ANNONS
Annons

Nya regler i gruppen Bildjournalistik

Produkter
(logga in för att koppla)

emtre

Aktiv medlem
Från och med igår så har Bildjournalist gruppen fått en gruppvärd och dessutom fått nya regler för gruppen. Fokus hamnar nu mer på bildberättelsen än på rent nyhetsfoto. Rekommendationen för bidrag till poolen är att de ska bestå av bildserier om 3 bilder eller fler. Självklart är det inte förbjudet med singelbilder men de ska vara undantag snarare än regeln.

Bildpoolen har också'startas om' dvs tömts på bilder. Det ligger ingen värdering i detta, bilderna har tagits ur poolen med förhoppningen att ge gruppens pool en välförtjänt nystart med utgångspunkt i de nya reglerna.

/Maria

Grattis till gruppen

Jag tycker det låter trevligt...tre bilder och verkligheten och lite text.
Jag får önska god fortsättning med grupparbetet så att säja.
Bästa hälsningar
Staffan

Från och med igår så har Bildjournalist gruppen fått en gruppvärd och dessutom fått nya regler för gruppen. Fokus hamnar nu mer på bildberättelsen än på rent nyhetsfoto. Rekommendationen för bidrag till poolen är att de ska bestå av bildserier om 3 bilder eller fler. Självklart är det inte förbjudet med singelbilder men de ska vara undantag snarare än regeln.

Bildpoolen har också'startas om' dvs tömts på bilder. Det ligger ingen värdering i detta, bilderna har tagits ur poolen med förhoppningen att ge gruppens pool en välförtjänt nystart med utgångspunkt i de nya reglerna.

/Maria

Tråkigt, hej då!

Bildserier...

Hur lägger man in bildserier? Ska man lägga in en bild i taget efter varandra eller finns det någon funktion för detta även om man inte är silver/guld medlem?

Hur lägger man in bildserier? Ska man lägga in en bild i taget efter varandra eller finns det någon funktion för detta även om man inte är silver/guld medlem?

Nupp det är enbart ädelmedlemmar som har den funktionen. Därmed så blir det lite haltande för oss rostmedlemmar i bildjournalistikgruppen.

/Maverick

Då missas ju hela idéen med denna grupp för de flesta som är med här, med andra ord.. då enskilda bilder ska vara undantag. Kanske därför som det har kommit in så få bilder sen nydaningen..

Senast ändrad:
Var det inte just det han gjorde, pusslade ihop två bilder till en, den där fotografen på Los Angeles Times som för ett par år sen fick sparken för sitt tilltag?

Ska man lägga in minst tre bilder i en serie så krävs det ett helt annat närmande och förhållningssätt till jobbet än när det handlar om att visa en enda bild. Och det har man inte som fotoamatör, tror jag.
Kan ju förstå syftet med en serie om tre bilder, men bildjournalistik kan uttryckas lika bra med en bild som med fem. Eller långa texter säger nödvändigtvis inte mer än en kortare artikel.

Var det inte just det han gjorde, pusslade ihop två bilder till en, den där fotografen på Los Angeles Times som för ett par år sen fick sparken för sitt tilltag?

Ska man lägga in minst tre bilder i en serie så krävs det ett helt annat närmande och förhållningssätt till jobbet än när det handlar om att visa en enda bild. Och det har man inte som fotoamatör, tror jag.
Kan ju förstå syftet med en serie om tre bilder, men bildjournalistik kan uttryckas lika bra med en bild som med fem. Eller långa texter säger nödvändigtvis inte mer än en kortare artikel.

Nja, det var väl inte just så som Fredrik menade kanske.. utan mer att lägga bilderna bredvid varandra i en bild. Hoppas jag i alla fall.. ;-)
Självklart kan man uttrycka mycket med en bild, men själv tycker jag att många bidrag i denna grupp hade vunnit massor på att ha fler bilder från samma tillfälle.
Det jag däremot är otroligt frustrerad över är att fotosidan stänger ute de flesta i denna grupp från att kunna lägga in bildserier (som rekommenderas att man ska göra..), då detta tydligen endast kan göras om man är silver/guld medlem. Skulle vara intressant vad fotosidan har att säga i denna fråga..

...
Det jag däremot är otroligt frustrerad över är att fotosidan stänger ute de flesta i denna grupp från att kunna lägga in bildserier
...

Det låter ungefär som dom som bygger hus vid en flygplats och sedan börjar klaga på bullret och kräva att flygplatsen ska läggas ner. ;-)

Fotosidans medlemsformer fanns långt innan gruppens regler ändrades, så skyll inte på dom.

Vet inte vilken fotograf eller bild du syftar på. Men min tanke var att man kan ju lägga upp bilderna bredvid varandra och på sätt har man sin serie i en bild.

Sedan är det klart att det är svårare att få ihop en serie än en bild. Men dels så måste inte allt här i livet vara lätt och dels så finns det fruktansvärt gott om "amatörer" som gör det väldigt bra.

Personligen så definierar jag bildjournalistik bl a genom att den innehåller minst tre bilder. Är det färre kallar jag det pressfoto utan att för den skulle lägga nån värdering i något av det. Det är olika sätt att berätta bara.

Men om vi nu skulle anta ändå att gruppen bildjournalistik kräver lite mer kunnande så ser jag inget fel i det heller. Det fotosidan saknar idag är ett innehåll/funktioner som håller kvar dom riktigt duktiga. Något som jag tror att de flesta skulle uppskatta och tjäna på.

Terje syns ju till och från och jag tror att de som är naturfotointresserade uppskattar det och det ger dem mycket. Frågan är då vad FS ger Terje?

/Maverick

Det låter ungefär som dom som bygger hus vid en flygplats och sedan börjar klaga på bullret och kräva att flygplatsen ska läggas ner. ;-)

Fotosidans medlemsformer fanns långt innan gruppens regler ändrades, så skyll inte på dom.

Ok.. det får jag väl lov att hålla med om nu när jag tänker efter.. ;-)
Då får jag väl skjuta över frågan till poolvärden, eller?

Ok.. det får jag väl lov att hålla med om nu när jag tänker efter.. ;-)
Då får jag väl skjuta över frågan till poolvärden, eller?

Helt rätt :)

Funderade mycket på problematiken i samband med att de nya poolreglerna skrevs. Jag tror på att rekommendationen om tre bilder i serie är ett bra sätt att få in faktisk bildjournalistik i poolen, men nackdelen är inte alla kan lägga in bildserier.
Jag har pratat med fotosidans crew om problemet och möjliga lösningar diskuteras. Så fort jag vet mer återkommer jag.

mvh
/Maria
Gruppvärd

Tackar för svaret!
Tror också att bildserier skulle tillföra mycket, som jag skrivit tidigare. Så en lösning vore toppen!

Helt rätt :)

Funderade mycket på problematiken i samband med att de nya poolreglerna skrevs. Jag tror på att rekommendationen om tre bilder i serie är ett bra sätt att få in faktisk bildjournalistik i poolen, men nackdelen är inte alla kan lägga in bildserier.
Jag har pratat med fotosidans crew om problemet och möjliga lösningar diskuteras. Så fort jag vet mer återkommer jag.

mvh
/Maria
Gruppvärd

Någonting nytt..? Denna grupp känns stendöd sedan de nya reglerna kom till. Om inte fotosidan kan erbjuda någon lösning kanske det är dags att tänka om..?

Vad beror det på?

Hej.
Jag är lärare (Var...) i fotografi och nu senast i journalistik på gymnasiet. Jag tror att ämnet Bildjournalistik är ett mycket större "ämne" i Frankrike, men idag i Sverige så är många journalister äve "fotografer" se på de senaste fina fotoböckerna ; Fånga Bilden och Om hur man gör vinnande bilder skrivna av en journalist/fotograf...
Så jag tror att just nu så hamnar "Bildjournalistik" i en vid sidan om situation...

Staffan

Ska jag tolka din analys som att det är många skrivande journalister som i och med att de äger eller använder sig av en kamera kallar sig för fotograf, men utan att räcka till?

Dom nämnda böckerna är väl exempel på fotografer som skriver. Snarare än en journalist som fotograferar. Sen vet jag inte om det har så mycket med bildjournalistik att göra direkt i nån av böckerna.

I min värld så har inte bildjournalistik så mycket att göra med att ta bilder som illustrerar en text. Bildjournalistik för mig är en serie bilder som självständigt berättar något. Där text möjligen kompletterar bilderna.

/Maverick

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar