Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya saker ska inhandlas, ge mig råd.

Produkter
(logga in för att koppla)

Evomaccan

Aktiv medlem
Hej, är en kille som haft min första Dslr (Pentax k100d super) i lite över ett halvår nu.

Jag har blivit helt förälskad i fotandet och tänker nu ta och läsa lite fotokurser på distans för att så småningom kunna kalla mig fotograf och förhoppningsvis kunna jobba med det i framtiden.

Då undrar jag lite vad du/ni hade köpt för kamera och optik för runt 15000 kr (kanske några lappar till)
Jag vill helst inte ha Pentax igen då jag tröttnat lite på dem.

Saker jag gillar att fota:
Bilar och bilevents.
Djur.
Människor.
Gatufoto.
Föremål (både macro och detalj)
Konserter kommer det säkert bli en hel del.

Skulle vilja ha:
Kamerahus
1 vidvinkel, fast eller zoom? vilket är bäst?
1 telezoom (kanske med macro?)
Eller 1 telezoom och ett macro objektiv.

Kanske har helt fel i vad jag behöver så därför är det viktigt att stoppa mig innan jag går och köper saker för en halv förmögenhet (för mig)

Sakerna kommer inhandlas på Scandinavian Photo.

om jag har formulerat mig dumt eller om du inte förstår så hojta till bara för tusan.

tacksam för svar.

Mvh Marcus

Varför vill du köpa nya saker? Det är den första frågan du bör svara på. Femtontusen i paket med vidvinkel och tele räcker inte till ett mer avancerat kamerahus än den kamera du redan har. Så det verkar rätt dumt att inte istället bara köpa objektiv till K100:an.

Om jag skulle välja efter min erfarenhet skulle följande objektiv behövas för dessa objekt:

Bilar och bilevents.
normal zoom, tele

Djur.
Tele för vanliga vilda djur, macro för insekter mm

Människor.
Kort ljustark tele för porträtt eller normal (zoom eller fast)

Gatufoto.
Vidvinkel eller normalzoom.

Konserter kommer det säkert bli en hel del.
ljustark zoom från modest vidvinkel till teleläge.

Om du vill fota allt det här får du nog kompromissa eller utöka budgeten. Börja med att sasta på objektiv som gör att du kan fota det som intresserar dig allra mest och sedan bygga på med fler objektiv allt eftersom du får råd.

Hoppas du inte fick mer huvudvärk av detta :)

Det här blir det om några veckor :D

B+W Filter UV 010 77mm

Nikon Objektiv AF 55-200/4-5,6G ED VR AF-S

Sigma Objektiv Af 10-20/4-5,6 EX DC HSM

Sandisk Minneskort Secure Digital 4GB Extreme III SDHC +läsare

Nikon Digitalkamera system D80 med AF 18-55/3,5-5,6G DX VR AF-S

Bättre ljussstyrka

Om du ska fotografera konserter försök att satsa på ljusstarkare objektiv... 2,8 är en bra utgångspunkt.. Fasta objektiv är inte så dumt men begränsar.
Vad kommer det sig att du inte kikar på beg eller demoex av pentax k 10 eller samsungs Gx 10 som har samma sensor som Nikon men är stadigare byggen på många sätt.? Bildkvalitén skiljer ju inte så mycket mellan dessa modeller. Vidare är ju skakreduceringen i huset på k 10 eller GX 10 inte så dumt om man hittar fyndoptik på internet... eller om det är dåligt med ljus och optiken inte har en bra skakreducering...

Behåll kameran du har och köp till en DA* 16-50mm f2.8 - Bra för gatufoto, bra vidvinkel för landskap samt bra för porträtt på 50mm. Addera en pentax 55-300mm till dina djur. slutar på runt 10.500 kr.

det lutar åt det här paketet.

vad tycker ni?

npgon som ska bytas ut?

B+W Filter UV 010 77mm

Nikon Objektiv AF 55-200/4-5,6G ED VR AF-S

Sigma Objektiv Af 10-20/4-5,6 EX DC HSM

Sandisk Minneskort Secure Digital 4GB Extreme III SDHC +läsare

Nikon Digitalkamera system D80 med AF 18-55/3,5-5,6G DX VR AF-S

Vi verkar inte förstå varför du ska byta system. Pentax är bra skit. Utöka med optik till din nuvarande kamera, som nämnts innan.

Men iaf, åsikter om din lista.
Om du ska plåta konserter kommer du i de allra flesta fall behöva ett ljusstarkt objektiv. Det har du inget bland de du listar. 50mm 1.8 är väldigt prisvärt.

Jag skulle hellre valt Nikons 18-70 3,5-4,5 samt 70-300 4,5-5,6 VR än de du har inkluderat nedan (18-55, 55-200). Både 17-70 och 70-300 är erkänt bra objektiv för lite pengar. Jag vet inte om man kan säga det om de du valt. Sigmat vet jag inte så mycket om, men det finns recensioner om det i FS prylbank.

Återigen, varför byta system, när du har en bra grund? Fortsätt där.

Jag är i liknande sits som dig, har en K100D som ska "uppgraderas".

Dock är jag nöjd med huset och Pentax så det behåller jag (och blir nog märkestrogen ett tag till) men kikar nu efter objektiv, LJUSSTARKA sådana.

Och här tycker jag att Pentax är överlägset om man tittar på beg-sidan. Hittade ett 50-1,7 för en spottstyver och hur bra objektiv som helst för den pengen.
Ok, lite mer meck blir det då man får köra manuellt.

Så mitt tips är behåll huset (eller uppgradera inom märket) och leta lite efter gamla fina objektiv. :)

PS. Du har ju Sigmas 18-50 2,8 som ska vara erkänt bra. Sneglar själv på det.

vox2000 skrev:
Uppgradera till K20 då? Den är sjukt bra. Om det nu är kameran det hänger på.

Tips att just nu har cyberfoto kampanj på Samsung GX 20 med kitoptik för 7995:-

Det är på många punkter en Pentax GX 20 med samma Cmoscensor...
Det är en riktigt prisvärd kamera så lägg till bra gluggar och sälj kitoptiken...

EX Sigma 17-70 2,8-4,5 Dc Macro C,a 2800:-
Eller behåll det du har och köp till en skaplig telezoom
EX Pentax SMC DA 55-300 4-5,8
Brusmässigt är denna kamera bra mycket bättre än D 80 som cyber säljer för 7495:-
Ta och titta på de bägge kamerorna och jämför vad du får för pengarna.
För under 15 tkr får du två bra gluggar som överlappar bra. Ett tåligt hus med massor av finesser och möjlighet att pressa upp isovärdet betydligt mer i RAW-läge jmf D80. Bra för konsertfoto om inte annat....

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar