Annons

Nya Optios från Pentax, en retro

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var inte ute efter vem som inspirerat vem direkt.... Utan mest för påvisa att flera tycks glida in på denna i mina ögon sett klart spännande look.. Och att den fanns redan..

Kanske finns där ännu fler märken/modeler med liknande stuk på "där ute".. Den här jag länkade in var ren slump jag såg ..

Jag ber ärligt om ursäkt om min länk uppfattades som nån slags märkesgrej.. Det var inte menat som så...!!

Jag tycker nog att Sonyn är en rätt annorlunda kamera. En liten upphöjning ovanför objektivet är det enda som är gemensamt.

Om vi jämför designen av Pentax Auto 110 med nya i-10 så är logotypen samma och på samma plats. Pentax har alltså använt sin gamla logotyp från 70-talet för i-10 istället för den nuvarande. Skillnaden är att den gamla logotypen är lägre i höjd och bredare med mer "fyrkantighet" i bokstäverna och med smalare linjer i bokstäverna. Helt enkelt ett annat typsnitt som används. Och det är ju rätt slående att Pentax återanvänder en gammal logotyp på sin nya i-10.

Där Auto 110 har en röd lampa ovanför logotypen för självutlösarens funktion så har i-10 blixten. Om vi jämför en svart i-10 med Auto 110 så blir likheten ännu mer slående.

Jämför gärna upphöjningen kring objektivet som följer samma rundning och form, a'la ett päron i formen, på i-10 som på Auto 110. Jämför med Sonyn där denna upphöjning är helt cirkulär istället för päronformen från Auto 110.

Så jag ser fler skillnader än likheter mellan Sony och i-10/Auto 110-formen.
Ännu mer slående är ju att "I-10" vid en snabb blick ser ut som "110"... :)

110:an introduceras 1979 och levde tills 1985.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar