Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare som söker råd

Produkter
(logga in för att koppla)

Chellqvi

Medlem
Hej!

Jag har starka funderingar på att slå mig in som "mäklar-fotograf", dvs fota lägenheter och villor - och skulle behöva era råd och tips om var jag skall börja. I dagsläget har jag en Canon EOS 600D med standardgluggen 18-55mm, som jag dock är nöjd med, men som jag antar behöver kompletteras med fler gluggar för mina ändamål?

Jag skulle vidare nog behöva någon form av tips på kurser/utbildningar/böcker eller liknande? (är nybörjare som sagt) Hittade ett par kortare kurser på Medborgarskolan, men osäker på om dom är bra..

Tänkte ev försöka starta eget sedan.

Mvh
"En som vill komma igång med foto på allvar"

Hej!

Det finns väldigt mycket matnyttigt för dig som är nyfiken på mäklarfotografi. Prova sökfunktionen längst upp på sidan, så lär du vara sysselsatt med läsning resten av dagen... :)

Hade helt missat den tråden, tack ! Ser ut att finns en hel del matnyttigt där :) Kanske dock inget om utbildningar/kurser dock.

Satt själv i din sits för några månader sedan. Blev kontaktad av Husfoto och sedan har allt gått som på en räls. Bor i en liten stad och har inte jätte många objekt i veckan men det passar mig bra då jag fortfarande är ny. Alternativet är att sälja in sig själv hos en mäklare men då får du varken utbildning, ordersystem, ett stort kontaktnät eller det kanske bästa, backup. Blir du sjuk/är upptagen med andra fotojobb kan någon annan ställa upp och hoppa in, bilderna blir likadana för alla fotar på samma sätt! Är du en bra säljare kanske du tjänar några kronor extra på att sälja in dig själv hos en stor och bra mäklare, men jag tycker det är en struntsumma jämfört med vad man får tillbaka.

Mina 5 cent :)

Satt själv i din sits för några månader sedan. Blev kontaktad av Husfoto och sedan har allt gått som på en räls. Bor i en liten stad och har inte jätte många objekt i veckan men det passar mig bra då jag fortfarande är ny. Alternativet är att sälja in sig själv hos en mäklare men då får du varken utbildning, ordersystem, ett stort kontaktnät eller det kanske bästa, backup. Blir du sjuk/är upptagen med andra fotojobb kan någon annan ställa upp och hoppa in, bilderna blir likadana för alla fotar på samma sätt! Är du en bra säljare kanske du tjänar några kronor extra på att sälja in dig själv hos en stor och bra mäklare, men jag tycker det är en struntsumma jämfört med vad man får tillbaka.

Mina 5 cent :)

Kul att se andra i liknande sits :)
Hade du ingen utbildning när Husfoto kontaktade dig? Eller utbildar dom osv?

Känns som jag vill komma igång så snabbt som möjligt, men vet inte i vilken ände jag skall börja :)

Superbra med denna respons verkligen!

Fotografi handlar inte om utbildning, man måste ha ett bildseende, en talang. Visst går det att ta bra bilder ändå, men för att få det lilla extra behöver du ha känsla. Jag hade aldrig fotograferat den typen av bilder innan men det är inte så svårt, utbildning, kunskap och tips o tricks får du av oss andra i gänget! :) Ring Gareth på Husfoto imorgon och känn efter, känner du att det inte är din grejj är det ju bara att inte gå vidare! Numret hittar du på Husfoto.se :)

Lite höga hästar kanske.....?

Fotografi handlar inte om utbildning, man måste ha ett bildseende, en talang. Visst går det att ta bra bilder ändå, men för att få det lilla extra behöver du ha känsla. Jag hade aldrig fotograferat den typen av bilder innan men det är inte så svårt, utbildning, kunskap och tips o tricks får du av oss andra i gänget! :) Ring Gareth på Husfoto imorgon och känn efter, känner du att det inte är din grejj är det ju bara att inte gå vidare! Numret hittar du på Husfoto.se :)

Bäste talangfulle fotograf. Det är visserligen glädjande att du har tron på dig sjåälv och anser dig bvara i besittelse av bildseénde , även om jag tvilvar lite på att det skulle vara medfött.....

Men oavsett vilket:
Det brukar sägas om "konstnärer" att 10% är "talang", och resten är hårt arbete !
Det skulle givetvis inte finnas fotourbildningar om dom inte fungerade.
Bildseende är inget man föds med - det är något man uitvecklar !

Jag är 51 bast, och har rört mig i kreativa miljöer hela mitt liv - vi har fotat, drejat, tecknat, spelat musik, och dekorerat, och designat, osv. du får mig inte att köpa myten om den gudabenådade konstnären !
Vem som helst kan lära sig ta bra bilder, eller skriva bra musik, om han bara ger sig själva f..n på saken !
Det betyder inte att han nödvändigtvis blir berömd av det - men han blir bra !
Självklart finns det en aspekt till; tycker man inte det är kul är det ingen poäng. Man ska tycka om det man gör - det synns på bilderna om det är rutinarbete, eller om man inte lägger ner sin själ i det.
Men foto handlar inte om av v bli bäst - det handlar om att vailja berätta något !

Det är möjligt att det finns dom som har enklare att lära det, och dom som har svårare för det. Men när ebn person kommit tillräckligt lngt vågar jag sätta min heder på att du inte kan avgöra skilnaden.
Vidare beror det ibland på vad man sysslat med tidigare. Jag har som keramiklärare uptäckt att vissa av de elever som lär sig snabbt, och har "någott extra" ofta är folk som tidigare arbetat med färg och form på ena eller andra sättet - ibland utan att de ens sjåälva är helt klara över det !

Jag har kollat på några av dina bilder - OK - du tar bra bilder ibland. Kanske bättre än jag själv gjorde när jag var idin ålder. ( I dag har jag legat av mig lite, och det digitala är nytt för mig, så därför är mina nyare bilder av rätt diskutabel kvalitet ibland. På den analoga tiden tog jag mest svartvitt - det är en annan teknik.)
Men även om du kan något som jag kanske inte själv kunde när jag var i tonnåren, så har jag sett det som är mer imponerande !
Så jag skulle nästan råda dig till att sänka garden en smula, tills du befinner dig på en nivå där du kan tala om för folk att dom "faktiskt ska ha lite talang för att bli till" något också......
Jag tror heller inte du besitter den erfarenhet som krävs för att uttala dig om hur arbetslivet ser ut, hur man blir professionell fotograf, och hur saker hänger ihop. Kom igen när du de facto har sett arbetslivet, några år !

Sådana här komentarer sänker folk !
Det kan få dem att misströsta, och känna sig otillräckliga, ochj tvivla på sig själva ibland !
Det är helt OK om du inte vill gå skolor, men för andra kan det vara vägen fram !
Ingen ska stoppas for att han/hon tror att han/hon inte har det som ska till !
Har man lusten, och vill något ska man tvärtom försöka så långt man bara orkar och kan, och inte låta sig nedslås med Von-Oben-komentarer som insinuerar att dom kanske inte har det som ska till. Och i synnerhet inte från en knappt nog vuxen person vars samlade erfarenheter i fråga om konst, arbetsmarknad, och fotografi sannolikt torde kunna rymmas i något av de texthäfter som vederbörande använde till att klottra ner anteckningar rörande paralellkoplingar, och seriekoplkingar i, under sin inte alltför avlägsna gymnasietid !

Folk som känner sig starkare än så, och sopm sett folk trackas och ge upp, blir kanske mest irriterade övear attityden - så reagerar jag sjalv.

Dessutom för din egen skull; Det klär dig bättre med en ödmjukare attityd - du framstår helt enkelt som mer sympatisk på det sättet !

Oj, där trampade jag någon på tån. Jag menade inte alls att trycka ner trådskaparen, tvärt om. Jag har fått väldigt mycket hjälp av fotosidan och hjälper gärna andra att förverkliga sina drömmar och mål. Det jag reagerade på var det stora behovet av utbildning för "mäklarfotografi". För mig har kunskapsbanken till största del varit fotosidan. Och jag säger inte att jag är proffs, jag säger inte ens att jag är "bra", jag har ju för fasen nyss börjat fota.

Bildseende tror jag i grunden är något man mer eller mindre har, det behöver inte vara bra från början men man har i alla fall en känsla för bild, som man sedan utvecklar. Självklart kan du jobba dig till det, det förnekar jag absolut inte.

Möjligen att mina två första meningar lät lite väl hårda, men jag trodde att mina kommande meningar kompenserade för dessa. Jag är en ödmjuk person, men ibland låter det man skriver inte riktigt som man själv tänker.

Tolkade trådskaparen mitt inlägg som Anders gör ber jag om ursäkt och frågar; hur gick det? :)

Oj, där trampade jag någon på tån. Jag menade inte alls att trycka ner trådskaparen, tvärt om. Jag har fått väldigt mycket hjälp av fotosidan och hjälper gärna andra att förverkliga sina drömmar och mål. Det jag reagerade på var det stora behovet av utbildning för "mäklarfotografi". För mig har kunskapsbanken till största del varit fotosidan. Och jag säger inte att jag är proffs, jag säger inte ens att jag är "bra", jag har ju för fasen nyss börjat fota.

Bildseende tror jag i grunden är något man mer eller mindre har, det behöver inte vara bra från början men man har i alla fall en känsla för bild, som man sedan utvecklar. Självklart kan du jobba dig till det, det förnekar jag absolut inte.

Möjligen att mina två första meningar lät lite väl hårda, men jag trodde att mina kommande meningar kompenserade för dessa. Jag är en ödmjuk person, men ibland låter det man skriver inte riktigt som man själv tänker.

Tolkade trådskaparen mitt inlägg som Anders gör ber jag om ursäkt och frågar; hur gick det? :)

Jag tog absolut inte illa upp på något sätt, och förstod ärligt talat inte riktigt den något starka reaktionen - är bara som sagt glad över era svar och tips :)

Skall kolla upp lite tips och ideér och se vart det leder. Tror jag dock har nåt på spåren :)
Kan återkomma, om någon är intresserad? ;)

Jag tog absolut inte illa upp på något sätt, och förstod ärligt talat inte riktigt den något starka reaktionen - är bara som sagt glad över era svar och tips :)

Skall kolla upp lite tips och ideér och se vart det leder. Tror jag dock har nåt på spåren :)
Kan återkomma, om någon är intresserad? ;)

Jag har aldrig oroat mig för att TRÅDSKAPAREN skulle ta illa upp.
Det jag reagerade på var väl i förstallande att "Det handlar inte om att utb hand synen på utbildning, och det jag upfattade som en lite högöstad attityd som tycktes göra gäilda sig - man ska ha talang, och bildseende se´rru ! "

Jag tyckte väl lixom att man ska vara bra duktig för att kunna avgöra vad foto egentligen "handlar om"

Att drejjan ger trådskrivaren ett gott råd tycker jag är utmärkt, och om trådskaparen kan använda rådet till något är det ännu bättre. Och jag önskar av hela mitt hjärta trådskaparen all vind i seglen han bara kan få, fullkomligt oavsett om han får det genom en firma, genom skolor, via polare eller nätet ellr för övrigt vilken väg han nu än får det !

Min poäng var bara att det lixom låter lite som om skolor generellt vore mer eller mindre förkastliga, som något man inte behöver om man bara har talang, eller ännu värre: som om skolor vore något för folk som (felaktigt) trodde dom kunde lära sig foto oavsett om dom hade bildseende, och talang eller ej .
En sådan upfattning kan skrämma väck folk, som känner att dom kanske inte har talangen, eller bildseendet.
Och det är ju andra mäniskor än vi tre på fotosidan.
Personligen tror jag i princip att vilken idiot som helst kan både lära sig hantera en kamera, och att ta professionella bilder med den. Jag tror det handlar om intresse och engegement i första hand.

Det är klart att om man dunkar en snubbe i ryggen och säger: "Här, ta en läsk grabben, så skall jag ge dig ett gott råd om hur du får arbete", så tar man inte illa upp, och känner kanske inte heller igen sig bland dem som kanske känner sig missmodiga.

Men personligenatt drar jag mig nog ändå en smula för berätta vad foto "handlar om", just därför att jag upplever ett visst obehag inför tanken på en snubbe som har plåtat som pro i tjugo år, som lägger huvudet på sned och ler med hela ansiktet medans han med silkeslen röst säger: "Okey, berätta det för mig, jag är idel öra"
Och om han gjorde det, skulle jag inte för mitt liv ge mig till efter ett par harklingar säga: "Jo, altså talang va, bildsenede vet du......"
Gissa varför !

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar