Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare söker hjälp: Vad ska jag INTE göra?

Produkter
(logga in för att koppla)

J-Bq

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en längre tid följt med här på forumet och försökt läsa på så gott jag kan. Nu när jag äntligen tagit steget ut och köpt en begagnad D70 (får den först 26:e). Nu så har jag mer eller mindre kört fast och grubblar på litet saker:

Jag har redan ett Nikkor AF 50/1.8D och väntar med iver på kameran.

Så jag undrar om jag behöver köpa ett till objektiv nu redan eller ska jag vara nöjd med det jag har? Det finns ju ett drös med rekommendationer hit och dit men behöver jag mera i början?

Andra objektiv jag tittat på är följande:
NIKKOR AF-S DX VR 18-55/3,5-5,6G ED II
NIKKOR AF-S DX VR 18-200/3.5-5.6G IFED
SIGMA 135-400/4.5-5.6 APO DG ASPHERICAL RF

Finns det nåt jag ska undvika att köpa? Jag lär mig hellre av andras misstag än gör dom själv. Har ni någon gång i tiderna varit i samma sits och köpt något ni ångrat?

Ska jag kanske inte stirra mig blind på objektiv utan se på t.ex. blixtar eller nån sorts mellanring (upptäckte dom inatt så jag är inte påläst inom det området)?

Jag har de senaste åren använt en Fujifilm Finepix S5600 som motsvarar 37-300, jag är litet rädd att jag är bortskämd med en 10x zoom och blir less när jag har ett fast objektiv.

Jag hoppas att mitt inlägg inte är för rörigt men det är lite svårt att formulera frågan.
 
NIKKOR 18-200 3.5-5.6 VR ska vara ett trevligt objektiv. Har inte själv använt det, men många rekomenderar som allroundobjektiv. Med det objektivet får du samma zoomomfång som du är van vid plus lite vidvinkel.
Jag hade börjat med det och ditt 50 1.8. Det ska nog hålla dig sysselsatt några veckor...
 
Antingen 18-200 som många verkar älska trots en del små brister eller en normalzoom typ Tamron 17-50/2,8. 18-200 är som någon redan sagt rätt lik det du hade tidigare fast med mer vidvinkel (motsvarar 27-300). Fota med det ett tag så kommer su själv märka vad du behöver. Det är väldigt svårt att ge andra tips på vad man ska köpa eftersom det är väldigt individuellt hur och vad man fotar. Det som är rätt för mig kan vara helt fel för dig och vise versa.
 
Kanske det är bäst att tillämpa
"köp enligt behov, inte begär" även här?

Jag tror jag ska följa era råd och börja med det jag har. Ett 18-200 får jag ha bakom örat när det börjar knipa.

En annan sak, om jag förstått det rätt så är objektiv med större omfång "sämre" än de med mindre?

Hur stort ska omfånget vara för att bli "sämre"? Större än nåt annat bara eller finns det vissa riktlinjer?
 
J-Bq skrev:
Kanske det är bäst att tillämpa
"köp enligt behov, inte begär" även här?

Jag tror jag ska följa era råd och börja med det jag har. Ett 18-200 får jag ha bakom örat när det börjar knipa.

En annan sak, om jag förstått det rätt så är objektiv med större omfång "sämre" än de med mindre?

Hur stort ska omfånget vara för att bli "sämre"? Större än nåt annat bara eller finns det vissa riktlinjer?

De finns väl inga direkta riktlinjer. Men oftast är fast objektiv bäst bildkvalite mässtgt, finns dock undantag. Sen är de zoomarna som inte har så stort omfång oftast bäst. nikons 24-70 f2,8.
Sen kommer de lite mer kompromiss objektiven, tex. Nikon 18-135mm, ungefär lika dyr som nikon 18-70 fast sämre bildkvalite. Sen efter dom kommer super zoomarna tex. Nikon 18-200 som är snäppet sämre en tex. nikon 18-135 i de flesta fall.
Allt beror ju inte heller bara på omfång utan även på pris.
 
Om jag vore du skulle jag vänta med att köpa nått innan jag testat D70 + 50mm-kombinationen ett tag. Du kommer nog märka om du saknar tele eller vidvinkel (eller bägge). Jag har själv Nikons 18-200VR och Tamrons 17-50/2.8 som nämns i tråden ovan. Jag gillar bägge, men använder dom till olika saker. Du kanske kan låna nån standardzoom av nån kompis? (t.ex. 18-55 eller 18-70).

Rörande 18-200:an kan man säga att fördelarna (vikten, omfånget och VR), för mig, uppväger nackdelarna (bildkvalitet och bara f5.6 i 200mm).
 
J-Bq skrev:

Andra objektiv jag tittat på är följande:
NIKKOR AF-S DX VR 18-55/3,5-5,6G ED II
NIKKOR AF-S DX VR 18-200/3.5-5.6G IFED
SIGMA 135-400/4.5-5.6 APO DG ASPHERICAL RF

Jag vill, som vanligt, göra reklam för de extremt billiga 18-55 (med eller utan VR). Du kan säkert komma över det begagnat för en billig penning (500-600:). Det är inte alls så dåligt som prislappen ger sken av, och är utmärkt för att bestämma vad du egentligen "behöver". Att ha bara ett 50mm är nog inte så kul i längden, hur bra detta objektiv än är.

Sigma 135-400 låter definitivt som något du inte vill ha just nu, innan du har tillgång till vidvinkel. Även då kan glappet 50 till 135 vara besvärande långt.

Per.
 
Hej!

Jag tycker som flera andra kör på 50:an i början och se vad du saknar.

Jag hade 35-70 samt 70-300 från den analoga tiden. Fick med 18-55 med huset och har köpt en 50:a senare för att kunna köra på en större bländare.

Just nu funderar jag på en 18-200 för att kunna avveckla 18-55, 35-70 samt 70-300 eller så blir det en 105 macro för jag vill ge mig in i macro svängen eller så blir det en sb-800 blixt.

Det hade varit mycket lättare om plånboken inte hade begränsningar....
 
Du har redan ett av de bästa objektiven, så jag säger som övriga. Kör på det i början. Bli van med ljuskänsligheten och lär dig använda det korta skärpedjupet som femtian möjliggör, och när du lekt färdigt med detta kan du kasta dig in i den stora floran av skräpobjektiv med jättefå/många millimetrar men med urusel ljuskänslighet. Du kommer snabbt tröttna och fortsätta med femtian och sukta efter ljuskänsliga jämlikar som kostar 15-20.000 :).

Femtian är farlig som förstaglugg, men bättre finns inte i den prisklassen.
 
Jag får tacka alla för de fina svaren.

Jag kommer att ha mitt 50/1.8 som enda objektiv i början och kommer att utöka arsenalen vid behov.

Tack än en gång.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.