Annons

Nybörjar problem...

Produkter
(logga in för att koppla)

mangejohan

Aktiv medlem
Hejsan.

De är så att jag just har gått i införskaffat mig en Nikon D50. För mig är de första "riktiga" kameran och ja är inte så hajj på alla funktioner.

En sak som jag hoppas få hjälp om är detta:

JAg såg en kanon fin bild här på sidan. De var en naturbild med en bäck. Men bäcken hade en cool effekt, den såg nästan fyrsen ut. De såg ut som han/hon hade använt sig av lång slutar tid. Men när jag gör det så bli bilden helt vit???

Nu är jag jobbig och de finns säkert förklaringar om detta här på sidan, men ja vet inte riktigt va ja ska söka på.

Kort förklaring om "F3.5"? Alltså va innebär det? Vad händer när man justerar "F"?

otroligt tacksam för svar.

mvh
Magnus

Hej!
Kör din D50 på "A" läget. Då kan du ändra F-numret. Ju högre tal, desto längre slutartid. Fotografera då inte helt i dagsljus, tiden blir för snabb då. ta framåt kvällen/morgonen. Någon/Några sekunders exponering brukar räcka.
Rätta mig om jag har fel någon :)
Mvh Björn

Grattis till nyförvärvet. Det första tillbehöret du bör köpa är en bok som behandlar fotografins grunder. Kanske ett tråkigt tips, men ett ganska nödvänligt om du är intresserad av att lära dig lite om fotografering. Det finns även utmärkta artiklar här på fotosidan.

mangejohan skrev:
de finns säkert förklaringar om detta här på sidan, men ja vet inte riktigt va ja ska söka på.

Under "Artiklar" i menyn längst upp hittar du massor att läsa. "Fotoskolan" är en bra början.

Kort svar: Du skall ha in lagom mycket ljus i kameran. Stor öppning med kort tid eller liten öppning med lång tid. Du har använt för stor bländaröppning till en lång tid och fått in för mycket ljus.

mangejohan skrev:
Hejsan.

De är så att jag just har gått i införskaffat mig en Nikon D50. För mig är de första "riktiga" kameran och ja är inte så hajj på alla funktioner.

En sak som jag hoppas få hjälp om är detta:

JAg såg en kanon fin bild här på sidan. De var en naturbild med en bäck. Men bäcken hade en cool effekt, den såg nästan fyrsen ut. De såg ut som han/hon hade använt sig av lång slutar tid. Men när jag gör det så bli bilden helt vit???

Nu är jag jobbig och de finns säkert förklaringar om detta här på sidan, men ja vet inte riktigt va ja ska söka på.

Kort förklaring om "F3.5"? Alltså va innebär det? Vad händer när man justerar "F"?

otroligt tacksam för svar.

mvh
Magnus

Ett annat bra tips kan vara att införskaffa ett stativ också. Om du vill ta "frusna bäck bilder"... :)

mangejohan skrev:
Rent praktiskt så öppnar du & stänger bländaren.
desto mindre tal = större hål, mer ljus, kortare skärpedjup, snabbare slutartider(mer ljus).

Exponering = bländare OCH slutartid tillsammans

Tidningen FOTO har ett häfte som heter systemkameraskolan. Bra, kompakt, informativt, billigt

Tusan tack!

Tack alla vänliga själar!

Ja var kanske lite kaxig när jag köpte kameran att man skulle lära sig eftersom. Men de är rätt mycket att lära sig inser jag nu:)

Var igår upp på fjället och skulle fota midnattsolen, där insåg man att man hade beövt kunnat lite mera om kameran. Men hur som helst var de vackert.

Ja ska ta och investera en bok/häfte om grunderna för fotografering, jag antar att jag får svar på alla svar jag säker där.

Men ni ska ha tack!

Trevlig helg!
/Magnus

För att få kläm på fotografering i största allmänhet behövs det ingen ny bok. Grunderna har alltid varit desamma, så titta på bibliotek eller köp några hyllmeter på antikvariat, loppmarknader etc. Böckerna från 60- och 70-tal är oftast mycket bra.

För den digitala tekniken finns det massor på nätet, t.ex. http://www.cambridgeincolour.com/tutorials.htm

Orkade inte läsa igenom alla svar nu så du kanske redan fått detta svar men: F 3.5 Är hur stor bländaröppningen är ju lägre tal desto större bländare. Altså är F 3.5 En ganska stor bländaröppning, vilket gör att den släpper in mycket ljus. Vill du altså ha en lång slutartid så måste du få bländaröppningen så liten som möjligt vilket du får genom att ändra F-talet till ett större tal. Förmodligen är max 22 eller något. Så om du vill ha lång tid så behöver du: stativ (eller annat stöd) så att det inte blir jättemycket rörelse oskärpa, liten bländare tex F 22 och helst inte för starkt ljus, för då kan det bli helt överexponerat med den långa tiden. Hoppas att du förstår vad jag menar!

MVH Oskar!

Re: Tusan tack!

mangejohan skrev:
Tack alla vänliga själar!

Ja var kanske lite kaxig när jag köpte kameran att man skulle lära sig eftersom. Men de är rätt mycket att lära sig inser jag nu:)

Jag gjorde samma sak. Köpte en d70, för 2 år sen. Är långt ifrån bra fotograf, men det är kul att lära sig. Bästa skolan är learning by doing... =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar