Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nya Pentax K-r är här
- Trådstartare quarc
- Start datum
quarc
Aktiv medlem
x-country
Aktiv medlem
om du har lite att göra
kan du alltid fördriva din kreativitet här:
http://www.camera-pentax.jp/k-r/
kan du alltid fördriva din kreativitet här:
http://www.camera-pentax.jp/k-r/
F.Eliasson
Aktiv medlem
FotoZ
Aktiv medlem
Jag ser detta som en väldigt fotografinriktad kamera.
Den snabbaste Pentax-kameran hitills (6 bilder per sekund).
Nytt autofokussystem.
Istället för att följa med Mp-tävlingen där flest pixlar vinner så satsar Pentax uppenbarligen på höga ISO. Det är mycket troligt att K-r kommer att ha bättre prestanda vid höga ISO än Sonys senaste 33 och 55 modeller.
Överlag vettiga och förnuftiga, användbara, funktioner.
Nya billiga 35-optiken kan tillfredsställa de som har efterfrågat ett instegsobjektiv till låg kostnad, och som inte vill betala för en mer exklusiv konstruktion.
Den snabbaste Pentax-kameran hitills (6 bilder per sekund).
Nytt autofokussystem.
Istället för att följa med Mp-tävlingen där flest pixlar vinner så satsar Pentax uppenbarligen på höga ISO. Det är mycket troligt att K-r kommer att ha bättre prestanda vid höga ISO än Sonys senaste 33 och 55 modeller.
Överlag vettiga och förnuftiga, användbara, funktioner.
Nya billiga 35-optiken kan tillfredsställa de som har efterfrågat ett instegsobjektiv till låg kostnad, och som inte vill betala för en mer exklusiv konstruktion.
melanderhenrik
Aktiv medlem
Kul att fotosidan har snappat upp nyheten...
FlyerOne
Aktiv medlem
Roligt att Pentax kommer med en ny kameramodell, men ...
Har du något underlag för detta? Förutom önsketänkande (jag förmodar att det är en Samsung bildsensor)?
... ursäkta mig, jag måste bara fråga - "...mycket troligt..." - skriver du.---
Det är mycket troligt att K-r kommer att ha bättre prestanda vid höga ISO än Sonys senaste 33 och 55 modeller.
---
Har du något underlag för detta? Förutom önsketänkande (jag förmodar att det är en Samsung bildsensor)?
Max Welin
Aktiv medlem
Roligt att Pentax kommer med en ny kameramodell, men ...
... ursäkta mig, jag måste bara fråga - "...mycket troligt..." - skriver du.
Nej det är en Sony sensor... samma som i K-x men tydligen med modifieringar!?, och K-x var ju kung på höga iso!
Senast ändrad:
FlyerOne
Aktiv medlem
OK, då kan Pentax K-r ev. bli ett halvt steg bättre än Sony A33/A55 vid höga ISO, dvs detsamma som för Sony A560/A580 (vilka inte heller har någon translucent spegel). Men det är förstås många andra faktorer inblandade här också.
Roligt att Pentax har gått tillbaka till Sony sensorer igen, Samsung-sensorerna verkade ju inte vara några höjdare precis. Personligen önskar jag verkligen att Pentax ska klara sig framöver, liksom Olympus. De har funnits med som självklarheter i mitt fotoliv sedan ett halvt århundrade tillbaka... De tre andra huvudspelarna kommer säkert att klara sig, vad jag kan se.
Roligt att Pentax har gått tillbaka till Sony sensorer igen, Samsung-sensorerna verkade ju inte vara några höjdare precis. Personligen önskar jag verkligen att Pentax ska klara sig framöver, liksom Olympus. De har funnits med som självklarheter i mitt fotoliv sedan ett halvt århundrade tillbaka... De tre andra huvudspelarna kommer säkert att klara sig, vad jag kan se.
Senast ändrad:
equinoxus
Aktiv medlem
Den föregående modellen K-x har ju väldigt bra iso-prestanda.
Sitter själv och väntar på att få korten på bordet så det går att jämföra de två nya Pentax-modellerna. K-5 kommer att presenteras närmare den 20:e.
Blir att köpa nån av dessa två kameror och om K-r är snäppet bättre än dess föregångare när testbilder börjar finnas - så är det helt klart en bra kandidat. Verkligen mycket för pengarna!
