** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare på makro (och allt annat...)

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Lindborg

Ny medlem
Hej!

Köpte mig en Canon 600D nyligen och blev helt frälst på fotograferandet. Hur kul som helst. Fick ett 18-135 mm objektiv som följde med och som glad amatör är det en ok lins för mig generellt sett.
Dock räcker det inte till när jag vill fotografera på nära nära nära håll har jag märkt. Därför bestämt mig för att införskaffa ett 1:1 makro objektiv för att plåta mina flugbindningskreationer, samt lite utomhus.

Har budget på ca 5000 kronor, annars kommer frugan ta fram brödkaveln. Tittat lite på vad jag kan tro vara okej för mina behov.

1. Tamron AF SP 90/2,8 Di
2. Tokina AT-X M100/2,8
3. Canon EF 100/2,8 USM

Dessa ligger i samma prisklass och för mig verkar det vara hugget som stucket vilket jag väljer...förstår mig inte på allt ännu precis. Är det någon med erfarenheter av detta eller dessa objektiv som kan sträcka ut en hjälpande virtuell hand och ge mig några råd? Läste någonstans att Tokina skulle vara bra...aldrig hört talas om märket.

Vänligen: Johan

Alla tre objektiven är bra, har fått betyget "Guld Toppklass" på Cyberphoto. Själv hade jag valt Canon, mest tack vare USM (snabb och tyst AF-motor)

Du har iofs rätt i att man ganska ofta fokuserar manuellt när det gäller macrofoto. Det fina är att ett macroobjektiv kan användas till så mycket annat också, där har man mer nytta av AF, t.ex. porträttfoto.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar