Annons

Nybörjar paket

Produkter
(logga in för att koppla)

JonasFF

Aktiv medlem
Har tänkt inskaffa lite studioblixtrar!

Har kikat på "Studioset KH-150M, 2x150Ws, stativ och paraplyer " från www.bostroms.nu
Men som sagt öppen för andra förslag, varför/varför inte? budgeten ligger på runt 3k.

Hej det finns ett helt ok packet på kaffebrus för 3000:- 110ws jag har ett sådant mycket bra stativ och helt ok blixtar, du får mycket för pengarna vill jag säga. jag har fler blixtar i mitt stall nu men till att börja med så. men om du skall ha dom ute så blir det lite klent.

http://www.kaffebrus.com/studioset-2-x-110ws-233.html

Lycka till.

//Tony

Jag har ett likadant, från kaffebrus, som jag har haft sedan i höstas. Jag har varit nöjd med det, men nu har jag lite problem.

För några dagar sedan märkte jag att ljuset blev ojämt och efter lite testande märkte jag att en av blixtarna nästan inte gav något ljus alls. Modelljuset var det inget fel på, så jag beställde ett nytt blixtrör.

Problemet är bara att jag inte begriper hur jag ska byta lampa. Den ville inte lossna och när jag skruvat upp blixten lite ser det ut som om den är fastlödd. Måste jag verkligen löda för att byta lampa? Det tycker jag att man borde få veta när man köper.

Min fundering är alltså;
Är det lönt att köpa billiga grejer eller leder det bara till att man inte kan byta lampor i dem osv? Om någon kan tala om för mig hur jag byter vore det inte helt fel heller.

Dörr Studioblixtpaket DS180B, 2st blixtar + tillbehör på cyberphoto.se kanske vore något? Lite starkare och inom din budget.

vilken watt är att föredra? behöver jag komma upp till 180, eller räcker 110w? eller kanske 150w?

Vilken styrka du behöver beror helt på avståndet mellan modell och ljus, och oxå försås på vilken bländare du vill ha generellt.Och vad du har för ljusmodifierare.

Två st 110 ws blixtar, 2 meter från modell med transparent paraply ger ca f8 vid Iso 100. Det kan ge dig ett hum.

Ska du ha samma kamerainställninmgar men ökar avståndet på blixtarna till 4 meter behöver du åtta stycken 110ws blixtar. Så avståndet är av yttersta vikt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar