Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Tamron SP 70-300mm F4-5.6 Di VC USD

Produkter
(logga in för att koppla)

gripenfighter

Aktiv medlem
Hej på er!

Har läst lite tester om det nya Tamron SP 70-300mm F4-5.6 Di VC USD förträfflighet och skärpa i hela zoomomfånget. Har också en Tamron glugg som jag är supernöjd med. Nu undrar jag om någon har erfarenheter av denna glugg eller kan säga om det finns några skillnader som är avgörande i beslutsvåndan gällande Nikon eller Tamron i det här läget. Jag står och väljer mellan Nikons 70-300 med vc och Tamrons glugg. Jag vet att Nikons glugg har i vissa tester inte fått så bra skärpa över 200. Ge mig råd och tips om det finns någon som har koll på skillnaden och framaför allt om någon har den nya Tamron gluggen och vet hur den presterar. ??

Mvh Christian

Hej ! Har själv Nikons egen 70-300VR och den är absolut inte oskarp vid 300mm.Blir den mjuk med Nikon blir det likadant med Tamrons.Det är många faktorer som avgör hur skärpan blir -rätt fokus,ljuset,bildstabilisering av/på,oskärpa pga skakningar bländare/slutar-inställningar osv.Läste en test där Tamron var bättre än nya Nikon 55-300 (som är billigare),men sämre än Nikons egen 70-300.Nikon har också snabbare fokusering och är tystare,men bildkvalite ska vara detsamma.Det skiljer några hundralappar mellan dessa så mitt råd är att köra på Nikon.MVH.

Jämfört med hur den är under 200 mm är Nikons lite oskarp över 200 mm, sen om den är tillräckligt skarp där uppe är ju en bedömningsfråga. Jag tror också att den är skarpare på korta avstånd uppåt 300 mm.

Köper du Nikons kan det inte bli särskilt fel, den är mycket bra på allt, men det ä möjligt att Tamrons är strået vassare, jag har inte testat den.

Sen ska du inte bara jämföra skärpa, titta på byggkvalité och autofokus också, det är också viktiga saker som inte är lika lätta att mäta i labb!

Det är klart att det är olika faktoerer som spelar in i detta.Nikon är ju Nikon och man vet ju att det skall f ungera tillsammans med kameran. Blir det fel så kan de avhjälpa felet. Andrahandsvärdet är säkert större också. Jag tackar för dina tips och sannolikt hjälper den mig att ta ett definitivt beslut om vilken jag skall köpa.

Tack!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar