Annons

Nya Sony FF på gång + A7000 vad önskas

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja tycker att A7s stupar på mållinjen i alla fall, det är ju där uttrycket passar in, dom får till vissa skitbra grejer som chock-iso, och så behöver man köpa till någon shogun mackapär ala 4000 kr eller vad den nu kostade. Vill Kalle och Stina lägga ut dom pengarna det är frågan, att fotonördar köper är en annan sak, den stora köpgruppen är vanliga konsumenter.

Vår tidigare flitiga medlem menade samma sak, Sony gör bra saker, men som sagt många väntar förgäves på FW som skulle kunna ställa till rätta vissa missöden, 7D som exempel kunde få FW flera år efter lansering för att köpare påtalade vissa brister.

A7II går ju i kamp med D750/D610, hävdar sig överlag bra vilket dom flesta testare också säger, men stupar då på autofokusen. Sedan kräver absolut inte alla att man måste ha speciellt bra autofokus, jag själv klarar mig bra med gamla A77, medans det fans testare som ville kasta den i papperskorgen av skär och ren ilska.

Att stupa på mållinjen kan faktiskt också tolkas som mycket bra StenÅke om man tänker efter, man uppfattar många saker som jäkligt bra det ena efter det andra och det kan så klart räcka för många.

//Bengt.

Varför skall man önska sig flera leksaker, - alla mina Sony kamerahus/Minolta gluggar och Sony kompaktkameror är ännu inte utslitna? :)
Fungerar som nya, självklart fortfarande.

Varför skall man önska sig flera leksaker, - alla mina Sony kamerahus/Minolta gluggar och Sony kompaktkameror är ännu inte utslitna? :)
Fungerar som nya, självklart fortfarande.

Det finns många filosofiska svar på den frågan. Ett av de mer otäckare är att människan fyller själsliga tomrum med prylar. Vidare att den som har mycket vill ha mer. Homo Sapiens är världens värsta predator. En haj eller tiger äter sig mätt och låter bytesdjuren vara tills ett verkligt hungerbehov återkommer.

Kanske dålig liknelse, men människan verkar vara omättlig när det gäller prylar. Men det finns ju undantag i form av vissa levnadskonstnärer.

För inte kan det väl vara så att vi skaffar nya kameror på löpande band för att helt osjälviskt stödja kameraindustrin:)

Själv köper jag aldrig något numera som jag inte har absolut behov av. Men jag vet inte hur jag skulle vara om jag vore rik.

Hursomhelst tror jag att det finns en hel del goda intentioner hos en del kameraköpare. De som köper en kamera därför att den har sådana egenskaper som de verkligen behöver.

Och en uppdaterad FF ur A7-serien kan ju vara en sådan.

//Lennart

Ja, rent tekniskt är det bevisligen fullt möjligt att göra, men det blir som sagt nästan löjligt klumpigt i formatet (och förmodligen också långsamt). Jag skulle i så fall hellre se att Sony lånar Fujis lösning med en digital snittbild, som är mer exakt än att bara köra med peaking och mycket snabbare än att förstora sökarbilden och sedan komponera om igen. Det går säkerligen också snabbare än om man har ett tjockt kamerahus där sensorn ska åka omkring åtskilliga millimetrar med precision.

Contax AX påstås ha hyfsat snabb AF, nästan lika snabb som dess jämnåriga state-of-the-art-kameror. (Sen dess har förstås traditionell AF-teknik gått framåt). Kyoceras keramiska expertis lär ha varit inblandad på något sätt för att få en snabb förflyttning av spegelhuset.

Annars håller jag med om att det vore mumsigt med en A7-variant med Fujis snittbildsteknik, men som vanligt existerar inte den perfekta kameran. Antagligen pga NIH och patent.

Sony fick kritik för att autofokus i A7 var slö (den med hybridfokus alltså - inte R-varianten). De har löst det med "nya algoritmer" i A7 II - "nya algoritmer" är för mig som jobbat många år med programmerare något som görs i programvaran, vilket i en kamera är Firmware. Det torde alltså vara fullt möjligt för Sony att göra AF i A7 lika snabb som i A7 II, eller åtminstone förbättra den.

Spekulation, men: i en modern kamera sitter det flera processorer, så det är väl inte helt otänkbart att det är någon simpel hjälpprocessor, som det inte går att byta ut programvaran i, som har fått "nya algoritmer".

Eller också blir det ingen snabbare AF i A7 Classic av marknadsföringsskäl.

Det blir väl det samma med en 6D eller en D750, jag tror att långt från alla användare av dessa FF-kameror enbart kör med objektiv som har f/1,4 och f/1,8, det skruvas nog på alla möjliga objektiv skulle jag tro. som du mins blev det ett fasligt liv när dom små Nex-kamerorna dök upp, precis det samma som du skriver ovan om att stora objektiv förtar litenheten av kamerahuset. NEX ägare vande sig till vissa delar av en annat sätt att hålla kamera + objektiv, det var så klart inte 100% optimalt ergonomiskt, tror inte det finns någon som säger i mot den saningen, å andra sidan så satt det väl inte stora objektiv på Nexarna hela tiden.

Tycker mig för övrigt se att allt fler yrkesfolk börjar att använda även A7s och A7r ute i världen, och att dom inte drar till sig lika mycket uppmärksamhhet som en D4s eller 1DX, dom är alltså inte bättre på något sätt än dessa giganter gud bevars, men dom är mindre och lättare.

Poängen är denna:
En av de största vinsterna med FE husen är den mindre storleken i kombination med en FF sensor. För att ha nytta av att det är just FF behöver man antingen få bättre brusprestanda än aps-c vid samma EV eller möjlighet till tunnare skärpedjup (eller verkligen behöva många pixlar). För att utnytja max brusprestanda jf med APS-C kameror behövs ljusstark optik och kombo av ett FE hus med ljusstark optik gör den skjutklara kameran inte betydelsefullt mindre än en D610/6D medan ljussvagare och kompaktare optik tar bort vinsten mot t ex Fuji APS-C då man där kan få samma bildutsnitt med med objektiv med högre f-tal som då blir lite mindre totalt och billigare.

Det är därför jag påpekat an man behöver en sensor som är optimerad för snedare strålgång mot kanterna så att objektiven kan göras mindre så fördelen med FE är bevarad.

Ja tycker att A7s stupar på mållinjen i alla fall, det är ju där uttrycket passar in, dom får till vissa skitbra grejer som chock-iso, och så behöver man köpa till någon shogun mackapär ala 4000 kr eller vad den nu kostade. Vill Kalle och Stina lägga ut dom pengarna det är frågan, att fotonördar köper är en annan sak, den stora köpgruppen är vanliga konsumenter.

Vår tidigare flitiga medlem menade samma sak, Sony gör bra saker, men som sagt många väntar förgäves på FW som skulle kunna ställa till rätta vissa missöden, 7D som exempel kunde få FW flera år efter lansering för att köpare påtalade vissa brister.

A7II går ju i kamp med D750/D610, hävdar sig överlag bra vilket dom flesta testare också säger, men stupar då på autofokusen. Sedan kräver absolut inte alla att man måste ha speciellt bra autofokus, jag själv klarar mig bra med gamla A77, medans det fans testare som ville kasta den i papperskorgen av skär och ren ilska.

Att stupa på mållinjen kan faktiskt också tolkas som mycket bra StenÅke om man tänker efter, man uppfattar många saker som jäkligt bra det ena efter det andra och det kan så klart räcka för många.

//Bengt.

När det gäller video med A7s så finns det ju olika uppfattning om det. Här uttalar sig en testare efter ett head to head race mellan 5D MK III och A7s att det är dags att lämna tillbaka Canon-kameran. Game over där alltså. Som sagt, det finns nischer där nischade produkter alltid har det extra som konkurrenterna saknar. Är man ute efter just det så kan det mycket väl motivera ett plattformsbyte.

https://www.youtube.com/watch?v=loOC87Ni4x8

Poängen är denna:
En av de största vinsterna med FE husen är den mindre storleken i kombination med en FF sensor. För att ha nytta av att det är just FF behöver man antingen få bättre brusprestanda än aps-c vid samma EV eller möjlighet till tunnare skärpedjup (eller verkligen behöva många pixlar). För att utnytja max brusprestanda jf med APS-C kameror behövs ljusstark optik och kombo av ett FE hus med ljusstark optik gör den skjutklara kameran inte betydelsefullt mindre än en D610/6D medan ljussvagare och kompaktare optik tar bort vinsten mot t ex Fuji APS-C då man där kan få samma bildutsnitt med med objektiv med högre f-tal som då blir lite mindre totalt och billigare.

Det är därför jag påpekat an man behöver en sensor som är optimerad för snedare strålgång mot kanterna så att objektiven kan göras mindre så fördelen med FE är bevarad.

Sony har lagt snedställda mikroprismor i ytterkant av 36 MP sensorn i A7r som Anders redan påpekat men det kan ju mycket väl vara så att det inte upplevs som tillräckligt i alla lägen.

Jag håller annars med dig om kamerahusens formfaktor och jag var rätt kritisk till att man lämnade NEX 7 formen när man gav oss A7:eek:rna. EVF:erna var väl ett problem i hus med de större sensorerna så därav EVF-huset på toppen men det gjorde kameran betydligt mindre fickvänlig. Men jag tycker trots det att A7:eek:rna tillsammans med den lilla Zeiss 35:an är en riktigt trevlig kombo och fortfarande min klara favorit efter drygt 1 år med A7r. Tycker också Sony borde ta sig en funderare när man nu låter husen växa igen. Även en A6000 känns ju otympligare än min NEX 7 men jag har väldigt litet hopp om en A7000-serie i NEX 7 format för det blir säkert samma hus som A6000-serien om det nu kommer något överhuvudtaget.

Samtidigt tycker jag inte det är en katastrof att sätta på något annat. Sätter jag på ett 70-200mm så gör jag det av ett skäl. Det behöver man inte ha med en 35:a.

Sony har lagt snedställda mikroprismor i ytterkant av 36 MP sensorn i A7r som Anders redan påpekat men det kan ju mycket väl vara så att det inte upplevs som tillräckligt i alla lägen.

Jag håller annars med dig om kamerahusens formfaktor och jag var rätt kritisk till att man lämnade NEX 7 formen när man gav oss A7:eek:rna. EVF:erna var väl ett problem i hus med de större sensorerna så därav EVF-huset på toppen men det gjorde kameran betydligt mindre fickvänlig. Men jag tycker trots det att A7:eek:rna tillsammans med den lilla Zeiss 35:an är en riktigt trevlig kombo och fortfarande min klara favorit efter drygt 1 år med A7r. Tycker också Sony borde ta sig en funderare när man nu låter husen växa igen. Även en A6000 känns ju otympligare än min NEX 7 men jag har väldigt litet hopp om en A7000-serie i NEX 7 format för det blir säkert samma hus som A6000-serien om det nu kommer något överhuvudtaget.

Samtidigt tycker jag inte det är en katastrof att sätta på något annat. Sätter jag på ett 70-200mm så gör jag det av ett skäl. Det behöver man inte ha med en 35:a.

Men, bortsett från pixelantalet, vad vinner man på A7r/A7/A7II med 35/2,8 jf med Fuji XT1 med 23/2,0? Bättre brusprestanda äts till stor del upp av ett steg högre ISO som behövs på Sonyn vid samma EV. Skärpedjupet med Fuji vid f/2,0 blir ungefär samma som Sonyn vid f/2,8.

Mjo....55f/1,8 verkar fungera bra med A7-kamerorna, då är det halva vikten mot en D810 med motsvarande objektiv.

Förstår din poäng med att A7 riskerar att bli klumpig då det krävs mycket glas med dom ljusstarka objektiven. men återigen så förlorar ju en 6D eller en D750 lika mycket om man bestyckar den med en f/2,8 lika med Fujis 23f/2,0 om man resonerar lågljus, D750 får väl då också gå upp i iso likväl som A7 eller hur. Vinsten blir då ett större kamerahus med bättre hanterbarhet.

Även om Kamerahuset är stor och tungt och mera greppvänligt, så ser verkligheten inte ut som på papper det är konvertrar med 1,4 eller 2,0 och man måste ändå blända ner till f/5,6 för att få bästa skärpa. Fuji är en fantastisk Jpegkamera, men enlig Risedal så kramar man ut mycket mera ur en Raw-fil med D7200 än med Fuji´s värsting.

//Bengt.

Mjo....55f/1,8 verkar fungera bra med A7-kamerorna, då är det halva vikten mot en D810 med motsvarande objektiv.

Förstår din poäng med att A7 riskerar att bli klumpig då det krävs mycket glas med dom ljusstarka objektiven. men återigen så förlorar ju en 6D eller en D750 lika mycket om man bestyckar den med en f/2,8 lika med Fujis 23f/2,0 om man resonerar lågljus, D750 får väl då också gå upp i iso likväl som A7 eller hur. Vinsten blir då ett större kamerahus med bättre hanterbarhet.

Även om Kamerahuset är stor och tungt och mera greppvänligt, så ser verkligheten inte ut som på papper det är konvertrar med 1,4 eller 2,0 och man måste ändå blända ner till f/5,6 för att få bästa skärpa. Fuji är en fantastisk Jpegkamera, men enlig Risedal så kramar man ut mycket mera ur en Raw-fil med D7200 än med Fuji´s värsting.

//Bengt.

Poängen är den att hur mycket portabilitet har man tjänat med en FE kamera med ljusstark optik jf med en DSLR? Vikt är en sak. Ficka jf med kameraväska en annan. Jag vill påstå att Sony A7+ljusstark fast glugg kräver kameraväska precis som en D610+ljusstsrk fast glugg. Detta är problemet för Sony.

Det är därför Sony borde anpassa sina sensorer så att man kunde slippa en så rak strålgång liksom Leica M och då skulle man tjäna mycket mer gällande storleksvinst. Då Sonyn har kort registeravstånd borde man fundera på att optimera sensorn för objektiv med kort registeravstånd och göra dem kortare och mindre telecentriska.

Sigma påtalade problemet som du säger, svårt med ljusstarka objektiv, men är tydligen på gång med någonting. Hade inte Lennart Aspman någon idé med en liten förlängning av objektiven eller någon form av relativt tunn mellan ring. Han får förklara själv om han tittar in i tråden.

Jo....Pannans LX100 var med i test mot RX100III och G7X här på Fotosidans magasin, min synpunkt där var att LX100 är så pass stor att den nästan borde ställas mot dom mindre DSLR-kamerorna, som trots allt har APS-C-sensorer. Jag menar att vi stöter på dom här storleksproblemen hela tiden nu, går man upp 120 gram så får man större knappar, men tappar portaliteten, första RX100 är minst och går ner i en jeansficka utan problem, men man kan inte ha sälskinnshandskar på sig då är kameran obrukbar.

Syven och sist så har vikten ändå betydelse, var den gränsen går kan jag inte säga utan upplevs nog olika av oss alla, 3-400 gram är nog mera än vad man tror, lägre vikt är nog tacksamt även om en väska ingår, det kan vara en termos med kaffe och några smörgåsar också, kanske en platt liten flaska med värmande dryck av annat slag.

Mobiltelefonerna var ett tag nere i tändsticksklassen, jag vet inte var dom stannar upp nu.

//Bengt.

Sigma påtalade problemet som du säger, svårt med ljusstarka objektiv, men är tydligen på gång med någonting. Hade inte Lennart Aspman någon idé med en liten förlängning av objektiven eller någon form av relativt tunn mellan ring. Han får förklara själv om han tittar in i tråden.

Mobiltelefonerna var ett tag nere i tändsticksklassen, jag vet inte var dom stannar upp nu.

//Bengt.

Jo, det gjorde jag men det var för bildkvalitetens skull då det visat sig att isynnerhet deras normalzoomar varit undermåliga vad gäller edge- och till betydande del midrangeskärpa (även efter nedbländning till f/8-11) i vidvinkelområdet trots den moderata ljusstyrkan f/4.

Så det minskar inte problemet med portabilitet utan tvärtom. Jag resonerade som så att hellre en förlängning motsvarande en adapter än så dåligt bildresultat.
Blev ju löjligt bra t o m med en ljusstarkare gammal Nikkor 20/2.8+adapter jämfört med vad FE 24-70 kunde prestera i 24 mm-läge. Likaså jämfört med en ljusstarkare 24-70/2.8+adapter.
Men inte f-n minskar det storleken ssv.

Enda fördelen är bildresultat samt "på köpet" full kommunikation mellan kamera och objektiv vilket man inte får via adapter (förutom Sonys egen + A-mountobjektiv).

Hade kamerahuset gjorts några mm tjockare hade det varit enklare också med mindre adaptrar alternativt kortare förlängningen av gluggarna.

Men allt är ju storleksökande.

Samyang har för övrigt redan förlängt sina objektiv med FE-fattning jämfört med samma gluggar till andra fattningar för FF (läs Nikon/Canon).

Ang mobiltelefon och tändsticksstorlek antar jag att du menar tändsticksask och ibland skulle det kännas som en befrielse om alla smartfånar oavsett storlek självantände och försvann:):). Men ibland är de ju bra att ha. Dessutom finns en knapp som effektivt stänger av appagrunken.
Någon knapp som fixar problemet med registeravståndet på Sonys FF-kameror utan att inkräkta på portabilitet finns dessvärre inte.

Sålunda använder jag min D800 istället när jag behöver en 24-70/2.8 för med en A7r+adapter och samma glugg känns ekipaget lika tungt och faktiskt plottrigare att använda såvida inte vertikalgrepp används, Fast då ökar ju storleken ytterligare. Och då saknar jag ändå AF.

Men nu börjar det ju hända saker på objektivfronten för FE. Dock till Zeisspriser. Undantag 25/2.0 som ska bli intressant att höra/läsa omdömen om.

//Lennart

För min del så skulle jag betala en hel del för an A7II i en NEX-7 kropp. Jag uppgraderade från en NEX-7 till en A7 när den kom, eftersom jag nästan uteslutande fotar med C/Y Zeiss objektiv vilket gör en FF-sensor väldigt trevlig. Men jag har fortfarande inte lärt mig tycka om puckeln på A7:an, och tycker att NEX-7:an har en mycket vettigare knapplayout. Jag gillar också den nästan mekaniska känslan när man trycker av en exponering med NEX-7, till skillnad mot A7 som känns svampig och frånkopplad. Så en NEX-7 med FF-sensor, IBIS och bättre sökare skulle vara min drömkamera om jag begränsar mina drömmar till vad som inte är helt otänkbart. Men jag misstänker att jag kommer få vänta länge på en sån kamera.

En sak som är lite lustigt i sammanhanget är att A7 II, som av de flesta upplevs som en bättre kamera ur hanteringssynpunkt än det tidigare, också är lite större än de tidigare modellerna. Det är inte bara att avtrycket äntligen sitter på rätt plats som gör den känslan, utan också storleken.

Det går helt klart att göra en kamera för liten och lätt (precis som det var med mobiltelefonerna ett tag). Idag testade jag Nikons nya 80-400 på min A6000, och där märktes det tydligt att ett större kamerahus helt klart har sina poänger (fast objektivet presterade förstås riktigt bra ändå) :)

Men jag misstänker att jag kommer få vänta länge på en sån kamera.

Jag misstänker att du har rätt (åtminstone så länge tekniken för EVF är som idag). Den större sensorn gör att det är fysiskt omöjligt att ha en EVF där den sitter på en NEX-7.

Ja är övertygad om att klar majoritet anser att en stor kamera är att föredra om man är en Naturfotograf eller Fågelfotograf som vill fota flygande fåglar i det blå ( det händer i bland att dom landar )- just för att man då behöver stora tunga objektiv, många använder dock stativ, för lite jobbigt kan det ju bli med 1.5 kg kamera + objektiv.

Är man bara intresserad av Natur, sport och fåglar i skyn, då skall man nog skita i A6000, blir så onödigt att påpeka att 400mm objektiv passar inte så bra på A6000 och förmodligen inte eller på Canonmodeller av samma storlek eller en Nikon 1 eller en GM5.

//Bengt.

Jag menar inte bara med stora objektiv, utan också med rätt små objektiv (som den 35:a som oftast sitter på min A6000) finns det poänger med ett bättre grepp och plats för fysiska kontroller. Ska jag hantera min kamera med handskar är det stört omöjligt att utföra viss operationer (utan att bli galen). Rent balansmässigt kan det dock fungera bra med en mindre kamera och rätt stora objektiv; jag köpte precis Samyang 135 f/2 och den fungerar klockrent ihop med A6000 (fast stabilisering skulle underlätta rejält).

Sätter man däremot det där supertelet på stativ så är det inga som helst problem att använda det med A6000 (eller liknande). Det är inte helt ovanligt bland Nikonfotografer att använda just 1-serien med långa telen för att få en extrem räckvidd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar