Annons

Nybörjare söker hjälp med att identifiera filter/teknik. Snälla se om ni kan hjälpa till!

Produkter
(logga in för att koppla)

JGRW

Ny medlem
Halloj

Har ett projekt där jag vill få till samma filter/känsla på mina bilder som de i länkarna nedan. Jag tycker fotona ser mycket professionella ut och de har lite dramatisk film-känsla över sig. För er proffs är det säkert flera saker som skiljer respektive bild åt men skulle uppskatta tips för att komma i rätt riktning. En jag frågade sa att det var mycket kontrast och att man "dropping the shadows".. vad innebär det?
Är det någon utrustningen som får bilderna att se ut såhär eller är det enbart filter/effekt man kan fixa i datorn efteråt? Vilka inställningar i så fall?


När jag tar ett foto blir det liksom såhär, det ser så naket och amatörigt ut:

Hälsningar J.W.
 
Det hänger på (dags) ljuset. Den sista bilden ser ut att vara tagen på kvällen med taklampan tänd.
 
Stativ och längre slutartid om ljuset ska räcka till. Sänk högdagrarna i fönstren för att få med detaljer utomhus. Interiörbilderna kan också vara tagna med indirekt artificiellt ljus (blixtar) för att likna dagsljuset. Som synes är de första bilderna tagna när det är mulet ute för mjukt ljus.
 
Det blir väldigt mycket bättre om man ljusar upp och mörkar ner rätt delar av bilden lagom mycket.
Som unoengborg påpekar ser det också mycket bättre ut om lodräta och vågräta linjer blir just det, och inte sneda.
 
Förutom det fototekniska är det nog lagt någon sorts preset eller liknande på bilderna. Jag tycker att det påminner en del om rådande mäklarmode där växterna ofta ser ut att ha avlidit färgmässigt.
 
Om man vill slippa överexponerade fönster funkar HDR. Bilden tagen från där jag sitter och skriver det här. Ingen extern ljuskälla är använd. Bildfilen är en raw-fil underexponerad ett halvt steg. Därefter har jag "framkallat" fem stycken jpg, från minus tre steg till plus tre steg. De fem bilderna är sedan processade i HDR Efex Pro (utan någon större noggrannhet). Hur som helst ser man vad som finns utanför fönstret. Vill man var noga tar man såklart fram stativet och tar fem olika exponeringar - eller fler.
Visa bilaga 1_HDR.jpg
 
Min senaste kamera kan göra HDR-bilder på eget bevåg. Jag har provat och insett att det är sällan de blir sämre än om jag försöker göra dem själv. Det går mycket snabbare att låta kameran fixa själv.
 
Fota och redigera i Raw format och lär dig använda kurv-verktyget samt att korrigera färgbalans. Att bara ställa in rätt vitbalans är sällan tillräckligt för att bildens ska "poppa". Man behöver tex korrigera rgb i både skuggor, mellandagrar och högdagrar - när man lyckas så är det som natt och dag när man bläddrar mellan före och efter - det ser ut som bilden fått mer kontrast och mer djup när alla färger stämmer, som om en "slöja/hinna" är borta. Utfrätta högdagrar är ett big NO NO om det ska se kommersiellt och proffsigt ut, men en modern kamera med bra dynamiskt omfång brukar klara det mesta om man exponerar varje scen korrekt (dvs korrekt för just den bilden och för hur man vill att slutresultatet ska se ut) Och glöm ej, VARJE BILD är unik och det är sällan man kan använda exakt samma redigering /färgkorrigering på flera bilder.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.