Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare söker makroobjektiv till Nikon D40!

Produkter
(logga in för att koppla)

ACfotoamatör

Aktiv medlem
Hej!

Jag är en nybörjare på det här med systemkameror och har köpt en begagnad Nikon D40, då jag känner att den kan vara bra att lära upp mig med, innan jag byter upp mig till en ny kamera.

Nu är det så att jag vill kunna fotografera på väldigt nära håll, t ex pistillerna i en blomma, eller en insekt och andra små "saker". Jag undrar nu om ni har några tips och råd att komma med, vad som kan vara lämpligt för mig att börja med. Jag har bara ett standard-objektiv + ett 55-200 mm och det uppfyller inte mina önskemål i dagens läge. Det ska inte tillhöra någon högre prisklass, då jag vet att mina föräldrar letar efter något att eventuellt ge mig i julklapp, och då kan det inte kosta många tusen. Dock kan jag tänka mig att få ett begagnat så det kan man ju räkna in i priset.

Vad har ni för tips att ge?

Mvh Ann-Charlotte
 
En bra sak med makroobjketiv är att det i princip inte finns några dåliga på marknaden. Köper du av någon här på FS är det också rätt säkert att köpa begagnat.

D40 har inget fokusmotor i huset, vilket gör att du inte får någon autofokus om motorn saknas i objektivet. För makrobruk gör det inte så mycket då man gärna fokuserar manuellt i alla fall, men vill du använda objektivet som ett "vanligt" objektiv är det ju litet trist.

Den billigaste nya makro du hittar just nu är Nikon 40/2,8 för ca 2200:-

Per.
 
Billigast som nytt är nikons 40/2,8 det är riktigt bra dock kommer man väldigt nära objektet pga den korta brännvidden. Ett annat biligare är nikons 85/3,5 som du får ett bättre arbetsavstånd med. Nikons 60/2,8 är då mitt i mellan och är ett trevligt makro och allround då det har en snabb AF. Tamrons 90/2,8 det nyare med AF motor är ett av de bättre för sin skärpa dock lite långsammare AF
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.