Annons

Nya objektiv till EOS 400D (vidvinkel, tele)

Produkter
(logga in för att koppla)

Cerius

Medlem
Hej

Jag är i tankarna att införskaffa mig antingen ett eller två stycken nya objektiv. Just nu sitter jag på ett kitobjektiv 18-55, till min Canon EOS 400D.

Jag är lite sugen på ett vidvinkelobjektiv, något utav Canons 10-22, eller liknande. Men nu säger min far att han tycker att jag borde satsa på ett teleobjektiv eftersom jag har ett som går ner till 18 (kit, 18-55). Men min fråga gällande detta är väll att vidvinkelobjektivet skiljer sig mycket från kitobjektivet gällande prestanda i vidvinkelformat? Och även fall du har något bra vidvinkelobjektiv att rekommendera?

Sen vet jag att ett teleobjektiv behövs i framtiden. Någonstans från 55 upp till 200+, i omfång. Så vilket teleobjektiv rekommenderar du?

Har en budget på ett max någonstans runt 2500kr per objektiv.

/Fredrik
 
Helt klart är att kitobjektivet inte är något rikgit ultravidviklenobjektiv, utan snarare en normalzoom. Efterbrännvidsförlängningen får du ju inte ut mer än 28.8 (18x1,6), vilket inte är så mycket vidvinkel. Canons 10-22 har fått mycket god kritik, många säger att det bara saknas ett motljusskydd, vädertätning och ett rött band för att det ska klassas som ett L-objektiv. Sen är det inte byggt som en pansarvagn och passar inte fullformat sensorer.

Dock är det objektivet lite dyrt, bra mycket mer än de 2500 du hade räknat upp som budget.

Teleobjektiv är lite svårt att rekomendera, om du vill stanna med Canon objektiv så är det väl 70-300IS och 70-2004L som ligger mest rätt i pris, och med mest possitiva omdömmen. Det är alltså den nya 70-300, inte den gamla 75-300, som är rätt medioker, du vill ha.

Om du är ute efter en ersättning till kitobjektivet så har Sigma ett 17-70/F2.8-4.5 som också har fått bra kritik.

Som vanligt är det svårt att ge rekomendationer när jag inte vet vad du fotograferar, om ljusstarka objektiv är viktiga, eller om du hellre vill ha diskreta objektiv, eller billiga, eller IS. Men jag hoppas du fått lite att gå vidare på.

/Björn

Cerius skrev:
Hej

Jag är i tankarna att införskaffa mig antingen ett eller två stycken nya objektiv. Just nu sitter jag på ett kitobjektiv 18-55, till min Canon EOS 400D.

Jag är lite sugen på ett vidvinkelobjektiv, något utav Canons 10-22, eller liknande. Men nu säger min far att han tycker att jag borde satsa på ett teleobjektiv eftersom jag har ett som går ner till 18 (kit, 18-55). Men min fråga gällande detta är väll att vidvinkelobjektivet skiljer sig mycket från kitobjektivet gällande prestanda i vidvinkelformat? Och även fall du har något bra vidvinkelobjektiv att rekommendera?

Sen vet jag att ett teleobjektiv behövs i framtiden. Någonstans från 55 upp till 200+, i omfång. Så vilket teleobjektiv rekommenderar du?

Har en budget på ett max någonstans runt 2500kr per objektiv.

/Fredrik
 
10-22 är en fantastisk glugg och utsnittet vid 10 mm är dramatiskt mycket mer vidvinkel än vad 18 mm är. Lätt att rekommendera denna då jag haft den och ångrar att jag gjorde mig av med den till förmån för 17-40L.

I dagens läge har 70-200 4L IS kommit och gjort att du kan få en 70-200 4L utan IS till ett vettigt pris. Kan gott rekommenderas att köpa ett sådant i bra skick.

Du skriver att du har en budget på max 2500/glugg. Lyd mitt råd och lägg hela den budgeten på en enda glugg så blir du nöjdare. Spara sedan lika mycket till för den andra gluggen.

Du får ingen kompromisslöst bra glugg för 2500 ens begagnad och vad du än köper för dom pengarna kommer du hitta begränsningen i förr eller senare.

Du har redan 18-55 kitgluggen som inte alls är så usel som vissa vill göra gällande. Ta tid på dig att lista ut vad du verkligen vill ha och köp något du kan leva med sedan, det blir billigare så.
 
Jag gick länge och valde mellan två st vidvinklar. Sigma 10-20 och Tokina 12-24, som båda kostar strax under fem papp.

Till slut blev det en Sigma 10-20 då jag vill ha möjligheten att gå ner så långt som möjligt.

Här en exempelbild på omfånget.

http://www.pellepiano.com/thread_images/sigma10_20_1.jpg

För tele skaffade jag en annan Sigma, ett 70-200 2.8 . De kan man få för 5-6 tusen beggagnade.
 
Tack för alla svaren!

Nu har jag fått lite inblick i vad som kan vara aktuellt. Återkommer när jag införskaffat något av objektiven!

MVH Fredrik
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.