Annons

Nya Sigma gluggar med HSM till Pentax!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Att tänka på

Bofoto2 skrev:
Det man får tänka på med förlängare är att då ökar behovet av stabilisering. Fungerar systemen med den ändrade brännvidden?

Sigmas nuvarande teleförlängare fungerar väl inte ens med AF eftersom det är HSM. Det ska vara en ny teleförlängare, med stöd för SDM/HSM/whatever och konvertering av brännviddsinformation för att vara intressant.
 
papi skrev:
Om man utgår från att stabiliseringen skall klara ett visst antal steg längre slutartid än man annars hade klarat så spelar brännvidden ingen roll för hur mycket sensorn måste röra sig. Det bör därför inte vara svårare att stabilisera ett tele med Pentax tekink så länge hastigheten på sensorrörelsen inte blir kritisk.
Problemet skulle ju kunna vara att rörelsen på bilden blir mycket större än rörelsen av kameran. Accelerometrarna måste alltså vara känsligare. Jag skulle tro att det kanske var ett problem för 10 år sedan, och sedan har det hängt kvar som en sanning (det är så det brukar fungera). En accelrometer idag är nog både billig och känslig, men självklart skulle det vara en fördel fär SR att även ha en accelerometer längst fram i objktivet för att kunna bedöma skakningar i mer detalj. Kanske detta kommer i nya 300/4 (om det finns kontakter lediga i fattningen för det)? Om inga lediga kontakter finns så skulle i ala fall en sensor eller två i objektivet tillsammans med kamerans kunna bedöma vilken typ av skakningar den utsätts för.
 
Nej nu får ni förklara er lite bättre. En kamera + objektiv är som en lång pinne. Vibrationer kommer således att sprida sig. Eftersom det är en styv konstruktion kommer hela pinnen vibrera lika mycket.


A: Anti-skak i objektiv: ---------|----

B: AS i hus: --|-----------

Varför skulle A vara bättre än B? Mänskliga rörerlser blir förstorade mer vid tele vilket betyder att AS måste jobbare hårdare. Men detta gäller både A & B. Jag ser ingen fördel för B.
 
Olika tekniker och vilken som är svårast tekniskt har jag har ingen uppfattningn om. De som testat båda tycker väl att det fungerar ungefär lika bra.
 
Martin-B skrev:


A: Anti-skak i objektiv: ---------|----

B: AS i hus: --|-----------

Varför skulle A vara bättre än B? Mänskliga rörerlser blir förstorade mer vid tele vilket betyder att AS måste jobbare hårdare. Men detta gäller både A & B. Jag ser ingen fördel för B.

Fördelen med AS i objektiven (förutom stabilserad sökare) hävdas vara att det behövs mindre rörelser för att korrigera skakningar mitt i objektivet/strålgången än vad det behövs i änden av objektivet, dvs i huset. Vickar man på en liten ynka plastlins är den väl också troligen lättare (viktmässigt) och därmed kan den göras snabbare.

Å andra sidan behövs det då större prescion på den rörelsen, så det man vinner på gungorna...
 
Var stod infon om HSM gluggar till Pentax, jag hittar inte det? Kommer det komma en 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM till Pentax oxå den finns ju för tillfället bara till Canon och Nikon.
 
För att hålla en bild fri från skakningsoskärpa så gäller att man håller slutartiden nära 1/brännvidden (35mm film) eller 1/(Brännvidden x 1,5) för APS-C. Med denna regel så rör sig filmplanet exakt lika mycket vid 50mm och 1/50sek som vid 500mm och 1/500sek.
Sensorbaserad skakreduktion behöver därmed inte flytta sig mer vid 50mm än vid 500mm, det är bara frekvensen som skiljer.
Objektivbaserad skakreducering måste anpassas efter varje objektivs optiska konstruktion, för att ge minimalt med optiska fel (det är ju ändå en extra lins som dessutom sitter "löst").

/Peder
 
PederD skrev:
För att hålla en bild fri från skakningsoskärpa så gäller att man håller slutartiden nära 1/brännvidden (35mm film) eller 1/(Brännvidden x 1,5) för APS-C. Med denna regel så rör sig filmplanet exakt lika mycket vid 50mm och 1/50sek som vid 500mm och 1/500sek.
Sensorbaserad skakreduktion behöver därmed inte flytta sig mer vid 50mm än vid 500mm, det är bara frekvensen som skiljer.
Objektivbaserad skakreducering måste anpassas efter varje objektivs optiska konstruktion, för att ge minimalt med optiska fel (det är ju ändå en extra lins som dessutom sitter "löst").
/Peder
Att det bara är frekvensen som ändras låter logiskt.
Det har förekommit en massa åsikter om att sensorn behöver komma ut ur kameran vid långa brännvidder, och andra tokigheter. Men forum är så att en del personer kommer på nåt och tror dom har rätt, sen kan dom sprida det hela med näbbar och klor...
 
Re: Att tänka på

Bofoto2 skrev:
Det man får tänka på med förlängare är att då ökar behovet av stabilisering. Fungerar systemen med den ändrade brännvidden?

De nya teleförlängare som Pentax har på gång (släpps troligen till hösten) omvandlar brännvidden med förlängningsfaktorn, vilket gör att SR systemet i kameran kompenserar korrekt.

Frågan är, finns det teleförlängare med inbyggd optisk stabilisering för att kompensera för den extra brännvidsförlängningen, när de används med objektiv med inbyggd optisk stabilisering?
Här ser jag en ytterligare fördel med SR i huset! :)
 
Re: Re: Att tänka på

k jonas i persson skrev:
Sigmas nuvarande teleförlängare fungerar väl inte ens med AF eftersom det är HSM. Det ska vara en ny teleförlängare, med stöd för SDM/HSM/whatever och konvertering av brännviddsinformation för att vara intressant.

Om Sigmas teleförlängare har genomgång för strömkontakterna så fungerar de, jag vet dock inte om de har det. Pentax första FA zoomobjektiv hade motorzoom - exempelvis FA Star 200 f/2,8 - så de behövde strömkontakterna för att fungera med motorzoom.

Dock så är det ingen teleförlängare som har omvandling av brännvidden än. Pentax kommer med sina till hösten. Jag tror inte att tredjepartsleverantörerna kommer med sådana, därför att det bara är Pentax-Samsung och Sony som behöver det eftersom de andra kör med stabilisering i objektivet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.