jpgrahn
Aktiv medlem
Du får ju stabilisering i huset på Z6/7, så mängden darr bör avta.
Sant! Har aldrig haft ett hus med stabilisering så jag vet inte hur det är.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du får ju stabilisering i huset på Z6/7, så mängden darr bör avta.
Sant! Har aldrig haft ett hus med stabilisering så jag vet inte hur det är.
Min erfarenhet efter ett år med Z6 och ca 20 st ai-s och pre ai Nikkor objektiv. Jämför man med DSLR och manuella objektiv så är det en stor skillnad. Med kort skärpedjup (t ex f/1.4 och porträtt) så sätter jag fokus i ögat på 1s tack vare att focus peaking markerar i ögat. Med DSLR var det en ren chansning och tog kanske 5s, det är en stor skillnad. Jag tycker själv att inzoomning i sökaren också fungerar bra, speciellt på längre avstånd för att få till perfekt fokus. En del av att manuell fokusering är så lätt är att sökaren är så ljus, det blir ju inte heller nämnvärt sämre med mindre bländare eller om det är dåligt med ljus.
IBIS är fantastiskt bra. Jag använder 500mm f/8 reflex på 1/100 (kanske 1/50) och bilden skakar inte när man tittar genom sökaren. Som jag skrev tidigare så fungerar också alla pre ai objektiv med FTZ som jag provat. Alla fördelar med manuella objektiv gäller säkert också för Sony A7 II osv, men visst är det något speciellt att använda gamla fina Nikkor på just en Nikon kamera..
Går det inte att ställa något liknade på Z6, synd Isf att de inte fortsatte med det, som de började med D500, D850 och D5 att sätta några av knapparna till att skifta AF mode. Jag har AF grupp på en knapp och en punkt AF på en annan när jag håller inne knappen på min D500
- - -
Tack! Nu blev jag ännu mer sugen på att prova.
Någon som vill köpa min mer eller mindre kompletta Nikon 1 utrustning?
…….
IBIS är fantastiskt bra. Jag använder 500mm f/8 reflex på 1/100 (kanske 1/50) och bilden skakar inte när man tittar genom sökaren. Som jag skrev tidigare så fungerar också alla pre ai objektiv med FTZ som jag provat. Alla fördelar med manuella objektiv gäller säkert också för Sony A7 II osv, men visst är det något speciellt att använda gamla fina Nikkor på just en Nikon kamera..
- - -Behåll den, jag använder fortfarande min AW1:a. Dels när det börjar bli lite väl blött eller när jag behöver rejält med tele. Redan 50mm-objektiv ger ganska mycket tele på en 1:a. Med en 50/1.4 på en Nikon 1-kamera kan du dessutom filma helt ok i riktigt dåligt ljus även om mina äldre manuella 50r är på tok för oskarpa så det krävs ett nyare.
- - -
Förnuftet säger också att jag borde behålla grejerna.
Framförallt så blir nog inte min bilder så avsevärt bättre även om det är kul med nya kameror och objektiv. Och inte på långa vägar så mycket bättre som de extra pengarna jag måste lägga på att uppgradera. Men vi får väl se. Det dröjer väl inte så länge tills att det börjar finnas begagnade Z-hus.
Jo, mitt 1.4/105 blir ungefär som en 2.8/300 fast i mycket mindre format.
- - -
Någon som vill köpa min mer eller mindre kompletta Nikon 1 utrustning?
Fick rådet av en fotokollega att ställa upp skärpa o kontrast i picture control. De inställningarna visas ju i sökaren även vid raw fotografering. ljusade också upp sökarbilden ett snäpp. Nu är det enklare än någonsin att fokusera med manuell optik
Intressant artikel om Nikon Eye AF vs Sony vs Canon...
https://www.dpreview.com/forums/thread/4462727
Såg filmen för några dar sedan och den bekräftar väl vad många seriösa testare sagt hela tiden. D v s kamerorna är ganska jämbördiga på det stora hela, men med vissa smärre variationer beroende på motivet.Intressant artikel om Nikon Eye AF vs Sony vs Canon...
https://www.dpreview.com/forums/thread/4462727
Jag fick också lära mig nya fokussystemet, var inte som förr. Har inte lyckats bestämma mig för än vilket som är bäst, dom är helt enkelt annorlunda. Jag tror dock att Nikon hade tjänat på att kunna välja mellan gamla och nya (borde gå att få till rent mjukvarumässigt), så hade dom bara kunna säga "ja men ställ in den på att fungera som förr i menyn" till alla som klagar.
Vad ska man tänka på, med det nya AF? Några tips?
I första hand handlar det väl om att öva och öva på de olika alternativen. Själv har jag lagt AF på funktionsknapp Fn2 för att snabbt kunna byta AF-område. Tumfokus och alltid inställt på AF-C (Med tumfokus har man ju alltid AF-S så att säga "på köpet").Vad ska man tänka på, med det nya AF? Några tips?