Funderade på att kanske till nästa sommar slänga mig in i den riktiga digitala världen med riktiga DSLR kameror. Och som hängiven anhängare av Canons produkter så finns det inget annat val för mig än just Canon.
Nu lyder frågan: Vilken är den bäst lämpade modellen, för en total nybörjare då det gäller Systemkameror? Känner inte alls till Systemkamera världen.
Krav som jag har:
Minst 10 mpxl (Helst 12mpxl<)
VIKTIGT! LIVE VIEW! - Låter barnsligt, men det vill jag ha!
-Vet inte hur vanligt det är på DSLR, men gärna inbyggd blixt
Så lite brus som möjligt; Skall åtminstone klara ISO 1000 utan att ha störande brus.
Har tidigare lirat Canon kompaktkameror; Canon Powershot A700 och Canon Powershot SX10 IS - (Problem med den: Ganska slö i mörker och är brusig redan vid ISO400)
Ja tycker den här diskussionen blivit lite urspårad från ämnet "vilken kamera" och inkörd på sidospår huruvida live view är bra eller inte. Jag svarar på din första fråga.
10 eller 12 megapixel har marginell skillnad i avseende på kvallite. De finns kameror som har 15Mpix som får tokspö i kvallite av kompaktkameror på 6Mpix. Megapixel har mest betydelse när man ska framkalla i större format. Och då beror de ochså på vad man ska framkalla. Ja har jättefina 40x60cm framkallningar från min kompaktkamera på 6mpix. Vill man ha en 40x60 bild av någons ansikte har megapixel stor betydelse. Å andra sidan så tror ja inte man vill ha så stora och detaljrika bilder. Och vill man ha de kommer de kosta multum att skriva ut de i såpass bra kvallite att kamerans megapixelantal har betydelse.
Isotal och brus har visseligen betydelse vid mörker, men över iso800 och de flesta instegskameror kommer ha brus som upplevs som störande. När de gäller kvallite i mörker är ljustarka objektiv och stativ mer vettigt.
1000d 450d och 500d har alla live view och inbyggd blixt. Även om detta ofta missas att skriva ut på många sidor.
Att välja första systemkamera handlar om tre saker, vad ska du använda kameran till och vad är du beredd att betala. Samt vilka objektiv och tillbehör känner du behov av att äga? Har man "bara" tänkt använda kameran till att fota familjebilder, lite macro och övergripande landskapsbilder. Ja då kommer man långt med kittobjektivet. Vill man däremot kunna fota fåglar, och naturbilder så är ett teleobjektiv med mer zoom nästan ett krav som ett komplement. Detta objektiv kostar pengar. Så som ja ser de, har man en begränsad budget är de bättre att satsa på en lite billigare kamera säg 1000d eller 450d och lägga extrapengarna på objektiv.
Skillnaden i stora drag mellan 1000d och 450d är 2,4Mpix, 6 istället för 9 punkters autofokuspunkter en 2,5" skärm jämnfört med 3", en liten förändring i storlek och vikt samt ca 2000kr. För 2400kr får man ett ganska vettigt första teleobjektiv.
Skillnaden i stora drag mellan 450d och 500d är ca 3Mpix, större iso bredd, möjlighet att filma i hd samt ca 1000kr.
Även om prisen kommer gå ner till nästa sommar så kommer priskillnaden mellan modellerna bestå. Och ifall du går på 1000d kommer du få kamera fortare och ha råd med mer objektiv o dylikt. De viktigaste man ska tänka på när man köper systemkamera är att man just köper ett system och inte en kamera. Man köper en grund att bygga på. Vill man inte bygga vidare, kan man tjäna pengar på att investera i en vettig kompakt/långzoom istället.