Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

Stebes

Avslutat medlemskap
Hej!

Har skaffat en Nikon D70. Jag har då lite funderingar om val av format och inställningar.

1. Vid anv. av RAW, är det då inte så viktigt vilka inställningar som göres på kameran? Tänker då på vitbalans mm.

2. Den inbyggda brusreduceringen? Är det bättre att filtrera i PS.

3. Att ladda över bilder från kameran tar lång tid. Är det då bättre med kortläsare? Förslag på modell.


4. Varför går det inte att använda PS. raw filter när man laddar in bilder från kameran?


För övrigt känns det som att använda en analog Nikon. Mycket positivt eftersom jag är inkörd på Nikon.

MVH Stefan
 
1.
Precis, vitbalans, ton, skärpning osv ligger inbäddat i RAW filen och inte lagt "på bilden" så dessa parametrar kan ändras i efterhand utan förluster.

2.
Ja, bättre att använda nåt annat program för detta finns många, NeatImage, NoiseNinja mfl. Med den interna brusreduceringen på är kameran inte lika snabb på att ta fler bilder i följd.

3.
Själv kör jag från kameran, tar ett par minuter men jag har inte så bråttom. Finns en tråd här nånstans om hastigheter på kortläsare, trro SanDisks 12-in-1 klarade sig bäst, men lite osäker, sök! :)

4.
Tror man måste ladda ner en ny version av Camera Raw plugin till PS finns på Adobes hemsida.
 
Ang "vitbalans", dvs svengelska för färgtemperatur, så skulle jag rekommendera att du sätter kameran på auto istället för att testa dig fram och sen välja i PS. Jag är inget proffs men tycker ändå att auto ofta ger bästa resultat (skjuter D100 och D70 är minst lika bra förmodar jag). Ibland i starkt solljus så ger kameran ett något lågt värde, annars är det mycket sällan jag ändrar det kameran har valt.

Förvänta dig inte att överföringshastigheten stiger med kortläsare. Jag tror det är marginella skillnader men vet dock inte.

mvh

Joakim
 
Bra köp ;-) Jag har en jag med! Mitt tipps är att köpa en Compact Flash kortläsere. (jag gav ca:90.- för min) Det går så mycket fortare att ladda över bilderna till datorn. Enda nackdelen är att man måste själv skapa mappar och bestema vart bilderna ska landa. Men denna tis sparar man in i och med att kortläsaren är så mycket snabbare en kameran, desutom spar man batteri....
 
garion skrev:
Detta är inget problem med gratisprogrammet DCIMImport -> ftp://jlennart.mine.nu/DCIMImport.zip
Jo, men Nikon har faktiskt programvara som fungerar också =) Bara ladda ner Nikon View 6 från deras webbsida. Den fixar även så att du kan visa miniatyrer (thumbnails) i utforskaren för dina NEF-filer. Fast det är ju klart att du kan använda Microsoft RAW Image Viewer för samma sak. Den fungerar dessutom även med Canon's RAW-filer.
 
Tuvner skrev:
...
Förvänta dig inte att överföringshastigheten stiger med kortläsare. Jag tror det är marginella skillnader men vet dock inte.

mvh

Joakim
Har man USB2.0-port i datorn så kommer en high speed-kortläsare (480Mbit/s max) att drastiskt minska överföringstiderna jämfört med kameran då denna enbart har Full Speed USB 2.0 (motsvarar USB 1.1 = 12Mbit/s max).
 
davidvpt skrev:
Har man USB2.0-port i datorn så kommer en high speed-kortläsare (480Mbit/s max) att drastiskt minska överföringstiderna jämfört med kameran då denna enbart har Full Speed USB 2.0 (motsvarar USB 1.1 = 12Mbit/s max).

Hej!

Det låter intressant. Var köpte du kortläsaren?

MVH Stefan
 
Jag har en inbyggd kortläsare i min dator så den går inte att köpa separat. Finns en uppsjö av externa kortläsare så det är mest en fråga om behov och plånbok. Sandisk 12 i 1 är tydligen snabb enl andra här på FS.
 
Kortläsare

Jag har en SanDisk kortläsare för Compact Flash I & II. Köpte den för 199:- (tror jag det var) på Scandinavian Photo. Den är fruktansvärt mycket snabbare än att föra över bilderna direkt från kameran - med kortläsaren går det lika snabbt att flytta bilder (RAW) från den till hårddisken som det går att flytta filer mellan olika mappar i datorn!

Kan enbart rekommendera en kortläsare.
 
Re: Kortläsare

Andreas Hansson skrev:
Jag har en SanDisk kortläsare för Compact Flash I & II. Köpte den för 199:- (tror jag det var) på Scandinavian Photo. Den är fruktansvärt mycket snabbare än att föra över bilderna direkt från kameran - med kortläsaren går det lika snabbt att flytta bilder (RAW) från den till hårddisken som det går att flytta filer mellan olika mappar i datorn!

Kan enbart rekommendera en kortläsare.

Hej!

Tack för tipset! Har beställt.

MVH Stefan
 
-----------
2. Den inbyggda brusreduceringen? Är det bättre att filtrera i PS.


2. Ja, bättre att använda nåt annat program för detta finns många, NeatImage, NoiseNinja mfl. Med den interna brusreduceringen på är kameran inte lika snabb på att ta fler bilder i följd.
-----------

Är det enbart på grund av "tidsskäl" som det är bättre att använda en extern brusreducerare eller påverkas kvalitén också?
Kör själv med en Canon350D.

VH
/Robert
 
Brusreducering

Om jag inte är helt fel ute...

så funkar brusreduceringen på D70 så att kameran tar en "bild" i efterhand, med slutaren stängd. Den bilden kommer att bestå av enbart brus, som sedan subtraheras från den nyss tagna bilden.

Den tekniken gör att tiden mellan varje (riktig) bild fördubblas, vilket man märker tydligt vid t.ex. serietagningar och nattfotografering. Inget för sportfotografen, alltså!
 
zuukit skrev:
-----------
2. Den inbyggda brusreduceringen? Är det bättre att filtrera i PS.


2. Ja, bättre att använda nåt annat program för detta finns många, NeatImage, NoiseNinja mfl. Med den interna brusreduceringen på är kameran inte lika snabb på att ta fler bilder i följd.
-----------

Är det enbart på grund av "tidsskäl" som det är bättre att använda en extern brusreducerare eller påverkas kvalitén också?
Kör själv med en Canon350D.

VH
/Robert
Det blir otroligt mycket bättre att använda ett bildbehandlingsprogram i efterhand. Speciellt om du använder program/plugins som tex NeatImage (http://www.neatimage.com för testversion).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.