Annons

Nybörjar optik till en Sony A300

Produkter
(logga in för att koppla)

robin.forsberg

Ny medlem
Hej!

Har inhandlat en Sony Alpha 300 beg och tänkte växa med den och se om fota är min grej. Fick med ett kitobjektiv Sony 3,5-5-6 18-70. Jag vill ta bilder på folk och ting mao inget specifikt dock vill jag ha mer förstoring samt ett objektiv som har bättre vidvinkel/brännvidd eller vad man kallar det.

Jag har fattat det som att gamla Konika/minolta objektiv passar denna modell.
Någon som kan rekomendera några bra som man gärna hittar för en bra slant begagnade?

Tack på förhand

Robin

Två frågor bara:

När du säger "bättre vidvinkel/brännvidd", vad menar du då? Vill du kunna zooma ut mer än de 18 mm du har på ditt nuvarande objektiv? Isåfall är det mer vidvinkel du vill ha. 18 mm är brännvidden när objektivet är max utzoomat till vidvinkelläget och 70 mm är brännvidden när det är max inzoomat till tele-läge. Att prata om "bättre" brännvidd går alltså inte, bara mer eller mindre av tele och vidvinkel. Är det mindre än 18 mm du vill ha så finns det rätt gott om ultravidvinklar på t.ex. 10-24 mm som skulle kunna passa.

När du säger att du vill ha bättre förstoring, menar du då att saker på långt håll ska se ut som om de var närmare eller vill du ta kort på så saker på nära håll? Är det saker på långt håll skulle t.ex. ett 70-300 mm kunna passa bra, det finns i lite olika varianter beroende på budget, men undvik de billigaste på grund av kvalitén. Är det små saker på nära håll är det ett macro du ska ha, samma sak där, det finns olika modeller i olika prisklasser. Jag tycker du ska ha ett på 60-90 mm.

Försök svara på det här så blir det lättare att hjälpa dig :)

Tack!

Nu känner jag mig ännu mer okunnig :)

Jag menar att jag vill kunna zooma ut med dvs komma längre ifrån det jag ska fota som du beskrev.
Vill kunna fota i bilen, lägenheten och få mer överskådliga bilder,

Samt med zooma in så vill jag komma närmre det jag ska fota då jag bor högt uppe vill jag kunna zooma in och få fina siluettbilder.

/Robin

Två frågor bara:

När du säger "bättre vidvinkel/brännvidd", vad menar du då? Vill du kunna zooma ut mer än de 18 mm du har på ditt nuvarande objektiv? Isåfall är det mer vidvinkel du vill ha. 18 mm är brännvidden när objektivet är max utzoomat till vidvinkelläget och 70 mm är brännvidden när det är max inzoomat till tele-läge. Att prata om "bättre" brännvidd går alltså inte, bara mer eller mindre av tele och vidvinkel. Är det mindre än 18 mm du vill ha så finns det rätt gott om ultravidvinklar på t.ex. 10-24 mm som skulle kunna passa.

När du säger att du vill ha bättre förstoring, menar du då att saker på långt håll ska se ut som om de var närmare eller vill du ta kort på så saker på nära håll? Är det saker på långt håll skulle t.ex. ett 70-300 mm kunna passa bra, det finns i lite olika varianter beroende på budget, men undvik de billigaste på grund av kvalitén. Är det små saker på nära håll är det ett macro du ska ha, samma sak där, det finns olika modeller i olika prisklasser. Jag tycker du ska ha ett på 60-90 mm.

Försök svara på det här så blir det lättare att hjälpa dig :)

Tack!

Nu känner jag mig ännu mer okunnig :)

Jag menar att jag vill kunna zooma ut med dvs komma längre ifrån det jag ska fota som du beskrev.
Vill kunna fota i bilen, lägenheten och få mer överskådliga bilder,

Samt med zooma in så vill jag komma närmre det jag ska fota då jag bor högt uppe vill jag kunna zooma in och få fina siluettbilder.

/Robin
Observera att du inte kommer närmare för att du zoomar in, eller längre bort för att du zoomar ut, det enda som händer är att utsnittet/bildvinkeln ändras. Avståndet är konstant.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto