Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nybörjare behöver tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

astureson

Ny medlem
hej!

jag skulle gärna vilja testa på att redigera mina foton men har väldigt dålig koll på hur det går till...

jag har adobe photoshop nerladdat (tror det är ett ganska gammalt program) men tycker det verkar krångligt. det är på engelska och jag förstår inte alla kommando...
jag skulle vilja göra fina svart-vita foto, bildkollage, skriva text på foto (som vykort) m.m.

har ni tips på bra program? kan man ladda ner något bra som är gratis? övriga tips till en nybörjare?

jag har en dator med windows XP och en nikon D50 kamera.

skulle vara väldigt tacksam för tips!

mvh/ alexandra

Jag tror att Photoshop Elements och en bok om det är rätt grej.

Ett tips är Scott Kelbys bok som kommer i svensk översättning i februari.

astureson skrev:
jag har adobe photoshop nerladdat
Stulet?
har ni tips på bra program? kan man ladda ner något bra som är gratis?
Gimp är mycket bra och gratis, dvs fritt enligt GPL-licensen. Nackdelen är att det är minst lika krångligt som Photoshop.
http://www.gimp.org Leta dig fram till Download av Windows-versionen (executable). Så gott som alla tips och läroböcker för Photoshop är direkt applicerbara för Gimp också.
jag skulle vilja göra fina svart-vita foto, bildkollage, skriva text på foto (som vykort) m.m. ... övriga tips till en nybörjare?
Det finns en del enkla program som är fria för privat bruk, t.ex. Photofiltre, http://www.photofiltre.com Det är mycket lättanvänt och kan en hel del.

Bland de billiga, under 1000kr, finns PhotoImpact från http://www.ulead.com , PictureWindowPro från http://www.dl-c.com ,
PaintShop Pro från http://www.corel.com och Photoshop Elements. Alla de fyra (och några till) är mycket bra.

Re: Re: nybörjare behöver tips!

BengtJohnsson skrev:
Stulet?

Om nått skall vara stulet krävs det att något har försvunnit från ursprunglige ägaren (enligt mig) villket inte sker vid kopiering...

jaja för att inte göra detta till en diskution i kopiering så rekomenderar jag photoshops elements då det finns mycket tips om hur man använder det.

Och om du är rik eller kan ladda ner så rekomenderar jag photoshop cs2 då det finns ännu mer skrivet om det då det är den nyare photoshop.

men en bok är att rekomendera då det inte är så enkelt att bara lära sig och Skott Kelby (som ovanstående tipsa om) är bra då han på ett tydligt sätt beskriver hur man gör.

Hej, Alexandra!

Det är svårt att ge generella tips eftersom vi har så olika ambitioner och kunskapsnivå på olika områden.

Själv använder jag än så länge Photoshop Elements 3, som numera är ersatt av Elements 5. Elements är i mitt tycker ett förvånansvärt kraftfullt program i förhållande till priset. Men det kan, på grund av sin relativt höga komplexitet och avsaknaden av en ordentlig manual, vara rätt svårt att sätta sig in i, fast säker inte svårare än andra bildbehandlingsprogram på samma nivå.

Själv tyckte jag efter flera månader av så gott som dagligt arbete med programmet att jag bara skrapat på ytan, och fortfarande finns det massor av funktioner och knep jag inte utforskat närmare, eller upptäckt, så det är definitivt ett program att "växa i" om man vill kunna göra lite mer än bara enkla justeringar av bilderna, och som säkert räcker mer än väl för de flesta.

En fördel med Elements är också att det innehåller en smidig organiserardel för att katalogisera och hålla ordning på sina bilder, som fungerar bra, mycket smidigare än att bara organisera bilderna direkt i Windows mappsystem.

Själv hade jag också en del förkunskaper i färglära som jag tyckte var mycket användbara när jag började med bildbehandling. Detta är naturligtvis inget måste, men det kan underlätta förståelsen av funktionerna i ett bildbehandligsprogram om man har lite förkunskaper som har med bild, foto, färg, ljus etc att göra. Men det är naturligtvis sådant man lär sig på vägen också när man arbetar med bildbehandling.

Rådet att besöka Moderskeppet, som du fått tidigare, kan jag bara helhjärtat instämma i.

Vänliga hälsningar.
Lasse C

Ett bra tips är Picasa2
Helt gratis (Sök på google efter Picasa)

Skitbra program som gör enkla redigeringar supersnabbt och bra! Dessutom på svenska!

Rekommenderas verkligen! Dessutom ett bra komplement till de mer avancerade programmen när man bara vill göra enkla redigeringar och dessutom har det ett snorbra albumsystem, lätt att hålla på bilderna med andra ord!

Testa och se om det suger för dig, du kan spara mycket pengar!

Annars om du är sugen på photoshop så håller jag med tidigare skribent att www.moderskeppet.se är stället att hänga på!

Gimpshop verkar vara ett mycket bra gratisalternativ: www.gimpshop.net

Det består helt enkelt av Gimp i en specialversion som är en imitation av Photoshops gränssnitt. Om idén funkar är det genialiskt: Ladda ner Gimpshop och använd alla tips och tricks för Photoshop - de ska funka "rakt av".

Skillnader mellan olika program tycker jag i och för sig är ganska små, men om man kan få bort dem helt så är det väl bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar