Annons

Nya Sony FF på gång + A7000 vad önskas

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Finns en del att undra över, är det okej att A7r II får liknande 5-axliga stab som A7II, gillar ni att modellerna växer i storlek och tyngd. Finns det lösningar på ännu bättre autofokus. kan någon helt ny sensor redan vara på gång. Vad vill vi att kamerorna skall bli bättre på.

//Bengt.

Finns en del att undra över, är det okej att A7r II får liknande 5-axliga stab som A7II, gillar ni att modellerna växer i storlek och tyngd. Finns det lösningar på ännu bättre autofokus. kan någon helt ny sensor redan vara på gång. Vad vill vi att kamerorna skall bli bättre på.

//Bengt.

Jag vill ha bildstabilisering från A7 II och den helt tysta slutaren från A7s i nästa modell. Och att batteriet inte tar slut av sig själv. Min gamla A300 kan ligga i månader med minimal påverkan på batteriet. Jag kan inte förstå varför A7 är så mycket sämre i detta avseende

Håller med om tyst läge som det pratas mycket om nu för tiden, en del kameror låter lite mera, ofta hör väl man själv lite mera som man har kameran så nära ens eget öra. Snabb uppstart vore också bra, en liten kompromiss har det blivit med liten kamera får bara litet batteri plats, går det att förbättra dessa mindre batterier månntro.

Hade en Konica modell med batteripack, det fick jag plocka ur kameran annars laddade dom ur sig.

//Bengt.

Ja denna tråd var inte populär, trodde att det fans en del önskemål om förbättringar som vore intressanta att spekulera om. A7s som exempel förlorar vid filmning vad gäller autofokusen mot GH4 och NX1, är ju bra på annat som alla känner till. 2,5 b/sek är dåligt med tanke på tacksamma 12mp ( lite att skyffla med )- det borde dom speeda upp till nästa modell och att man borde kunna köra filmerna direkt till minneskortet, som så klart skulle ha plats för två kort.

A7r har sämre autofokus än småsyskonen, behöver väl också förbättras en del, kan tycka att A7r vore värd en bredare kundkrets, vilket jag att en bättre autofokus kunde råda bot på. D810 en stark konkurrent har ju verkligen en mycket bra autofokus. Nu dom kanske inte riktigt konkurrerar på samma plan då A7r är ett lättare alternativ men i alla fall behöver nog autofokusen trimmas upp en del.

A7000 ser ut att bli en A6100 enligt senaste skvaller, men jag sett fram mot en förbättrad Nex7, vilken jag vore intresserad av om den utmärker sig.

//Bengt.

De borde fixa en 36 MP sensor med fokuspunkter för AF på sensorn och göra detta med samtliga nya FF-sensorer. Hybrid-AF till alla!

De borde återgå till den lösning NEX 7 har för att förstora tagen bild. Den taskiga lösning de har idag suger verkligen med en knapp man knappt kan komma åt vid sökaren.

De borde sluta med att lägga resurser på IDC-rawkonverteraren och istället bundla Capture One för Sony.

Sony har en del back to basics att fixa:
1. Ny tystare och mindrevibrationsorsakande slutare
2. Elektronisk första ridå
3. Sensor med excentriska mikrolinser som möjliggör kompaktare ljusstarka objektiv (som det är nu är objektiven antingen ljussvaga (ingen vinst mot APS-C med ljusstarkare objektiv) eller stora (marginell total storleksvinst mot DSLR med motsvarande objektiv))
4. Lägre objektivpriser - skall de ta andelar av Nikon och Canon måste de göra det prismässigt lönsamt att byta om de inte tänker stenhårt satsa på ett fantastiskt serviceprogram = dyrt
5. En bättre och billigare semiprofessionell standardzoom
6. Bildstab i sensorn
7. Sensorshift autofokus för alla gamla MF objektiv

De borde återgå till den lösning NEX 7 har för att förstora tagen bild. Den taskiga lösning de har idag suger verkligen med en knapp man knappt kan komma åt vid sökaren.

Det är tack och lov mycket lättare på A6000 (men inte A7 II märkligt nog) - en A7000 (eller vad det nu blir) får förhoppningsvis den bättre lösningne.

Sony har en del back to basics att fixa:
1. Ny tystare och mindrevibrationsorsakande slutare
2. Elektronisk första ridå
3. Sensor med excentriska mikrolinser som möjliggör kompaktare ljusstarka objektiv (som det är nu är objektiven antingen ljussvaga (ingen vinst mot APS-C med ljusstarkare objektiv) eller stora (marginell total storleksvinst mot DSLR med motsvarande objektiv))
4. Lägre objektivpriser - skall de ta andelar av Nikon och Canon måste de göra det prismässigt lönsamt att byta om de inte tänker stenhårt satsa på ett fantastiskt serviceprogram = dyrt
5. En bättre och billigare semiprofessionell standardzoom
6. Bildstab i sensorn

1. Är väl bara ett problem på A7R vars efterföljare förhoppningsvis löser det genom att införa punkt 2.
2. Gärna helt tyst och elektronisk sllutare skulle jag säga ...
3. Det har väl redan A7R?
4. Håller med helt
5. Absolut (framför allt bättre)
6. Japp, och det lär väl också komma eftersom det redan finns i A7 II
7. Det tror jag är nästan omöjligt utan att det blir stort och klumpigt.

Det jag vill ha i en A7000 är främst stabiliserad sensor, och också en kamera som är snabb i uppstart från helt avstängt läge och standby - helst redan från början utan att behöva invänta ny Firmware. Märkligt nog var det samma problem med A7 II som var seg innan den fick ny FW, trots att det problemet funnits sedan första modellerna (och A6000).

Ja en tidigare och mycket aktiv medlem på Sony-trådar myntad uttrycket " snubblar på mållinjen " mycket är väl på klar bättringsväg och framgångar har dom, men så är det lite snubbel både här och där, A7II är inte så dum som kamera precis, men autofokusen har lite kvar, behöver också bli tystare, och klara att ta fokus under mörkare förhållande -ev3 vore bra, vilket då gäller även för A7r. Fredrik nämner mycket bra som jag håller med om, nu upprepade jag lite av det, det passade bra när skrev som jag skrev.

A7s chockar med fantastiska iso egenskaper, kan nära på filma i total mörker, och hör och häpna ett supertyst avtryckar ljud, som dom glömt bort att nämna vid lanseringen, men hallå 2,5 b/sek ( snubbel )

Dilemmat som Fredrik nämner om objektiven börjar redan vid förstagångsköparen, han/hon ser ju direkt att man kan köpa ett 70-200f/4 för 4-6000 Kr om man väljer Canon, det är där som stötarna måste läggas in. Canonägare med redan 4-5 objektiv har ju ingen anledning att byta modell, för så bra är inte ännu någon Sony-kamera. Här har vi några kraftiga snubbel som behöver rättas till.

Och tätare FW som andra modeller får.

//Bengt.

7. Det tror jag är nästan omöjligt utan att det blir stort och klumpigt.

Contax (Kyocera) gjorde en kamera med sådan AF för ungefär 20 år sen. Den var mycket riktigt väldigt tjock och en av poängerna med A7-serien är väl att inte vara tjockkameror.

(En kul grej var att man fick ett slags makroläge om man kombinerade AF-mekanismens närgräns med objektivets närgräns.)

Ja, rent tekniskt är det bevisligen fullt möjligt att göra, men det blir som sagt nästan löjligt klumpigt i formatet (och förmodligen också långsamt). Jag skulle i så fall hellre se att Sony lånar Fujis lösning med en digital snittbild, som är mer exakt än att bara köra med peaking och mycket snabbare än att förstora sökarbilden och sedan komponera om igen. Det går säkerligen också snabbare än om man har ett tjockt kamerahus där sensorn ska åka omkring åtskilliga millimetrar med precision.

http://www.dpreview.com/articles/2713056119/fujifilm-x100s-digital-split-image-focusing-how-it-works

Teknikerna går förstås att kombinera (vilket Fuji också gjort).

Gjorde inte Contax den allra första digitala FF-kameran, men den var så usel så projektet lades ner, sedan kom Canon med 1D. för övrigt så har Sony bara varit först med inbyggd stab i FF- kamera A900. övriga hade ju stab i objektiven så det var det som var orsaken till att dom var först med i princip en enda sak.

KMD7D fick 2,5 tums skärm 2004, kan ha varit först med det, men det var aldrig någon viktigt sak. och som sagt små kameror gjordes redan på Hedenhös tid så det är jättegammalt, så A7- serien är bara gammal skåpmat vad gäller storlek.

Där i mot har Sony rekord i att snubbla på mållinjen, klart bättre än Olympus, Canon och Samsung.

//Bengt.

De borde se till att Live funkar som i exv D800 så att man fullt ut kan ha live view även vid tethering i exv. Capture One. Som det nu är så kommer Nikon-folket år en del smarta funtioner i Capture One tehering som Sony-användarna inte riktigt får tillgång till. Sony borde prata ihop sig med Phase One där. En funktion man missar är bl.a. en peaking funktion som markerar var skärpan ligger i bilderna efter inläsning, vilket är till viss hjälp när man går igenom skörden.

Tethering är trots denna begränsning ett stort steg framåt och betydligt bättre än den tethering som Lightroom helt saknar i standard när det gäller Sony. De har ju bara stöd för Canon och Nikon-kameror i version 5. Ska man ha det får man köpa ett ryskt hack eller så och i det kan man inte styra kameran via USB. I Capture One har man trots denna begränsning ändå möjlighet att ha dubbelriktad kommunikation med exv. A7-seriens kameror och styra Iso, vitbalans, tid och bländare - ja det viktigaste och se kamerans status plus att styra avtrycket förstås.

Jag vet att även andra klagar på Live view fjärrning i andra sammanhang. Så bristen på stöd i kameran begränsar alltså andra fjärr live view-lösningar som det är idag.

Jag vet att även andra klagar på Live view fjärrning i andra sammanhang. Så bristen på stöd i kameran begränsar alltså andra fjärr live view-lösningar som det är idag.

Mmm, jag kan ju t.ex. styra allt i min A6000 från min iPad eller Androidtelefon inklusive var i bilden den ska sätta skärpan (med kontrastfokus då) och ser sökarbilden; att det inte går med USB till datorn ser jag som en klar miss eftersom det om något borde vara lättare att få att fungera bra. Sedan vore det ju också himla smutt om den USB-anslutningen kunde ladda, eller åtminstone driva kameran, samtidigt som den styrs från datorn.

Jag misstänker att konkurrenterna som också laddas via USB har samma begränsningar, och det är mycket möjligt att inte de heller går att fjärrstyra helt den vägen - gissningsvis är det mycket större efterfrågan på att kunna styra kameran med sökarbild via en smartfon än från en dator (det är ju mycket coolare eller nåt).

De två stora tillverkarna har API:er eller drivrutiner som gör det möjligt för programmakarna att styra via USB och få live view till datorn relativt enkelt, men Sony (och andra) har det inte annat än via WiFi.

Senast ändrad:
Många önskemål blir det om man summerar vad som skrivits i denna tråd. Och de flesta är väl befogade.

Nu känner jag själv inget behov av förbättringar vad gäller min A7R så länge jag använder den på lugna motiv och landskap. Och det är det jag använder den till. Men elektronisk snittbild hade varit bra.

Ser man det hela i stort inom Sonys FF-segment så finns det ff en stor brist, nämligen en mer uttalad actionkamera.

Sedan måste jag understryka ett önskemål jag framfört i andra Sonyrelaterade trådar: Objektivpriserna bör nog ses över. Inte så att befintliga FE-gluggar behöver bli så mycket billigare, men ett mellansegment saknas och här har ju både Nikon och Canon ett stort antal gluggar som är riktigt bra.

//Lennart

En sak som Bengf skrev - tätare firmwareuppdateringar; jag vet inte om de behöver vara tätare, men de skulle kunna innehålla mer. Fuji fick mycket kritik för X-kamerornas slöa autofokus, och problem att fokusera manuellt, och de löste det med ny Firmware för alla kameror i serien.

Sony fick kritik för att autofokus i A7 var slö (den med hybridfokus alltså - inte R-varianten). De har löst det med "nya algoritmer" i A7 II - "nya algoritmer" är för mig som jobbat många år med programmerare något som görs i programvaran, vilket i en kamera är Firmware. Det torde alltså vara fullt möjligt för Sony att göra AF i A7 lika snabb som i A7 II, eller åtminstone förbättra den.

Det är oklart hur bra utfört min punkt 3 verkligen är i A7r. Det blir viktigt att genomföra en bra lösning genom hela FE kameraprogrammet så att man kan designa nya, fysiskt mindre ljusstarka FE objektiv så att storleksvinsten från kamerahusen realiseras. En stor 35/1,4 förtär ju hela vitsen med ett litet kamerahus. Likaså är vitsen, f u pixelmängd, av A7 serien med 35/2,8, borta j f med en Fuji med en 23/2,0. Samma bildvinkel, samma skärpedjup och ungefär samma brus per bild ( Sony A7II+35/2,8 ISO 3200 = Fuji XT1+23/2,0 ISO 1600 vid samma EV då Sonykamerans sensor är ungefär dubbelt så stor (2,25x). Fuji blir d u billigare.

En sak som Bengf skrev - tätare firmwareuppdateringar; jag vet inte om de behöver vara tätare, men de skulle kunna innehålla mer. Fuji fick mycket kritik för X-kamerornas slöa autofokus, och problem att fokusera manuellt, och de löste det med ny Firmware för alla kameror i serien.

Sony fick kritik för att autofokus i A7 var slö (den med hybridfokus alltså - inte R-varianten). De har löst det med "nya algoritmer" i A7 II - "nya algoritmer" är för mig som jobbat många år med programmerare något som görs i programvaran, vilket i en kamera är Firmware. Det torde alltså vara fullt möjligt för Sony att göra AF i A7 lika snabb som i A7 II, eller åtminstone förbättra den.

Håll med om att Fuji är nog lite unika vad gäller FW, var det inte deras X-T1 som fick ett FW paket som var det största jag har sett maken till, i princip en nästan ny kamera. Det var dock någon tidig Nex modell som fick mycket klagomål om menyhantering, Där lyssnade Sony och gjorde den klart bättre.

Håll med om att Fuji är nog lite unika vad gäller FW, var det inte deras X-T1 som fick ett FW paket som var det största jag har sett maken till, i princip en nästan ny kamera. Det var dock någon tidig Nex modell som fick mycket klagomål om menyhantering, Där lyssnade Sony och gjorde den klart bättre.

Mjo, och äldre NEX fick peaking. Sedan dess har det dock inte blivit några så stora uppdateringar, utan om man vill ha nya funktioner är det ny kamera som gäller.

Det är oklart hur bra utfört min punkt 3 verkligen är i A7r. Det blir viktigt att genomföra en bra lösning genom hela FE kameraprogrammet så att man kan designa nya, fysiskt mindre ljusstarka FE objektiv så att storleksvinsten från kamerahusen realiseras. En stor 35/1,4 förtär ju hela vitsen med ett litet kamerahus. Likaså är vitsen, f u pixelmängd, av A7 serien med 35/2,8, borta j f med en Fuji med en 23/2,0. Samma bildvinkel, samma skärpedjup och ungefär samma brus per bild ( Sony A7II+35/2,8 ISO 3200 = Fuji XT1+23/2,0 ISO 1600 vid samma EV då Sonykamerans sensor är ungefär dubbelt så stor (2,25x). Fuji blir d u billigare.

Det blir väl det samma med en 6D eller en D750, jag tror att långt från alla användare av dessa FF-kameror enbart kör med objektiv som har f/1,4 och f/1,8, det skruvas nog på alla möjliga objektiv skulle jag tro. som du mins blev det ett fasligt liv när dom små Nex-kamerorna dök upp, precis det samma som du skriver ovan om att stora objektiv förtar litenheten av kamerahuset. NEX ägare vande sig till vissa delar av en annat sätt att hålla kamera + objektiv, det var så klart inte 100% optimalt ergonomiskt, tror inte det finns någon som säger i mot den saningen, å andra sidan så satt det väl inte stora objektiv på Nexarna hela tiden.

Tycker mig för övrigt se att allt fler yrkesfolk börjar att använda även A7s och A7r ute i världen, och att dom inte drar till sig lika mycket uppmärksamhet som en D4s eller 1DX, dom är alltså inte bättre på något sätt än dessa giganter gud bevars, men dom är mindre och lättare.

Ja en tidigare och mycket aktiv medlem på Sony-trådar myntad uttrycket " snubblar på mållinjen " mycket är väl på klar bättringsväg och framgångar har dom, men så är det lite snubbel både här och där, A7II är inte så dum som kamera precis, men autofokusen har lite kvar, behöver också bli tystare, och klara att ta fokus under mörkare förhållande -ev3 vore bra, vilket då gäller även för A7r. Fredrik nämner mycket bra som jag håller med om, nu upprepade jag lite av det, det passade bra när skrev som jag skrev.

A7s chockar med fantastiska iso egenskaper, kan nära på filma i total mörker, och hör och häpna ett supertyst avtryckar ljud, som dom glömt bort att nämna vid lanseringen, men hallå 2,5 b/sek ( snubbel )

Dilemmat som Fredrik nämner om objektiven börjar redan vid förstagångsköparen, han/hon ser ju direkt att man kan köpa ett 70-200f/4 för 4-6000 Kr om man väljer Canon, det är där som stötarna måste läggas in. Canonägare med redan 4-5 objektiv har ju ingen anledning att byta modell, för så bra är inte ännu någon Sony-kamera. Här har vi några kraftiga snubbel som behöver rättas till.

Och tätare FW som andra modeller får.

//Bengt.

"så bra är inte ännu någon Sony-kamera" och innan har du just skrivit att A7s chockar. Det är klart att det finns Canon-folk som valt någon Sony-modell genom att helt byta system eller köpa en Sony som komplement då de kan använda sina objektiv på vilken a7:a som helst med adapter.

En modell excellerar med högsta iso och en annan har mycket högre upplösning än något Canon haft som en del kanske vill åt. Med A7 II kanske en del blev intresserade av IBIS. Samtliga dessa modeller har flera steg bättre DR på låga ISO, vilket åter andra kan attraheras av.

Ingen kamera behöver ju vara bäst på allt den behöver bara ha något Canon inte kan erbjuda och det har som sagt Sony för de som ev. är intresserade. Alla gör sina egna val.

I övrigt kan jag med ställa på upp på Anders lista.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar