Annons

Nybörjare behöver svar på frågor!

Produkter
(logga in för att koppla)

heydee

Medlem
Hej!
Jag har köpt min första systemkamera, en Canon Eos 600D, tröttnade på en vanlig digitalkamera.
Till min kamera köpte jag ett tillbehörs kit, i den finns två digital filter mc uv 58 mm och lcd screen protector.
Nu kommer mina korkade nybörjarfrågor, skratta inte! :D hur använder man de här??? Ska man ha filtren på objektiven hela tiden utan att ta av dem? Passar alla filter alla? Och placerar man lcd screen protector på kamerans skärm och har alltid på den?
Måste man använda objektiv, kan man fota med bara kameran? Ska man ha på plastskydden som medföljer när man köpt kameran?

Uv-filter skickar de idag med folk för att få in några extra korvören utan att ur bildsynpunkt göra något som behövs. Uv-filtret skyddar möjligen den yttre optiken för repor om man är väldigt vårdslös.
Lcd-skyddet är också tänkt att alltid sitta på, jag använder dem själv och är betydligt enklare och billigare att byta en en repig LCD, men många skiter i dom också.
Objektiv ska du ha på ja ;) annars projecerar du inget annat än ljus på sensorn I kameran, dessutom bidrar det till att få in en massa damm I huset vilket man normalt inte vill.

Ett motljusskydd, som man alltid har på, vänt på rätt håll, är bättre än ett UV-filter tycker jag. Canons motljusskydd är tillräckligt styva för att fungera som stötfångare också. Filtret ger ibland konstiga reflexer och sånt krafs.

Bakre LCD-skydd har jag aldrig använt. Har inte uppstått några besvärande skador heller.

Antagligen har du bara ett objektiv nu. Då låter du det alltid sitta kvar på kameran. Alltid.

UV filter gör nog mer skada än nytta ur bildkvalitetsynpunkt. Det är en bit glas till som kan orsaka med eventuella fel och brister som dessutom kan ge extra reflektioner, men det skyddar optiken och de kan så att säga fungera som genomsiktliga objektivlock, så att du inte behöver ta av något objektivlock när något bra motiv oväntat dyker upp.

Tack för svaren!
Tyckte lcd skyddet var dåligt, fick inte stängt den ordentligt, blev ett litet glapp.
Filtret tyckte jag var inget minus, men då ser jag inte så stor skillnad på bilderna, inte riktigt än!
Jag har ett standard medföljande nybörjare objektiv och är nöjd med den.
Finns det objektiv med bildstabilisator? Vad är skillnaden mellan alla objektiv?

Jag ser bara UV-filtret idag som ett försäljningsargument, det försämrar din optik en liten aning - vilket du kanske inte ser om du ögdar bilden snabbt, men det är ett glas till oavsett vad, som vid exempelvis starkt motljus kan ge väldigt fula reflexer i bilderna.

Se till att montera lcd-skyddet rätt bara så gör det sitt jobb.

Skillnaden på optik är rejält även om det är samma vinkel/mm. Manuell- eller Auto-fokus / Skärpa / mängden ljusinsläpp / pris / karaktär / utseende på bakgrunds-oskärpan / motljusegenskaper / vignettering / chromatisk aberration osv osv.
Ett tekniskt "perfekt" objektiv är inte nödvändigtvis bästa alternativet heller alltid, även om det kanske är dyrast och "verkar" bäst.

Finns det objektiv med bildstabilisator? Vad är skillnaden mellan alla objektiv?
Canon kallar funktionen IS, Tamron o Sigma har sina namn.
1 brännvidd betyder mest. det bestämmer hur mycket du får med på bilden.
2 ljusstyrka, Hur mycket ljus släpper det igenom.
3 Priset, desto dyrare desto bättre kvalité

Hej!
Jag har köpt min första systemkamera, en Canon Eos 600D, tröttnade på en vanlig digitalkamera.
Till min kamera köpte jag ett tillbehörs kit, i den finns två digital filter mc uv 58 mm och lcd screen protector.
Nu kommer mina korkade nybörjarfrågor, skratta inte! :D hur använder man de här??? Ska man ha filtren på objektiven hela tiden utan att ta av dem? Passar alla filter alla? Och placerar man lcd screen protector på kamerans skärm och har alltid på den?
Måste man använda objektiv, kan man fota med bara kameran? Ska man ha på plastskydden som medföljer när man köpt kameran?

Det är olika storlekar på filter, 49, 52, 58 m.m.

LCD-Protector har du alltid på för att skydda skärmen mot repor

Du måste använda objektiv

Om du med plastskydd menar typ avdragbara plast flärpar, svar nej.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar