ANNONS
Annons

Nybörjare med D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Telecaster

Medlem
Jag har precis inhandlat en Nikon D50 och tycker att det är hur kul som helst att fota. Jag har i princip ingen erfarenhet alls innan men ett intresse börjar växa sig stort!!

Jag har börjat med att fota på dom förinställda programmen i kameran men är det någon som har tips om vad som är lämpligt att börja med för att gå vidare? Har försökt hänga med i diskussionerna här på forumet men alla verkar kunna extremt mkt och jag tappar tråden rätt fort!

Tacksam för alla svar!!

Har du ingen erfarenhet alls så skulle jag rekomendera att leka lite med manuella läget, sätt kameran på stativ och börja på full bländare och jobba dig ner mot minsta bländare... Kolla hur skärpedjup ändras, kolla även hur olika tider ger olika effekt i ljusa och mörka partier...

När du fått ett grepp om tid, bländare, skärpedjup så kan du försöka dig på att fotografera något som rör sig t ex en droppande kran, här kan du se vad tiden gör för skillnad...

Prova även att fotografera med olika ISO inställningar och se när du tycker att bruset blir störande, både vid full storlek på bilden och när du förminskat till t ex 800x600 eller liknande. Det gör att du vet i vilka situationer du kan använda vilket ISO tal utan att tycka att bilden blir för brusig...

Sedan är annars regeln "ta många bilder" och titta på andras bilder...

Lycka till...

Hej Roger.
Jag har haft min D50 i 6 manader och mitt tips till dig ar: Titta in pa "Fotoskolan" pa denna i ovrigt utmakta websida. Dar kan man lasa artiklar skrivna av mer erfarna fotografer, som skriver pa ett bra och forstaeligt satt. T ex borja med att leka med skarpedjup, dvs anvand "A" pa valjaren. Lek med olika exponeringar och kompositioner. Jag laser ocksa en engelsk foto-tidning som heter Practical Photography, som ar valdigt bra och inspirerande, tycker jag.
Jag laste en artikel haromdagen har pa sidan om en som tappat inspirationen. Ett forslag var att hitta ett tema, tex barn, djur, farger(en farg), manniskor i arbete eller ngt annat, och fota det ett tag. Jag sjalv ar just nu i ett annat land och arbetar och lagt upp ett album om det. Sjalvklart nyborjar-stuket men ska forsoka fota olika motiv fran landet och stan som jag bor och arbetar i.
Samanfattningsvis: borja med att arbeta med ngn av valen pa kameran och utveckla det en stund, och sen far man se hur det blir. Det ar ju en av fordelarna med digital foto ar att man kan se resultatet direkt, eller direkt i anslutning med exponeringen.
Hoppas detta kan vara till ngn hjalp.
Thomas D50

Vad svårt det är i början

Hej Roger! När jag läser ditt inlägg så är det som en exakt formulering av mina egna känslor. Alltså: jäklar vad roligt det är med en Nikon D50 som är nyinköpt!!! Men vad svårt det är i början. Jag har knappt knäppt några bilder. Istället har jag fördjupat mig i manualer och fototidskrifter. Men nu är det påsk!!! Glad sådan!

Här är en till med en nyinköpt D50:a. :) jag kan inte heller så mycket men jag prövar mig fram.
Något som inte verkar gå att fotografera med automatinställningen är utomhusbilder med snö på. De blir överexponerade. :-(

Japp, snöbilder är klasiskt... då får man leka med exponeringskompensationen som brukar vare en knapp med -/+ på...

Vill man träna på lite svåra lägen så är motljus ute, eller motljus innen (fönster), blix på nära håll, dåligt ljus och handhållet några bra exempel.

Ännu en digital nybörjare

Jag har kört analog Nikon sen 1969 och köpte en D50 för ca en v sen. Poängen med en digital spegelreflex är ju att den forografiskt sett funkar exakt som tidigare analog teknik, bara att den inte kör med film. Enda skillnaden är att du styr kamrainställningarna med knappar och rattar och har flera valmöjligheter. Där du förr tvingades byta filmrulle, t.ex. för att ändra ISO-tal, ändrar du enkelt en inställning via en meny istället. Fast, nog gick vissa saker snabbare med min gamla F2a ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar