Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare behöver lite hjälp hjälp med utrustning!

Produkter
(logga in för att koppla)

Tanja Kas

Ny medlem
Hej allihopa!

Denna fråga dyker med all säkerhet upp med jämna mellanrum och jag hoppas att någon har en smula tid över att besvara den för mig.

Jag har nyligen kommit på att jag vill börja fota lite mer avancerat och ska börja en kurs i analog fotografi. Man behöver givetvis en kamera till detta så min fråga blir, vilken kamera är bra att köpa för en nybörjare som inte är allt för dyr. :) Mest för att lära mig och för lite egna experiment. Vill ev satsa på en digital i framtiden.

Tacksam för alla svar!!
Tanja

Kolla på begagnatmarknaden. Där har du stora möjligheter till vrålfynd.

Nikon F75/F80
Canon EOS 30/30V
Pentax *IST

De är de märkena som jag i varje fall rekommenderar dig att titta efter. De är garanterat de som du kan flytta över till digitalt utan större kompabilitetsproblem.

Något av ovanstående kamerahus bör kosta i regionen 1000-1500:- kanske även komplett med ett normalzoom. Rena fyndet.

Tja, många mycket bra analoga kameror går att fås billigt nu för tiden, det hela handlar nog mest om vilket märke du ska köpa.

Jag själv använder en Minolta Dynax 7, som kom år 2000 och kostade då ca 16000kr. Jag köpte den i stort sett oanvänd för 2000kr inklusive en 50mm 1.7 i nyskick, det är en helt sjukt prisvärd kamera som dyker upp lite då och då.

Vill man ha en rejälare kamera så finns Minolta Dynax 9 som inte är riktigt lika avancerat i funktioner (7:an har "inbyggt" databakstycke, men det måste man köpa till 9:an), men som är byggt i metall och vädertätat och tål hur mycket som helst, jämförs ofta med Nikon F5, och anses av vissa vara bättre. 9:an är dock ganska dyr fortfarande, får du en för 4000 har du tur t.ex.
Finns även specialversioner av dessa, Dynax 7 Limited och Dynax 9 Titanium (som är byggd i titan!).

Om de priserna är för höga kan du kolla på Dynax 700si eller 800si, det är rejält bra kameror också, och mycket billigare, går troligen att få för 500-1000kr.

Vertikalgrepp finns till alla med om man vill ha det.

Finns säkert nån EOS eller Nikon som är lika prisvärd, men dom har jag ingen koll på.

Jag hade inte köpt någon. Det finns en otrolig mängd med analoga kameror i garderoberna som du säkert kan få låna. Efter kursen vill du säkert ha en digital systemkamera. Har du lärt dig grunderna med den analoga så klarar du dig ganska bra direkt med en digital kamera. Sedan kan du bygga på med att lära dig digital bildbehandling´i datorn.

Gillar du Nikon så ta en titt på F100.
Det är bland de bästa analoga husen du kan köpa och de går för 2500-3000kr.

Köper du senare en D200 sitter alla kontroller på samma ställen och du har nästan exakt samma inställningsmöjligheter på bägge husen.

De kostade 15000kr 2002 och säljs nu för en spottstyver. Dessutom hanterar huset i stort sett alla Nikonobjektiv som finns inklusive AF-S och VR.

AnWi (Jag är i alla fall nöjd med mitt val)

Ligger en F100 till salu här på fotosidan för 2500kr. Otroligt prisvärt tycker jag.

/AnWi

Tack så jätemycket för alla svar!! :)

Hittade denna på internet... kan det va ngt?Är det rimmligt pris eller kan man pruta lite utan att vara fräck? Finns ju lite roliga tiilbehör!

Fotoutrustning bestående av:
Systemkamera Nikon F601
Objektiv Nikon AF NIKKOR 35-70 mm
Objektiv SIGMA ZOOM AF-APO 75-300 mm
Vidvinkellins NIKORA MACRO 0.42X
Blixt Nikon SPEEDLIGHT SB-22
Väska

För 2000

Tack ingen för all hjälp!!
Tanja

Lite dyrt

Jo jag tycker nog det.

F601 är en kamera från början av 90-talet.

Se denna sida för nikons historia: http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/htmls/models/htmls/slrmain8090.htm

Objektivet 35-70 finns det två av ett 2.8 och ett 3.3-4.5 så är det 2.8an är det väll ett före detta dyrt objektiv med bra slusstyrka i hela omfånget. Annars ett lite billigare. Men framförallt är det ett väldigt snävt zoomomfång tycker jag. Kanske borde du ha ett med större område elelr så borde det ingå fler objektiv.

Sigma 75-300 är inte särskilt skarpt.

Försätslins är rätt okej att börja med för att gilla macro foto och sedan köpa ett riktigt objektiv eller mellanring.

Blixten lär ju vara bättre än den inbyggda men inget under!

Jag tycker du borde leta vidare eller pruta ned detta kit till 1200-1400 så kaske det skulle kännas bättre.

Inte fel att pruta bara en fråga om psykologi och pengabegär!

Jo jag tycker du ska undvika superzoomerna typ 28-200 och 28-300 eller liknande.
/marcus

tusen tack för ditt svar!!

Jag tackar jättemycket för ditt svar(och alla andras)! Det betyder mycket för en liten nybörjare som mig att få dessa råd!! Jag är jättetacksam!!

Vänligen,
Tanja

Jag skulle rekommendera en kamera utan AF och avancerade mätmetoder. Det ger enligt mig en bättre förståelse för den fotografiska processen och kan senare appliceras till stor del på all fotografi, från kompaktkamera till storformat, film till digitalt. :)

Olympus OM1 OM2 eller OM4 är fina. Grym optik också.

Nikon och Canon har många fina hus, men jag är inte så insatt. Minolta SRT är bra kameror också.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar