En förhoppning man nog bara kan drömma om.............
Skrev några rader i ämnet i en annan tråd i går om det här lite olustiga fenomenet. Tar mig friheten att "återpublicera" delar här i Nikon Z-tråden eftersom det rör den kameran.
...............
Det jag lite reagerar på är att många i sin iver att i försvara sitt eget kameraval ser sig tvungna att dissa andras märken och modeller. Eftersom jag har Nikonprylar märker jag naturligtvis först och främst när Nikon ska kölhalas. Men jag ser även hur t ex Canons nya EOS R ska malas ner med hänvisning till "ingen IBIS", "brister i filmfunktioner" och självklart den största katastrofen av alla - "bara ett kortfack".
Nu har det dessutom dykt upp ny ammunition - "DJURÖGONFOKUS". "Hur i h..vete kan Nikon, Canon och Fuji tillverka kameror som saknar århundradets största tekniska innovation alla kategorier, nämligen "djurögonfokus".
Det finns en annan tråd där Z-modellen diskuteras och som just nu handlar om hastigheten vid seriebildtagning. Z 6 kan blåsa på med 12 fps, men då sänks bitdjupet till 12 bit och exponeringen låses till första bilden. Gör det kameran till en dålig d?
Som jag nämnt har jag Nikonprylar. Det är en ren slump. Jag var trogen Minolta i många decennier men när de la ner sin kameratillverkning fick jag byta. Det blev Nikon, men hade lika gärna kunnat bli Canon eller Sony. Första modellen blev en D7000. En fantastisk kamera då och som jag fortfarande använder till makrofotografering.
Nu har jag skaffat en Z 6 som jag snart haft i 2 månader. Är långt ifrån inkörd på den ännu, men kan ändå tydligt se att många av de som oftast och mest högljutt klagar på kameran sannolikt aldrig ens hållit i den. "Kunskapen" har förmodligen inhämtats hos YouTubes klicksamlare. Fakta har numer blivit ett relativt begrepp och ofta synonymt med det egna önsketänkandet.
Dagens kameror, oavsett fabrikat, är förmodligen betydligt mer kompetenta än deras ägare Det krävs massor av kunskap, erfarenhet och intresse om man ska kunna utnyttja moderna kamerors fulla potential (plus ett bra stativ Och det gäller oavsett om det är en Fuji, Canon, Sony, Nikon eller något annat märke.
............
"I brist på egna framgångar är andras misslyckanden inte att förakta" kan man kanske tro ligger bakom. Men för egen del tycker jag att de flesta kameror som tillverkas i dag är så pass bra att de klarar sig på sina egna meriter
PS Till de som i affekt tänker svara mig kan jag nämna att det jag skrivit delvis är ironi och delvis innehåller vissa överdrifter