senast ändrad:
Hej ! Inget av dom här stativen är något att köpa då dom är ostadig,plastiga och av,måste säga mycket dålig kvalite ! Köpte själv Velbon stativet för ett par år sedan och det var så svår-jobbat att jag inte ville använda det och dessutom gick det i sönder och då ska du tänka på att Hama-stativet är snäppet sämre än detta.Så mitt råd till dig är att lägga minst 1000-1500 kr om du vill ha ett som är bra och helst med kul-led om det ska vara till foto ! MVH.

Beror lite på vad du skall använda stativet till. Om du bara vill kunna fota med långa tider duger i stort sett vad som helst. Sedan hur mycket pengar man vill lägga beror också på hur mycket man använder prylarna. Kör man mycket med stativ är det kanske värt priset att lägga lite mer. Om du aldrig haft stativ och är nybörjare tycker jag gott att du kan köpa något av dessa billigare för att senare avgöra om du behöver något bättre. Jag har haft flera billiga stativ genom åren och inget har gått sönder och alla har funkat.

Nu plåtar jag en hel del nattfoto med både mellanformatskamera och storformatskamera så jag har numera flera "dyra" stativkombinationer. Men som sagt, köp ett av dessa billiga till att börja med tycker jag.

Beror lite på vad du skall använda stativet till. Om du bara vill kunna fota med långa tider duger i stort sett vad som helst. Sedan hur mycket pengar man vill lägga beror också på hur mycket man använder prylarna. Kör man mycket med stativ är det kanske värt priset att lägga lite mer. Om du aldrig haft stativ och är nybörjare tycker jag gott att du kan köpa något av dessa billigare för att senare avgöra om du behöver något bättre. Jag har haft flera billiga stativ genom åren och inget har gått sönder och alla har funkat.

Nu plåtar jag en hel del nattfoto med både mellanformatskamera och storformatskamera så jag har numera flera "dyra" stativkombinationer. Men som sagt, köp ett av dessa billiga till att börja med tycker jag.

Ja det blev ett billigt Hama stativ.

Ja det blev ett billigt Hama stativ.

Intressant att veta om det fungerar för dina behov. Du fick lite dåliga råd, som att vilket stativ som helst duger för långa tider. Det är inte sant. Men du får hålla dig till helt jämna, hårda underlag och inte luta kameran så kan det funka. Och inte ställa det där det blåser förstås.

Om det inte fungerar, släng det inte, kan användas till annat som en blixt som ska stå en bit från kameran :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar