Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare med K100D

Produkter
(logga in för att koppla)

aros_axa

Aktiv medlem
Har precis införskaffat min första digitala system och efter någon dags lekande har det uppkommit lite frågor.

1. Rekommenderas några speciella inställningar vad gäller Färgmättnad, Skärpa och Kontrast? (Kommer att fota både Raw och jpeg)
Övriga inställningar att rekommendera?

2. Har sett att jag har FW 1,0 och undrar om det finns någon mening att uppdatera till senaste? Har senaste FW andra "dolda" funktioner utöver det officiella ang SDHC stöd?

3. Har testat antiskak och jag tycker att det inte blir så stor skillnad av/på (70-300 mm objektiv), gör jag något fel?
När jag sätter på AS, ska inte kameran då uppdatera exponeringvärden och lägga lite längre slutartid i tex Tv?

4. När man ställer vitbalansen manuellt ska man ha vitt för jpeg och grått för Raw, eller blir det fel om man använder vitt till för Raw?

5. Finns det något annat att tänka på eller bra tips för en nyinsatt med dSLR?

Har tidigare fotat med analoga systemare, digitala kompakter och långzoomare.

Edit: en till fråga

Senast ändrad:
Mina högst personliga svar.

1. Jag kör standard på allt och gör ev justeringar i datorn efteråt. Pentax har bra grundvärden tycker jag.

2. Har inte hört något om att dom fixar saker utan att berätta om det. Använder du inte SDHC kan du ju vänta med att uppdatera.

3. Man måste ha koll i sökaren så att "handen" tänds, då har SR koll. Om man fotar "för snabbt" så kan man få skakoskärpa trots att SR är på.
Kameran ändrar inga värden om man ändrar SR. Det är ju sensorn som flyttas...

4. Är du ovan så kör på AWB, den fungerar bra i de flesta fall. Inomhus i lampljus blir det ofta bättre att välja "glödlampsljus" för att få rätt. I RAW ställer man det i konverteringen efterråt, då gör det inget om det står "fel" i kameran, men då kan det vara bra att ta en bild där någon håller ett vitt papper, gör det enklare att ställa rätt WB.

5. Kör i P-läge, AWB och kanske t o m auto-ISO och koncentrera dig på bilden ;)

aros_axa skrev:
Har precis införskaffat min första digitala system och efter någon dags lekande har det uppkommit lite frågor.

1. Rekommenderas några speciella inställningar vad gäller Färgmättnad, Skärpa och Kontrast? (Kommer att fota både Raw och jpeg)
Övriga inställningar att rekommendera?

2. Har sett att jag har FW 1,0 och undrar om det finns någon mening att uppdatera till senaste? Har senaste FW andra "dolda" funktioner utöver det officiella ang SDHC stöd?

3. Har testat antiskak och jag tycker att det inte blir så stor skillnad av/på (70-300 mm objektiv), gör jag något fel?
När jag sätter på AS, ska inte kameran då uppdatera exponeringvärden och lägga lite längre slutartid i tex Tv?

4. När man ställer vitbalansen manuellt ska man ha vitt för jpeg och grått för Raw, eller blir det fel om man använder vitt till för Raw?

5. Finns det något annat att tänka på eller bra tips för en nyinsatt med dSLR?

Har tidigare fotat med analoga systemare, digitala kompakter och långzoomare.

Edit: en till fråga

1. Inställningar är väldigt individuellt. Kameran har två huvudlägen - Bright/Ljus och Natural/naturlig. Bright/ljus ger mer färgmättnad, skärpa och kontrast. För RAW spelar dessa värden ingen roll, de applicerar bara av Pentax PhotoLab om man kör auto-processing. Om man kör manuellt igenom PhotoLab, eller använder andra råformatsomvandlare, så hoppas dessa värden över.
För JPEG så kan Natural/naturlig med skärpa +1 eller +2 och kontrast +1 vara ok.

2. Officiellt finns inget dolt, men inofficiellt så brukar det vara viss kodoptimering när man ändå håller på. Kodoptimering är inte samma sak som fixande av funktionsfel eller tillägg av nya funktioner, så därför dokumenteras det inte.

3. Antiskakfunktionen fungerar olika med olika objektiv och i olika ljusförhållanden och beroende på hur mycket dina händer skakar. Om man har lågt egenskak från början så innebär skakreduceringen mindre skillnad än om man har högt egenskak.

Digitala kompakter kan minska slutartiden, men det är för att de inte har "riktig" skakreducering. Teorin är ju att med snabbare slutartider så minskas skaket. Nu gör faktiskt Pentax detta i automatiken, den försöker välja en kombination av slutare och tid (och ISO om du har Auto ISO) som ligger över gränsen för skak. När den kommer under gränsen för vad den tycker kan handhållas så vill den att man använder blixten. Så påkallandet av att använda blixt är samma sak som en skakvarning, och detta gör den oavsett skakreduceringssysemet.

Teorin är slutartiden = brännvidden x 1,5.
Då får du undre gränsen för slutartiden för undvikandet av skak.
Med ett 300 objektiv så bör man ha en slutartid som ligger på kring 1/500. Vad skakreduceringsfunktionen gör är i praktiken att skaket reduceras så att man istället för en slutartid på 1/500 kan använda en slutartid på typ 1/250, ja även 1/125 i vissa fall och ännu lägre, och få samma skakresultat som med 1/500.
Med skakreduceringssystemet får man alltså en extra marginal, man kan använda något längre slutartider än man skulle annars.
Men skakreduceringssysemet tar inte bort skak, den "bara" reducerar det och ger en extra marginal. Stativ är fortfarande att rekommendera för skakfriaste bilder.

4. För inställning av manuell vitbalans är vitt att föredra. Utomhus tycker jag den automatiska vitbalansen fungerar mycket bra. Inomhus så täcker den inte glödlampsbelysning, så då kan man välja glödlampan manuellt. Räcker inte det så kan man behöva göra manuell justering för inomhus, men för utomhus har jag aldrig upplevt att det behövs.

5. Ha kul!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar