Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya sigma 70-200 2.8 macro och Teleconverters

Produkter
(logga in för att koppla)

laan

Aktiv medlem
Det verkar helt klart som att den nya versionen av 70-200 2.8 macro inte är kompatibel med teleconverters.. Men kan det vara så att det inte är kompatibelt med sigmas, men till exempel med Soligors?

om det har å göra med utstickande linser på convertern, så borde det vara så.

Någon som vet?

Tack på förhand //Lars

intressant att höra då jag själv funderar på att köpa 1,4x konv till mitt 70-200 "macro"

posta gärna om du hittar ytterligare information

Hej.

Min foto-kompis har den nya versionen av Sigmas 70-200 f/2.8 och han använder den tillsammans med Sigmas 2x konverter och det fungerar klockrent vilket en 1,4x också gör.

Jag hade själv ett Sigma 100-300 f/4 förut och använde en 1,4x konverter till det objektivet och det var också klockrent.Man ska bara kolla upp för ibland funkar inte AF med vissa objektiv/konverter kombinationer men allt det står ju på Sigmas hemsida så det är busenkelt att kolla själv.

http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_tele.asp

enghell skrev:
Hej.

Min foto-kompis har den nya versionen av Sigmas 70-200 f/2.8 och han använder den tillsammans med Sigmas 2x konverter och det fungerar klockrent vilket en 1,4x också gör.

Jag hade själv ett Sigma 100-300 f/4 förut och använde en 1,4x konverter till det objektivet och det var också klockrent.Man ska bara kolla upp för ibland funkar inte AF med vissa objektiv/konverter kombinationer men allt det står ju på Sigmas hemsida så det är busenkelt att kolla själv.

http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_tele.asp

Ursäkta, men jag tror du har missförstått mig, det är bara den nya versionen med macro som enligt sigma själva inte ska vara kompatibel med converters.

Det där med bländare osv, är i detta fallet irrelevant.

Hej

Citat från www.sigmaphoto.com:s sida om 70-200 F2,8 EX DG HSM Macro:

"When this lens is used with the 1.4x EX DG APO or 2x EX DG APO Tele Converters (optional), it becomes a 98-280mm F4 AF telephoto zoom lens or a 140-400mm F5.6 AF telephoto zoom lens respectively"

Så det borde väl funka bra tycker jag

/Anders

Scrat skrev:

Så det borde väl funka bra tycker jag
/Anders

Hm.. det har du rätt i.. såg på symbolerna ovanför denna text, och då fattades converter symbolen, men på den gamla utan macro så fanns den där.

på cyberphoto, så fattades även converters som tillbehörsalternativ, vilket gjorde att jag trodde den inte tog converters..

Texten på sigma sidan skulle kunna vara ett "Typo", eller att de bara missat convertersymbolen..

nepp, jag tror jag mailar cyberphoto och frågar helt enkelt.

Jag har senaste versionen av 70-200/2.8 (dvs "macro" versionen) och den fungerar utmärkt med Sigmas x2 konverter. Visserligen har jag nyaste versionen av konvertern men såvitt jag förstår är det enda som ändrats antireflexbehandlingen, även äldre konverters borde alltså fungera.

Tobias, har du något bildexempel att visa gällande objektivet+2x?

Jag är lite fundersam på kombinationen så om du kunde slänga upp en rawfil eller 100% jpeg eller liknande så skulle det uppskattas, alt skicka via e-post till mig

Nu vet jag i alla fall bestämt att det ska fungera med converters, och således är i alla fall jag nöjd.

Tack allihopa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar