Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarblixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengan P

Aktiv medlem
hejsan jag är nybörjare med fotografering med digitala systemkameror.... de jag undrar över är vad ska man tänka på när man införskaffar en Blixt till en Dynax 5D? ev några tips på bra men ej dyra märken och det jag menar med dyrt är över 1000:- min budget är väldigt begränsad,

mvh Bengan P
 
om 1000kr är dyrt har du inte mycket att välja på, en begagnad Sigma EF-500 DG Super eller en Begagnad Minolta 3600HS(D) kanske.
 
Inget speciellt med blixtar tror jag inte, kolla efter synliga skador från t.ex. fall eller liknande.
 
oki bra tipps att tänka på vad tror du om denna modellen då ? - Blixt 5400HS fanns en sån här på fotosidan till salu
 
attans oxå då hmnn får väll söka efter beg alternativ framöver de e ju ingentligen ingen brådska de lär väll dyka upp va de lider tack så himmla mycket för hjälpen och tippsen iallafall.
 
Cullmann Blixt 34af kan detta vara nått ? ska finnas för Sony maskiner iallafall och verkar ligga lågt i pris nya ?
 
Bengan P skrev:
Cullmann Blixt 34af kan detta vara nått ? ska finnas för Sony maskiner iallafall och verkar ligga lågt i pris nya ?
Vet inte något om dem, men tvivlar på att de är i närheten av lika bra som Sigma, Minolta eller Metz-blixtar. Men så kostar dom väl mindre med.
 
Vet inget om blixten ifråga men spontant verkar 20 i guidnummer snålt (den inbyggda har väl 12, tror jag). Risken är att du ganska snart vill uppgradera till en kraftigare/bättre blixt. Mitt förslag är att du istället sparar ett tag (eller väntar tills en lämplig begagnad dyker upp) och köper en Minolta/Sony-, Sigma- eller Metzblixt istället.
 
FILM) (Anddje skrev:
Den funkar inte med din kamera tyvärr. Den funkar bara med äldre filmkameror från Minolta

det här var ju ett intressant uttalande? En sökning på 5400HS ger intrycket att det har funnits två varianter: en med ISO-sko som verkar hyfsat gammal (naturligtvis eftersom Minolta introducerade iISO-skon sent på 80-talet om jag inte minns fel) samt en med iISO-sko som borde ha dykt upp på 90-talet. Om annonsen gällde den senare så borde det väl inte vara några problem?
 
PerKr skrev:
det här var ju ett intressant uttalande? En sökning på 5400HS ger intrycket att det har funnits två varianter: en med ISO-sko som verkar hyfsat gammal (naturligtvis eftersom Minolta introducerade iISO-skon sent på 80-talet om jag inte minns fel) samt en med iISO-sko som borde ha dykt upp på 90-talet. Om annonsen gällde den senare så borde det väl inte vara några problem?
Det må vara intressant, men det stämmer. Jag vet mycket väl vad minolta lanserade och när, dom introducerade 7000i med nya skon 1988 (och nej det fanns aldrig någon 5400 med ISO-sko, värstingmodellen då var 4000AF, däremot finns den i xi (vanlig) och HS (High Speed)).

De enda Minoltablixtarna som fungerar med automatik på digitala hus är 3600HS (D) och 5600HS (D), detta på grund av mjukvaruförändringar, de nya blixtarna "talar ett annat språk". De gamla blixtarna kan dock köras manuellt.
 
Gille Spie skrev:
Kan Blixten 2800 AF (köpt mitten 80-talet) på något sätt fungera ihop med min digitala Konica Minolta 5D?
Med en adapter från Minoltas inverterade sko till vanlig ISO borde du kunna köra den manuellt, om blixten kan ställas manuellt, annars kan du bara köra på full effekt.
 
FILM) (Anddje skrev:
Med en adapter från Minoltas inverterade sko till vanlig ISO borde du kunna köra den manuellt, om blixten kan ställas manuellt, annars kan du bara köra på full effekt.

Hur var det nu med ttl, blir det inte så att blixten utlöser på den oavstängbara förblixten och man får en svart bild? Kommer inte riktigt ihåg hur det var med det där.
 
pallep skrev:
Hur var det nu med ttl, blir det inte så att blixten utlöser på den oavstängbara förblixten och man får en svart bild? Kommer inte riktigt ihåg hur det var med det där.
Om man kör i slavläge?
Det beror helt på slavblixten, vissa blixtar klarar att känna igen förblixten och utlösa på den riktiga blixten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.