K-5 kommer att ha några fördelar gissar jag, men kommer samtidigt att kosta det dubbla. Iaf kul att Pentax verkar hittat en modell i detta skikt som tål att jämföras mot mycket dyrare kameror. Man får inte alltid K-r, men samtidigt verkar den innehålla allt man behöver.
Sitter själv och väntar på att få korten på bordet så det går att jämföra de två nya Pentax-modellerna. K-5 kommer att presenteras närmare den 20:e.
Blir att köpa nån av dessa två kameror och om K-r är snäppet bättre än dess föregångare när testbilder börjar finnas - så är det helt klart en bra kandidat. Verkligen mycket för pengarna!
K-5 kommer att ha några fördelar gissar jag, men kommer samtidigt att kosta det dubbla. Iaf kul att Pentax verkar hittat en modell i detta skikt som tål att jämföras mot mycket dyrare kameror. Man får inte alltid K-r, men samtidigt verkar den innehålla allt man behöver.
Max Welin
Aktiv medlem
Iso test från någon spansk sida upplagt på ett annat forum, se länk.
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1036&thread=36275234
K-5 ryktas ha samma 16Mp sensor som i Sony A55/A580.... kan ju bli så att instegs K-r blir bättre på höga iso än K-5 precis som i relationen K-x vs K-7. För mig själv spelar iso prestanda ingen roll då jag aldrig fotar över iso 800 med min K-7.
http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1036&thread=36275234
K-5 ryktas ha samma 16Mp sensor som i Sony A55/A580.... kan ju bli så att instegs K-r blir bättre på höga iso än K-5 precis som i relationen K-x vs K-7. För mig själv spelar iso prestanda ingen roll då jag aldrig fotar över iso 800 med min K-7.
FotoZ
Aktiv medlem
Bildexempel från tidiga prototyper med tidig firmware är inte lika bra som det som kommer att komma från kameran när den lanseras, men man räknar med 1 EV steg bättre på höga ISO än K-x som var bäst i klassen på höga ISO. Och det jag har sett hitintills från Sonys nya modeller är att nivån ligger ungefär som K-x, inte bättre än K-x vilket därmed troligen innebär att K-r blir bättre än dem eftersom redan icke-färdiga modeller med ofärdig firmware är bättre än K-x.
Påståendet om att Samsungs sensorer är några höjdare är intressant. När Pentax släppte sin första kamera med 14Mp Samsung sensor så rankades den som bäst i klassen på höga ISO för det Mp-talet...
Nå, utvecklingen går ju uppenbarligen vidare men att något som var bäst plötsligt blir "inte någon höjdare" känns märkligt även om vi tar i beaktandet den snabba tekniska utvecklingen.
Påståendet om att Samsungs sensorer är några höjdare är intressant. När Pentax släppte sin första kamera med 14Mp Samsung sensor så rankades den som bäst i klassen på höga ISO för det Mp-talet...
Nå, utvecklingen går ju uppenbarligen vidare men att något som var bäst plötsligt blir "inte någon höjdare" känns märkligt även om vi tar i beaktandet den snabba tekniska utvecklingen.
FotoZ
Aktiv medlem
IK-5 ryktas ha samma 16Mp sensor som i Sony A55/A580.... kan ju bli så att instegs K-r blir bättre på höga iso än K-5 precis som i relationen K-x vs K-7.
Jag räknar med att K-r blir något bättre på höga ISO än nya K-5 ja.
Bofoto2
Aktiv medlem
OK, då kan Pentax K-r ev. bli ett halvt steg bättre än Sony A33/A55 vid höga ISO, dvs detsamma som för Sony A560/A580 (vilka inte heller har någon translucent spegel). Men det är förstås många andra faktorer inblandade här också.
Tror att K-r kommer att sälja bättre än K-x,
pga batterilösningen och höga iso, som nog ger bra testomdömen.
Sony var väl först? med sensorer, men Samsungs är inte dålig.
Så Sony har ju erfarenhet och flera att välja på,
Samsung har ännu bara 1.. APS sensor.
Olympus var ju i praktiken borta från SLR under en del år,
antagligen satsade Olympus igen pga samarbetet med Panasonic.
Contax försvann men Richo har gjort ett seriöst försök att komma igen.
Problemet är att Canikon har så hög marknadsandel,
fortsätter det så kanske några av dom mindre ger upp.
Är lite sugen på K-r pga höga iso och en lättare kamera
än K7, men gillar inte att gå in i menyerna så ofta som på
K200. Vi får se...
Senast ändrad: