anspe
Aktiv medlem
Det verkar ju tyvärr som om halofenomenet återkommer även med 35 mm objektivet så jag har ingen bra förklaring. Mellanringarna var för övrigt långt ifrån mattsvarta invändigt utan blanka eloxerade och kan ha varit roten till det onda.
Försättslinser har jag testat och är måttligt imponerad av skärpan. Möjligen går det att skaffa dyrare linser men då börjar vi tala om högre prisnivåer och steget till ett begagnat macroobjektiv är litet.
Just nu kör jag med en reverseringsring (3,85 USD inkl frakt på Ebay) och är nöjd med resultaten.
Försättslinser har jag testat och är måttligt imponerad av skärpan. Möjligen går det att skaffa dyrare linser men då börjar vi tala om högre prisnivåer och steget till ett begagnat macroobjektiv är litet.
Just nu kör jag med en reverseringsring (3,85 USD inkl frakt på Ebay) och är nöjd med resultaten.
Du kan inte veta något om mellanringarna skapar spökerierna (de är ju bara dyra, mattsvarta hål - vad kan skillnaden vara mellan fabrikaten...) innan du provat mellanringarna med ett annat objektiv.
Jag tror helt enkelt att 85:an inte fungerar så bra med ett så stort utdrag, utan genererar den här haloeffekten optiskt när man går utanför de fokuseringsavstånd objektivet är kompenserat för. På "normalfokusavståndet" händer ju ingenting konstigt.
Du kan ju också prova att använda en bra försättslins (det sista är mycket kostnadseffektivt).