Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nya regler i gruppen Bildjournalistik
- Trådstartare emtre
- Start datum
elohim
Aktiv medlem
Fast i min värld så tar jag bilder som ska beskriva/komplettera en journalists text så bra som möjligt. Samtidigt som den ska dra blicken till sig och få folk att läsa texten..
Kanske är det det som skiljer en fotograf från en bildjournalist, vad vet jag.
Precis som Maverick tidigare skrev så håller jag med om att bilderna i sig berättar sin egen historia, och möjligen kompletteras av texten - det är i alla fall mitt egna förhållningssätt som bildjournalist.
Jag arbetar inte med att bilderna ska komplettera texten - tvärtom - och frågan är hur många det är som skriver texten innan bilderna tas ...
Maverick
Aktiv medlem
Fast i min värld så tar jag bilder som ska beskriva/komplettera en journalists text så bra som möjligt. Samtidigt som den ska dra blicken till sig och få folk att läsa texten..
Det gör jag också för det mesta när jag jobbar på tidning. Fast jag kallar mig inte för bildjournalist då utan fotograf eller pressfotograf. Men det är en liten känslig tå det där...
Kontentan är att man ska inte göra misstaget och tro att det vi ser i svensk press är bildjournalistik. Merparten av det är något annat.
/Maverick
Anders Östberg
Guest
Spelar det någon roll? Ibland kommer musiken innan texten, ibland kommer texten innan bilderna... det är helheten som räknas oavsett hur man kom fram till den. Ibland är stycket instrumentalt, ibland sjunger man acapella, det är bara olika former av musik, och samma person kan väl vara pressfotograf ena dagen och bildjournalist nästa.
Men OK, i kontexten av den här gruppens regler så ska det kanske göras en skillnad baserat på hur man tänkte när bilderna togs.
Men OK, i kontexten av den här gruppens regler så ska det kanske göras en skillnad baserat på hur man tänkte när bilderna togs.
Maverick
Aktiv medlem
Det är väl klart att det spelar roll. Jag säger inte att det ena är viktigare eller bättre än det andra men det är skillnad och det spelar roll. Så är det ju inom musik också.
Ibland är texten det som bär fram låten och ibland musiken.
I svensk press så är det texten som i alla fall till 95% bär fram innehållet och som prioriteras. Bilden är för det mesta bara ett blickfång och en illustration.
/Maverick
Ibland är texten det som bär fram låten och ibland musiken.
I svensk press så är det texten som i alla fall till 95% bär fram innehållet och som prioriteras. Bilden är för det mesta bara ett blickfång och en illustration.
/Maverick
mc bruno
Aktiv medlem
Det gör jag också för det mesta när jag jobbar på tidning. Fast jag kallar mig inte för bildjournalist då utan fotograf eller pressfotograf. Men det är en liten känslig tå det där...
Kontentan är att man ska inte göra misstaget och tro att det vi ser i svensk press är bildjournalistik. Merparten av det är något annat.
/Maverick
Ett problem kan väl vara att tidningar inte låter det vara bildjounalistik? Att det finns många bra bilder som skulle funka som en helhet men att de inte får vara det?
Jag lägger upp tre bilder tillsammans som var ett jobb jag gjorde för några veckor sedan. Något som jag inte skulle kallat bildjournalistik när jag såg det i tidingen men nu när jag lagt ihop tre tillsammans så kanske det är det, eller vad tycker ni andra? Har jag gjort rätt?
Maverick
Aktiv medlem
Ett problem kan väl vara att tidningar inte låter det vara bildjounalistik? Att det finns många bra bilder som skulle funka som en helhet men att de inte får vara det?
Jag lägger upp tre bilder tillsammans som var ett jobb jag gjorde för några veckor sedan. Något som jag inte skulle kallat bildjournalistik när jag såg det i tidingen men nu när jag lagt ihop tre tillsammans så kanske det är det, eller vad tycker ni andra? Har jag gjort rätt?
Visst är tidningarnas inställning ett av de grundläggande problemet. Delvis orsakat av att det är rätt sälla som bildmänniskor sitter i beslutande positioner. Det brukar synas rätt tydligt när så sker.
Att göra som du och sätta ihop tre bilder praktiseras på en del håll för att få nån slags bildjournalistik av det. Men på vissa tidningar så har man policys emot det så då är det stopp i alla fall.
När man studerar bildjournalistik så brukar vi ibland tala om bärare av berättelsen. Något som är näst intill omöjligt med en bild. Det blir som skriva journalistik med bara rubrik och ingresser. I nästan alla tidningar är texten bärare av berättelsen. Det är lite synd, det skulle behöva vara mer uppblandat.
Mvh
Maverick
Maverick
Aktiv medlem
Innehållet vet jag inte direkt, men berättelsen blir absolut bättre. Därmed inte sagt att det blir bättre ju fler bilder det är.
Men att berätta med en bild gör att det blir övertydligt, illustrerande, polariserat och förutsägbart. Ingen försöker skriva en bok på en sida heller. Fast det är inte alltid det blir bättre med 1000 sidor heller.
Avslutningsvis vet jag inte om det blir enklare direkt heller, snarare tvärtom. Det är väl i stora drag varför man sätter en kamera i händerna på en penna, det behövs bara en bild och ett hjälpligt porträtt får även en penna till. Skriva en sida eller två fixar jag med men bok gör jag inte i en handvändning.
/Maverick
Men att berätta med en bild gör att det blir övertydligt, illustrerande, polariserat och förutsägbart. Ingen försöker skriva en bok på en sida heller. Fast det är inte alltid det blir bättre med 1000 sidor heller.
Avslutningsvis vet jag inte om det blir enklare direkt heller, snarare tvärtom. Det är väl i stora drag varför man sätter en kamera i händerna på en penna, det behövs bara en bild och ett hjälpligt porträtt får även en penna till. Skriva en sida eller två fixar jag med men bok gör jag inte i en handvändning.
/Maverick
emtre
Aktiv medlem
Någonting nytt..? Denna grupp känns stendöd sedan de nya reglerna kom till. Om inte fotosidan kan erbjuda någon lösning kanske det är dags att tänka om..?
Det är nu möjligt för samtliga betalmedlemmar att skapa bildserier. Ser fram emot många fler bildserier i gruppens pool!
/Maria
Danne B
Aktiv medlem
Det är nu möjligt för samtliga betalmedlemmar att skapa bildserier. Ser fram emot många fler bildserier i gruppens pool!
/Maria
Det tackar vi för..! Hoppas det blir lite mer liv i poolen nu bara.. Ska lägga in några bildserier efter hand i alla fall.
Thombola
Ny medlem
Det tackar vi för..! Hoppas det blir lite mer liv i poolen nu bara.. Ska lägga in några bildserier efter hand i alla fall.
jag må vara lite korkad ..men jag fattar inte eller hittar inte hur jag gör bildserier ?
ludvig_lindqvist
Aktiv medlem
Skapa ett nytt album, klicka i albumtyp 'Kollektion', fyll i album informationen och sen är det bara att börja ladda upp bilder.
Lycka till!
/Maria
Ska man sen för varje bild i kollektionen lägga till de i poolen, eller kan man på något sätt ange hela kollektionen till poolen?
/ Mvh Ludvig
Teo Törnqvist
Medlem
Ska man sen för varje bild i kollektionen lägga till de i poolen, eller kan man på något sätt ange hela kollektionen till poolen?
/ Mvh Ludvig
Bra fråga! Jag kan inte heller komma på hur man lägger in en bildserie/kollektion (från 'min sida' till gruppen) utan att göra om alltihop en gång till. Finns det någon genväg?
Teo
Teo Törnqvist
Medlem
Tack för det! Jag prövar.
Teo Törnqvist
Medlem
Tyvärr lyckas jag inte. Formuläret vill ha reda på vilket album bilderna ligger i men det aktuella albumet (=kollektionen) finns inte som alternativ.
emtre
Aktiv medlem
Tyvärr lyckas jag inte. Formuläret vill ha reda på vilket album bilderna ligger i men det aktuella albumet (=kollektionen) finns inte som alternativ.
Vilket formulär?
Jag vet inte hur du gör men följande bör funka:
Gå till din 'Mina bilder', din bildserie dyker upp som en egen kategori under 'publicerade album'. Gå in i den bildserie/kollektion du vill lägga i poolen, klicka på första bilden och sen 'lägg bilden i en pool'. Sen ska det bara vara att klicka i rätt pool och klicka vidare.
/Maria