ANNONS
Annons

Nybörjare och övertro på tekniken

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Tycker också att det här tekniksnacket har spårat ur men vill verkligen inte påstå mej stå över det eller vara opåverkad.

Men är det inte lite så inom alla intresseområden där det finns prylar att köpa, för människan har ett behov av att konsumera vilket är lustfyllt.
Det är för många lättare att leta fram pengarna än att finna tid att använda sina prylar.

Har tagit omslaget till modellflygnytt som kommer till butikerna i dagarna med en enkel kompaktkamera, har sålt flygfoto i form av förstoringar med samma gamla digitalkamera har använt kameran till diverse artiklar i facktidskrifter, ingen har någonsin frågat efter vilken kamera jag använt.

Hade jag följt tipsen på fotosidan så hade jag vart 80000:- fattigare.

Har nyligen utvecklat en allergi mot superskarp naturfotografi, usch så enahanda o tråkig.

Den stora frågan som jag själv slåss med är alltid vad ska jag göra med mina bilder så att jag får visa upp dem.

Byta kamera hoppar jag över då min bara är fyra generationer gammal.

Mvh Daniel

Arleklint skrev:
Fotosidan har en slagsida. En slagsida mot teknikfixering. Varför har det blivit så på fs?

Janne och alla andra.

Det är inte så att vi på FS har blivit mer teknikfixerade än andra. Hela vårt samhälle ser trots allt ut på samma sätt. Som en exempel från tiden innan DVD-spelarna så har man kunnat visa att det vara mindre än 40% av dem som köpte en video som kunde programmera den. När man sedan frågan vad den avgörande orsaken till att man valde att köpa en video så var det att man vill kunna programmera den. När man grävde djupare i frågan så kunde man klart se att den underliggande orsaken var att man ville ha en lika tekniskt och helst mer teknisk avancerad video än vännerna, kompisarna, grannen, etc. Oavsett om dessa i sin tur kunde hantera sin video.

Samma fenomen ser vi än idag.

Arleklint skrev:
Då är vi alla på samma bana :)

Då funderar jag på hur det kunnat bli en sådan teknikorienterad kultur i fs forum... fast egentligen är det inte så intressant.

Frågan är snarare hur vi kan få in en mer bildorienterad kultur i forumen.

Mina förslag:

- Ta bort vs forumet!

- Ta bort alla forum knutna till tillverkare och "Utrustning och teknik".

- Behåll ett kameratekniskt forum, och ett efterbehandlingsforum.

- Inför fler forum baserade på olika motivområden.

Konstigt, du är ändå en av dom jag mest minns har haft ändlösa funderingar kring objektivinköp och teknikfrågor i flera teknikorienterade forum...

Kan man inte bara låta bli att läsa trådarna i teknikforumen om man inte längre är intresserad? Varför ta bort något som uppenbarligen är oerhört populärt. Bevisligen finns det på FS många som -vill- prata teknik före bild, och då är det väl bara bra om det finns forum som fångar upp det. Sen kan dom som vill prata bild prata bild i de bildorienterade forumen.

En penna och en bunt papper...

En penna och en bunt papper är allt som behövs för att skapa litterära mästerverk...

Min son var på en föreläsning med littraturpristagaren Philip Pullman när han hämtade sitt Astrid Lindgren-pris i Stockholm. Grabben hade tagit med sig en av sina böcker för en autograf. Eftersom han har ett fransk förnamn förstod herr Pullman inte vad han heter direkt utan min son fick låna författarens penna för att skriva sitt namn på ett papper först så att det skulle bli rätt i boken. Gör det min grabb till en blivande succéförfattare just för att han använde samma penna Philip Pullman skriver sin böcker med?

Självklart inte. Likadant är det med kameror och objektiv. Hårdvaran skapar förutsättningar men för att det ska bli mästerliga bilder behövs det mer. Olika kameror och objektiv är mer flexibla än andra men det är den som håller i skrotet som ska göra jobbet, inte arbetsredskapet.

PS! För den som undrar: faktiskt, Philip Pullman skriver sina böcker med en Mont Blanc-penna på papper trots att det finns datorer. DS!

Arleklint skrev:
Då är vi alla på samma bana :)

Då funderar jag på hur det kunnat bli en sådan teknikorienterad kultur i fs forum... fast egentligen är det inte så intressant.

Frågan är snarare hur vi kan få in en mer bildorienterad kultur i forumen.

Mina förslag:

- Ta bort vs forumet!

Janne, vad är det som hindrar dig att starta bilddiskusioner, jag skulle inte delta förutom kanske med någon fråga, men jag skulle läsa och försöka lära mig förstå mer. Jag saknar bilddiskusioner på forumet, kanske har ni gammla rävar tröttnat ? :)

Jag tycker inte alls att det är för mycket tekniksnack på forumen, det är för lite snack/inriktning på bild. Själv är jag lite besviken på att de initiativ jag har försökt ta för att få fotosidan mer inriktad på bild (t.ex. för att exponera lokala händelser, tex fototräffar, bättre på förstasidan och initiera en sportpool) inte ens har besvarats av redaktionen, varför jag överväger att söka mig till andra forum istället.

mvh

Johnnie

Som jag skrev tidigare så har foto alltid varit en stor källa till prylälskande, ja vet att det finns fotografer som inte bryr sig men dom är inte många. Att det sedan, som morfius antyder, rent generellt idag är ännu mer prylfixerat gör inte saken bättre...

Det jag dock tycker är lite jobbigt är detta eviga sökande efter fel! Om mina bilder på 70-80:talet inte blev tekniskt bra så började inte jag söka fel på kameran & optiken, idag så kan jag faktiskt komma på mig själv med att misstänka ett objektiv om jag missat skärpan på ett par porträtt med några millimeter:) På 80-talet märkte jag det inte...

Alla dessa nya killar & tjejer på det som kikar på de små bilder vi lägger upp här på FS & ser vilken fantastisk skärpa denna dyra, fina optik kan ge. Att man sedan med deras kitoptik oftast kan uppnå samma resultat i det lilla inläggsformatet var en annan sak, färdigheter bakom kameran & efterbehandlingen innan inlägget är ju det mesta i dessa fall. Vid stora förstoringar var det en annan sak...

Jag blir vansinning när vänner kikar på en av mina bilder på skärm & säger "det syns att det är en fin kamera", det gör det inte alls det...

Ja ja...

//Larsa

Re: En penna och en bunt papper...

Ronnie Sidwall skrev:
Philip Pullman skriver sina böcker med en Mont Blanc-penna på papper trots att det finns datorer. DS!
BEHÖVER han verkligen en så dyr penna då? Gör den honom till en bättre författare? Borde han inte ha klarat sig med en kulspetspenna från Konsum? Onödigt slöseri tycker jag... osv.

Re: Re: En penna och en bunt papper...

reflux skrev:
BEHÖVER han verkligen en så dyr penna då? Gör den honom till en bättre författare? Borde han inte ha klarat sig med en kulspetspenna från Konsum? Onödigt slöseri tycker jag... osv.

Helt rätt!

Ni ser.. prylbögeriet finns även i den mest triviala sak ;)

Man kan säga såhär. Det är betydligt lättare att dra igång en lång diskussion och läsa många intressanta inlägg kring en prylteknisk detalj..

...än det är att få kommentarer och tankar kring en bild.

Med andra ord är vi betydligt mer fokuserade på tekniken än på bilden.

incus skrev:
Man kan säga såhär. Det är betydligt lättare att dra igång en lång diskussion och läsa många intressanta inlägg kring en prylteknisk detalj..

...än det är att få kommentarer och tankar kring en bild.

Med andra ord är vi betydligt mer fokuserade på tekniken än på bilden.

Jo det ligger mycket i det. Den svåra biten att diskutera är bilden, såå mycket enklare & snabbare att surra prylar.

Vi kanske helt enkelt är lite lata & därför väljer det enklare?

Jooo, men det är väl inte så konstigt. Teknik är fakta. Då är det lättare att argumentera för och emot. men tycker jag något om en bild, ja då är det ju så, det är obestridbart. Därför är det så mycket enklare att diskutera fakta frågor än subjektivt tyckande. Dessutom tycker jag personligen att det funkar ypperligt att debattera fakta i forum och ge kritik direkt på bilder istället.

Arleklint skrev:
Mina förslag:
- Ta bort vs forumet!
Varför inte bara sluta läsa dem istället? Det är ingen som tvingar dig att göra det.

Forumindelningen är ju till för att lättare kontrollera flödet av diskussioner. Ska man ha en "slasktratt" och hälla allt teknikorienterat kommer det bli ohållbart. Visst kanske det blir märkeskrig i vs-forumet men hellre där än överallt annanstans bara för att någon vill fråga en jämförande fråga.

Vill för övrigt minnas någon som hårt drev teknikbaserade diskussioner för en tid sedan i samband med att en ny proffskamera skulle släppas. Det kanske finns hopp om att dagens teknikfixerade ser ljuset och börjar intressera sig mer för bilden också?

Graal skrev:
1) alla som nyligen börjat fotografera och ställer tekniska frågor (för att dom inte har erfarenheten, kunskapen) och därför inte vet hur dom ska hantera sin kamera och för att vi som passerat "teknikstadiet" gärna vill "skryta" med våra kunskaper/erfarenheter.
Skryta kanske är lite att ta i, men om det på något språk betyder "dela med sig" så håller jag med :)

Annars tycker jag det här verkligen är att träffa huvudet på spiken, tack Nils! När jag fick en kamera i min hand för första gången och tryckte av hejvilt så blev bilderna lite si och så. Då började jag fråga mig vad alla rattarna på kameran egentligen gjorde och hur det påverkade bilden. Allt eftersom jag fått fördjupad kunskap om tekniken känner jag att jag kan förstå samband och lägga slaviska metoder bakom mig. Jag har också lättare att se hur jag ska göra i helt nya situationer och med ny utrustning för jag förstår "varför" inte bara "vet hur". Man kan säga att jag kan lättare koncentrera mig på uppgiften jag ska utföra; ta bilden.

Sen delar jag gärna med mig av min kunskap. Jag har fått av andra och ser dels som en skyldighet att ge tillbaka, dels att jag inte ser något egenvärde av att sitta på kunskapen och vägra dela med mig, men så ville jag bli lärare också.

Jag har inga högre önskningar om att ta artistiska bilder som den stora majoriteten "ååhar" och "aahar" åt. De bilder jag tar, av högst personliga skäl, vill jag få att bli så bra som möjligt och för mig hjälper en förståelse av tekniken. YMMV.

Ekas78 skrev:
Läs denna texten om ni inte redan varit inne:

http://www.kenrockwell.com/tech/notcamera.htm
Jag finner det faktiskt lite smålustigt att det kommer från mannen som i det närmaste drivit korståg mot "långsammare än 1/500s blixtsynk". För några decennier sedan var det i princip ingen småbildsfotograf som hade något i närheten av dessa hastigheter men ändå lyckades de ta jättefina bilder. Rockwell däremot verkar anser att det är helt förlegat att ha långsammare blixtsynk än så. Så mycket för att inte vara fixerad vid teknik :)

Ja, det han skriver där är värt en liten tanke. Mitt råd i övrigt när det gäller vad han skriver: var källkritisk.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar