Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjarblixt till 300d

Produkter
(logga in för att koppla)

AnteVante

Aktiv medlem
Hej!
Vilken "nybörjarblixt" rekomenderas till en 300D, i rätt prisläge.
Motivera gärna så jag vet vad jag ska leta efter.
Mvh
//
Ante

Det ska vara en blixt som har E-TTL...det finns inte så väldigt mycket att välja på.

Billigaste (bra) blixten är väl Sigma EF-500 DG ST EO..kostar 1995:- på Expert...vridbar åt alla håll, saknar manuella inställningsmöjligheter, har bra ljusstyrka.

Mer avancerad modell (med samma ljusstyrka) är Sigmas EF-500 DG super.

E-TTL och att blixten är vridbara horisontalt och vertikal är viktigt.

Manuella inställningsmöjligheter är inte särskilt viktigt - man kan styra det mesta från kameran.

Metz har också en del modeller.

froderberg skrev:
Manuella inställningsmöjligheter är inte särskilt viktigt - man kan styra det mesta från kameran.
Det stämmer väl inte på 300D..inte med originalfirmeware iaf..den har ju inte ens blixtkompensation.

sagan skrev:
Det stämmer väl inte på 300D..inte med originalfirmeware iaf..den har ju inte ens blixtkompensation.

Ur ett nybörjarperspektiv så kan man styra det mesta från kameran, även om man inte kan styra allt. Bra om man sig använda blixtexponeringslåset (FEL - flash exposure lock).

Det verkar ju funka fint att ladda in den hackade programvaran. När man lärt sig lite mer kan det vara intressant för att få ut mer av sin kamera.

Soligor

Vad säger ni om Cyberphotos Soligor DG-340 DZ som stöder E-TTL för canon om inte annat så har den ett bra pris 995:-

Det har inte kommit ut än...går bara att vrida i höjdled, betydligt ljussvagare..ledtal 34 vid 85mm.

Bäst ljusstyrka för pengarna får man med Sigma 500 DG ST, ledtal 50 vid 105mm.

Canon EX420 har ledtal 42 vid 105mm.

sagan skrev:
Det har inte kommit ut än...går bara att vrida i höjdled, betydligt ljussvagare..ledtal 34 vid 85mm.

Bäst ljusstyrka för pengarna får man med Sigma 500 DG ST, ledtal 50 vid 105mm.

Canon EX420 har ledtal 42 vid 105mm.

DG-340 DZ har visst kommit ut ;) ... jag har en sådan :)

Den blixten räcker lungt för de tillfällen jag planerar att använda den.. det enda jag saknar är att kunna vinkla den bakåt ibland.. men det har jag ordnat med egenbyggd bouncer.

Juhani skrev:
DG-340 DZ har visst kommit ut ;) ... jag har en sådan :)
Du har rätt..det var Olympus/Sony varianterna av DG-340 DZ som inte kommit ut än.

Juhani skrev:
det enda jag saknar är att kunna vinkla den bakåt ibland.. men det har jag ordnat med egenbyggd bouncer.
Om du vill ta stående bilder och slå blixten i taket...hur har du löst det?

sagan skrev:
Om du vill ta stående bilder och slå blixten i taket...hur har du löst det?

Jag vrider då mitt hemmabygge uppåt :)

Dock är det första gånger jag byggt en sådan så den har inte optimal spridning av ljuset vid användning rakt frammåt (täcker inte in hörnen på motsvarande 32mm).

Bifogade bilden är bouncern utan diffusor (fd. ica kasse) monterad.

Bilagor

• kartong-bouncer.jpg
    kartong-bouncer.jpg
    29.2 KB · Visningar: 342
såg även att metz hade några blixtar
hur är dom i förhållande till dom övriga märkena
Ju, billigare och bättre dessto bättre , ehhhhh
ja, ni förstår säkert
//
Ante

ANNONS