Annons

Nybörjar-Nikonkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Andree1978

Ny medlem
Hejsan.
En lite fråga bara....

Brukar vara på medeltidsveckan på gotland o vill ha en systemkamera nu.

Där blir det mycket mörker då blixten förstör de som uppträder.

Så nu till frågan....vilken nybörjar kamera ska man ha d60 d70 d80 d3000 d5000 eller vilken ska man ta? vill inte lägga ut för mycket pengar just nu kan uppgradera senare.

Mvh Andrée

Nikon D5000 har den nya braiga sensorn. Om du köper en 35/1.8 eller 50/1.8 till den, har du maximerat dina chanser att ta bilder i dåligt ljus.

Per.

Du kan nog välja vilken kamera du vill, egentligen. Men i min ögon låter det som att en modell med den äldre AF-drivningen kan vara vettigt: Nytt: D90, begagnat D50, D70(s), D80. Skälet till det valet är att du kan ha glädje av det rimligt prissatta 50 mm f/1.8 för att fotografera utan blixt.

Ett sådant ekipage (D50, D70(s)-D80) skall du (med litet tur) kunna hitta från 2500 till 4000 kronor med ett kizoom som "börja-objektiv" och sedan ett 50mm för en dryg tusing, beg.

Bland den nyare, men utan "vridpinne" för AF finns D40(x), D60, D3000 och D5000. Där blir dock ett ljusstarkt objektiv för AF litet dyrare medan kamerahuset (D3000, D5000) blir litet nyare och med bättre "bildprestanda" direkt ur kameran. Skillnaderna i praktiken är inte stora.

Nytt eller begagnat

Det är många saker som du måste beakta.

Nytt
====

D3000 är instegsmodellen men D5000 har lite mer funktioner (t.ex. filmning) och lite bättre brusegenskaper. D3000 är mindre och lättare att ha med.

D5000 lär vara en mycket bra kamera.

Begagnat
========

D40, D60, D70 och D80 är bra kameror men du kanske också kan få tag på en D90 som är bättre när det gäller brus.

D40 har mindre upplösning och därmed bättre brusegenskaper än t.ex. D60
D80 är bättre än D70 på allt
D90 är bäst i denna kategori

Du kan gå till
http://www.kenrockwell.com/nikon/index.htm
för att se vad han säger. TYcker hans åsikter i detta segment är bra.

Lars

Det är många saker som du måste beakta.

Nytt
====

D3000 är instegsmodellen men D5000 har lite mer funktioner (t.ex. filmning) och lite bättre brusegenskaper. D3000 är mindre och lättare att ha med.

D5000 lär vara en mycket bra kamera.

Begagnat
========

D40, D60, D70 och D80 är bra kameror men du kanske också kan få tag på en D90 som är bättre när det gäller brus.

D40 har mindre upplösning och därmed bättre brusegenskaper än t.ex. D60
D80 är bättre än D70 på allt
D90 är bäst i denna kategori

Du kan gå till
http://www.kenrockwell.com/nikon/index.htm
för att se vad han säger. TYcker hans åsikter i detta segment är bra.

Lars

Tack för all info...
Nu vet jag lite mera...=)
Tackar..

Hej!

Är i samma funderingar som dig, att skaffa en bra kamera så billigt som möjligt! Jag har siktat in mig på en beg D60, men efter det man läste i *länken* ovan så verkar ju D40 vara väldigt prisvärd! Jag var inne på D40 för ca 1 år sedan man då vart det ingen kamera. Vad tror du man satsa på?

jag fotoade med en d60 när jag började, mycket nöjd med den kamera och tagit massa bra och roliga bilder.
men det viktigaste är att du lägger pengar på bra objektiv!
mitt senaste inköp var en nikon 35mm f/1,8 dx som jag är väldigt nöjd med, dock använder jag den på en d300 nu men den gör sig väldigt bra på d60 också!
annars så fotar jag med ett sigma 50-150 f/2,8 som jag är väldigt nöjd med!

men tänk efter vad ni vill fota och skaffa er objektiv efter det, men det här är det jag använder i alla fall.

Har förstått att det är väldigt viktigt med ett bra objektiv men om man är van med en vanlig digitalkamera så lär det AF 18-55/3,5-5,6 VR som är med som standard ihop med en D60 vara som natt/dag om man jämför med digitalkameran? Personligen vill jag prova på det här med system kamera innan jag lägger ca 5000-6000 kr på ett objektiv.

/Martin

Martin, jag tycker att du tänker helt rätt. Kitzoomen är inte alls dålig och väldigt prisvärd när man får paketpris.

Jag såg att Elgigianten har Nikon D3000 + 18-55 för 4500:-. Låter billigt tycker jag, 500:- billigare än Cyberphoto t..ex.. Sen är ju inte Elgigianten kända för att ha sina annonsvaror i några större kvantiteter, inte heller för att de har någon kunskap om vad de säljer. Men vet man vad man vill ha, så kan det kanske vara värt ett besök.

Mycket hellre en begagnad D80 med lågt antal exponeringar än en D40, D40X eller D60.
Man har mycket större frihet i antal fokuspunkter, samt att du kan använda dig av objektiv utan inbyggda fokusmotorer (AF-S, HSM)

Jag såg att Elgigianten har Nikon D3000 + 18-55 för 4500:-. Låter billigt tycker jag, 500:- billigare än Cyberphoto t..ex.. Sen är ju inte Elgigianten kända för att ha sina annonsvaror i några större kvantiteter, inte heller för att de har någon kunskap om vad de säljer. Men vet man vad man vill ha, så kan det kanske vara värt ett besök.

iofs så har Cyberphoto VR i sin optik och du får med väska + minneskort i priset...?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto