ANNONS
Annons

Nybörjare på Canon, all hjälp jag kan få!

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!
Jag är väldigt ny på det här med systemkameror men vill väldigt gärna lära mig allt man kan! :)
Så jag tar gärna emot massa tips och idéer!
Jag är som sagt väldigt grön!
Fotar med en Canon EOS 50D som jag köpte av en vän.
I annonsen stod det:

"Canon EOS 50D.
Gått ca 50 - 60.000 exp. (Väl använd alltså)
Objektiv:
Canon 18-200mm/ 3.5- 5.6."

Så antar att det är det jag har :p

Jag skulle vilja hitta folk att diskutera med, då jag inte känner så många som fotar.
Finns det någon här som är intresserad av att hjälpa mig lite, svara på frågor osv? :)

Tacksam för svar, trotts luddigt inlägg!
//Malik

Jag har samma objektiv och jag rekommenderar att du inte använder det under bländare 5.6 helst 8 i vidvinkeländan av skalan där det är ganska dåligt.

Ut och ta massor med bilder och om du inte får bilderna som du skulle vilja ha dem så kan ett sånt här forum vara ett jättebra ställe att få hjälp, råd o tips kring vad du kan göra för att få de bilder du vill ha. Börja med att lära känna din utrustning. Det finns säkert en "grön ruta" läget för full automatik på inställningsratten längst upp på kameran. Börja med det läget och se vad som händer. Då gör kameran allt åt dej och du kan koncentrera dej på motivet. I nästa steg kan du sen börja lära känna de andra programlägena, P, AV, TV och M.

Sen finns det massor av klipp på Youtube att kolla på, kan också rekommendera www.moderskeppet.se som har många filmer, en hel del är gratis. Fotosidan.se har väl också börjat med kurser tror jag och så finns det såklart vanliga böcker att köpa samt inte minst kameran bruksanvisning och har du inte fått med den så finns den att ladda ned från nätet. Canon.se hemsida har också en del info om basic fotografering.

Det här forumet är helt fantastiskt och här finns MASSOR av samlad kunskap och erfarenhet samt människor som gärna vill hjälpa till. Det är bara det att din fråga är så bred och ett svar blir så omfattande att det inte riktigt passar sig att svara på hela frågan i en sån här tråd. Om jag skulle lära dej "allt" om foto så skulle det innebära att jag fick sitta här i många många timmar och skriva ett svar och jag vet inte heller om det skulle vara så pedagogiskt. Frågan blir för stor helt enkelt om du förstår vad jag menar med det?

Om du känner någon som kan fotografera så kanske den personen kan visa dej rent konkret hur kameran funkar osv. ?

Lycka till och återkom gärna med fler frågor! :)

Tack för svar! :)
Varför rekommenderar du det?
Vad blir skillnaden?
Det kan ju finnas skillnader från objektiv till objektiv förstås.

Bifogar 4 bilder, tre bilder är tagna med 18-200 och den sista (ref_24_4) är tagen med EF 24-105 f/4L IS USM.
De är utklippta ur 100% visning och tagna med 24mm brännvidd.
Skillnaden syns tydligt i "U2" på kretskortet.

24_4 är tagen på bländare 4
24_5-6 är tagen på bländare 5.6
24_8 är tagen på bländare 8
ref_24_4 är som referens tagen på bländare 4 med ett bra objektiv.

OBS! nåt gick galet eftersom de ska vara i samma skala men skillnaden syns i alla fall.

Bilagor

• 24_4.JPG
    24_4.JPG
    22.6 KB · Visningar: 680
  • 24_5-6.JPG
    24_5-6.JPG
    15.4 KB · Visningar: 689
  • 24_8.JPG
    24_8.JPG
    18 KB · Visningar: 682
  • ref_24_4.JPG
    ref_24_4.JPG
    27.6 KB · Visningar: 689
När man har alla möjligt frågor, i salig blandning, är det klart bättre att umgås med någon som kan lite mer i verkligheten än att försöka reda ut allt via ett sånt här forum.

Ut och ta massor med bilder och om du inte får bilderna som du skulle vilja ha dem så kan ett sånt här forum vara ett jättebra ställe att få hjälp, råd o tips kring vad du kan göra för att få de bilder du vill ha. Börja med att lära känna din utrustning. Det finns säkert en "grön ruta" läget för full automatik på inställningsratten längst upp på kameran. Börja med det läget och se vad som händer. Då gör kameran allt åt dej och du kan koncentrera dej på motivet. I nästa steg kan du sen börja lära känna de andra programlägena, P, AV, TV och M.

Sen finns det massor av klipp på Youtube att kolla på, kan också rekommendera www.moderskeppet.se som har många filmer, en hel del är gratis. Fotosidan.se har väl också börjat med kurser tror jag och så finns det såklart vanliga böcker att köpa samt inte minst kameran bruksanvisning och har du inte fått med den så finns den att ladda ned från nätet. Canon.se hemsida har också en del info om basic fotografering.

Det här forumet är helt fantastiskt och här finns MASSOR av samlad kunskap och erfarenhet samt människor som gärna vill hjälpa till. Det är bara det att din fråga är så bred och ett svar blir så omfattande att det inte riktigt passar sig att svara på hela frågan i en sån här tråd. Om jag skulle lära dej "allt" om foto så skulle det innebära att jag fick sitta här i många många timmar och skriva ett svar och jag vet inte heller om det skulle vara så pedagogiskt. Frågan blir för stor helt enkelt om du förstår vad jag menar med det?

Om du känner någon som kan fotografera så kanske den personen kan visa dej rent konkret hur kameran funkar osv. ?

Lycka till och återkom gärna med fler frågor! :)

Tack så jättemycket för ett bra svar! :)
Jag visste inte att man kunde hitta bruksanvisningen på Internet, den ska jag leta upp på en gång!
Jag tror att jag börjar förstå ganska så mycket av de manuella läget, men har lite svårt med vad jag ska använda när osv. Vad jag ska använda för att få tydliga bilder på rörliga bilder osv.

Det kan ju finnas skillnader från objektiv till objektiv förstås.

Bifogar 4 bilder, tre bilder är tagna med 18-200 och den sista (ref_24_4) är tagen med EF 24-105 f/4L IS USM.
De är utklippta ur 100% visning och tagna med 24mm brännvidd.
Skillnaden syns tydligt i "U2" på kretskortet.

24_4 är tagen på bländare 4
24_5-6 är tagen på bländare 5.6
24_8 är tagen på bländare 8
ref_24_4 är som referens tagen på bländare 4 med ett bra objektiv.

OBS! nåt gick galet eftersom de ska vara i samma skala men skillnaden syns i alla fall.

Syns ganska så stor skillnad! :)

Jag bor i Örebro och jobbar i Kumla så om du bor i närheten kan vi träffas och fota. Annars så har jag inget emot att hjälpa dig via mejl om du vill. Jag har inte Canon själv men det ska väl inte ha nån större betydelse.

Senast ändrad:
Tack så jättemycket för ett bra svar! :)
Jag visste inte att man kunde hitta bruksanvisningen på Internet, den ska jag leta upp på en gång!
Jag tror att jag börjar förstå ganska så mycket av de manuella läget, men har lite svårt med vad jag ska använda när osv. Vad jag ska använda för att få tydliga bilder på rörliga bilder osv.

Vill du "frysa" ett rörligt motiv så måste du ha snabb slutartid (hur snabb beror på hur snabbt ditt motiv rör sig).

Då bör du till att börja med använda "Tv" läget där du kan ställa slutartid manuellt, och kameran ställer in "resten".
Slutartid 1/500 kan vara en bra utgångspunkt. (ju högre siffra (1/xxxx) desto snabbare slutartid).

Tänk på att snabba slutartider kan vara svårt/omöjligt om det är dåligt med ljus.

Lycka till!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar