Annons

Nya objektiv Canon eos 500D

Produkter
(logga in för att koppla)

elineek

Medlem
Hej!

Jag har planer på att köpa lite nya objektiv, ska bl. annat fota ett bröllop och skulle behöva ett med lägre bländartal.

I dagsläget har jag ett canon ef 75-300mm f/4-5.6 vilket känns lite för mörkt i kyrkan, hade tänkt använda detta och mitt kitobjektiv 18-55 utanför istället och vid middagen.

Har läst bland bröllopsforumet och sett att man rekommenderar bländare ca 1.4-2.8.. Därför jag jag tittat på dessa objektiv:

Canon 50mm 1,8 II
Canon 85mm 1,8
Tamron SP AF 17-50mm f/2,8 XR Di-II LD IF VC

Jag har tänkt köpa mig två nya objektiv. (om jag fokuserar på bröllopet) så skulle jag behöva ett för att fota miljön/publik med mer. Därför har jag tänkt mig Tamron 17-50. Och sedan skulle jag vilja ha ett att fota porträtt på brudparet, velar då lite mellan 50mm & 85mm.

Vet inte vad som blir bäst, har ni erfarenheter av dessa så får ni gärna komma med åsikter och synpunkter. Med ett 85mm känns det som att man även kan använda det vid middagen för att få till lite närbilder i allt vimmel? 50mm känns lite för långt ifrån, kommer man få stå väldigt nära för att få till fina ansiktsbilder?

Jag tänker på två olika sätt, 50mm kan va bra till helkropps & 85mm kan va bra till ansiktsporträtt? Vad skulle ni helst föredra? Stå nära med 50mm för att få närbild på ansiktet eller stå en bit ifrån för att få med helkropp med 85mm?

Har tänkt åka till butik och titta på dessa innan jag bestämmer mig men jag vill gärna höra synpunkter från andra & gärna vad ni har för idéer med dessa objektiv.

Kan även tillägga att de fasta objektivet kommer användas flitigt vid porträtt annars också då jag finner det roligast att fota. Så detta blir inget köp speciellt för bröllop utan jag vill höra synpunkter i allmänhet om ni har några! :)

Tacksam för svar! :)
 
Jag tänker på två olika sätt, 50mm kan va bra till helkropps & 85mm kan va bra till ansiktsporträtt? Vad skulle ni helst föredra? Stå nära med 50mm för att få närbild på ansiktet eller stå en bit ifrån för att få med helkropp med 85mm?

Har tänkt åka till butik och titta på dessa innan jag bestämmer mig men jag vill gärna höra synpunkter från andra & gärna vad ni har för idéer med dessa objektiv.

Du behöver inte åka någonstans för att kolla vilken brännvidd som blir bra! Ställ in din 18-55 på 50mm så vet du precis hur 50mm känns! Ställ in 75-300 på 85, så vet du hur 85mm funkar!

Eller missförstod jag dig?

Per.
 
Du missförstod mig inte, däremot är jag inte så smart att jag kunde lista ut det själv.. Tack så mycket, det ska jag ta o kolla upp så vet jag hur dom känns.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.