** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya utmaningar- blixt/blixtar till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Andkje

Avslutat medlemskap
Hej
Jag har hängt på detta forum ett tag men har inte några inlägg eller startade trådar. Jag tror mycket på att läsa och lära så det har varit min melodi. Nu har jag funderat på att komplettera min utrustning med blixt/blixtar för att kunna utveckla min fotografering. Den handlar om att, för eget bruk, dokumentera uteliv i form av fjällvandring, kajaking och windsurfing.

Min fundering handlar om vad som är vettigt att investera i. Jag använder Nikon som synes i min kameraväska. Är det en SB-900 eller kanske två SB-600? ca. 4000:- mot ca. 5000:-. Prisskillnaden är inte avgörande stor. Vilket ger störst kreativa möjligheter? Det är antagligen en svår fråga att besvara men jag har svårt att bestämma mig och det är därför jag frågar.

Knepig fråga! Jag har själv en SB-800 och en SB-600. Synd att de slutat sälja SB-800 tycker jag även om SB-900 verkar vara lite smidigare att använda vad gäller reglage och menyer är den dyrare och på gränsen till för klumpig. SB-600 kommer jag inte särskilt väl överens med sedan jag vant mig vid SB-800 under ett par år. Den känns inte alls intuitiv men funkar som andrablixt styrd från SB-800. Jag tror inte att en SB-600 kan styra andra blixtar på samma smidiga vis (utan enbart genom "vanlig" slavutlösning som gör att man måste ändra slavblixtens styrka manuellt i dess egna menyer).

Två blixtar ger en del nya möjligheter till kreativ ljussättning men i de allra flesta situationer räcker det med en. Mitt förslag är att du skaffar en SB-900 och vid något senare tillfälle kanske kompletterar med en SB-600 ifall du ofta saknar en ytterligare ljuskälla. Kom ihåg att du kan fjärrutlösa SB-900:an från kamerans inbyggdda blixt vilket ger ganska stora möjligheter till annorlunda ljussättning.

Vid aktiviteterna fjällvandring, kajaking och windsurfing tror jag att det i praktiken ofta blir alltför krångligt att ha med sig och rigga mer än en blixt.
Tycker personligen att SB-900 är snäppet för dyr när man kan få två bra blixtar för ungefär samma pris, så jag förstår att det kan kännas lite tveksamt.

Det var mina funderingar kring ditt dilemma...

Nu är jag ingen nikonist så du får ta min åsikt som du känner. Jag vet att nikons optiska styrning ska funka rätt bra jämfört med t.ex canons men jag vet också att optisk styrning av blixtar utomhus kan vara rätt opålitlig och speciellt i stark solljus. Mitt tips skulle vara att satsa på nån typ av radiosändare. Tycker elinchrom's nya skyport speed fungerar långt över förväntan och kommer garanterat ge dig mer frihet, inte allt för farligt pris heller ;)

Sen angående en stark vs två mindre starka blixtar så fick jag själv en rekommendation att satsa på två mindre, en rekommendation som jag följde och såhär i efterhand tycker känns helt självklar. Ju mer jag fotar med blixtarna ju mer kan jag uppskatta friheten i att kunna placera ut blixtarna på olika positioner. Detta är i min åsikt mycket mer användbart. Dom gånger jag inte kan komma nog nära med blixtarna så har jag dessutom möjlighet att placera båda på samma ställe vilket i stort sett fungerar som en starkare blixt. Nackdelen skulle vara att jag måste släpa med mig två blixtar istället för en.

Nu ska jag också nämna att jag fotar med canon, och blixtarna som jag använder är två 430exII. Fotar mest cross, skoter, skate & skidor m.m.

Håller med Elias om att den ljusburna fjärrutlösningen är opålitlig och dålig många gånger (även inomhus när man vill gömma en blixt lite för mycket bakom ett hörn för att ljussignalen ska nå fram). Skandal att inte Nikon kommit med någon rejäl radiobaserad fjärrutlösning av varken blixtar eller kameror. Radiostyrd fjärrutlösning verka funka mycket bättre med Canons system tack vare pocketwizards. De ger automatik i Canonsystemet medan de fortfarande inte tycks ha klurat ut hur de ska ge det även till nikonister.

Tack för era svar. Jag tycker också att SB-900 är i dyraste laget. Särskilt om jag, i ett senare läge, vill komplettera med en blixt till.

Två 600:eek:r kan styras från den inbyggda blixten i D300 och borde öppna för fler intressanta ljussättningslösningar än vad en ensam blixt kan erbjuda. Problemen med den ljusstyrda kommunikationen får jag undersöka vidare.

Jag kör en SB-800 som master och en SB-600 som slav.
Har inte råkat ut för att de krånglat i kommunikationen.
Det kanske är mer troligt när den inbyggda blixten är master??

Dessa blixtar finns ju att hitta begagnade för <2000:- st.

Lycka till
/Peter

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar