Mina erfarenheter Mac mini 2018
Följande info kanske är intressant för den som tänkt uppgradera till Mini 2018:
Jag har bytt från en fullspecad Mac mini 2012 i7 16GB till en Mac Mini 2018 med i5-processor och 8GB. (Detaljerade specar längst ned). Har använt datorn i knappt en vecka nu och är otroligt nöjd. Den är blixtsnabb och ljudlös. Använder den mestadels för bildredigering av RAW-filer i Capture One från min 5D Mark III och Fuji X-E3.
Huvudanledningen till bytet var att kunna köra en 4K-skärm.
Mina erfarenheter så här långt, som kan vara till hjälp för den som är intresserad:
* Allt flyter på blixtsnabbt med Mini 2018, säkert pga arkitekturen med snabbare minne, modernare processor och kanske framförallt SSD-disk med APFS.
* Nya datorn är helt ljudlös och blir knappt varm. Den gamla knattrade en del från hårddisken samt blev rätt varm ibland och fläkten gick upp i hastighet mer.
* Tänkte byta upp till 16 eller 32Gb minne men minnesmodulerna är rätt dyra fortfarande. Tänker prova med 8Gb så länge, och jag har inte märkt några problem alls så här långt. Denna skall ju gå att uppdatera senare. Läst någonstans att datorn använder delar av SSD-disken för RAM. Någon som är mer kunnig?
* Bytet från en 24-tums (Dell) 1920x1200-skärm till en 27-tums (LG) 3840x2160 är som att gå från en gammal ("pixlig") MacBook till en med Retina-skärm. Sjukt stor skillnad och underbart vid fotoredigering. Och text blir så mjuk och skön att läsa. Kopplat via USB-C. Skärmen jag valde är en LG 27UK850 som kostade 6.300:- på ComputerSalg. Kalibrerad med Spyder4Pro.
* Gillar verkligen att det är 4x USB-C/Thunderbolt 3-utgångar på Mini 2018. Det innebär att jag kan addera externt grafikkort eller SSD senare om jag känner behov av det.
* Min gamla 2012'a hade inte "802.11ac" på det trådlösa WiFi't utan bara "802.11n". Så det märks stor skillnad i Wifi-hastighet på den nya, då jag har en Router som stöder detta också.
Specar i korta drag för er info:
* Mac mini 2012, i7 2.6 GHz (4-kärnig), 16Gb RAM, 1TB Fusion Drive (står sig fortfarande väldigt bra i prestanda faktiskt, se bl.a. Geekbench)
* Mac mini 2018 i5, 3.0Ghz (6-kärnig), 8 Gb RAM, 256 GB SSD
Valde mellanmodellen på Mini 2018 då den blev en bra kompromiss mellan prestanda och pris efter mina behov. Jag betalade 13.700:- för den nya.
Bra review på 9to5mac:
https://9to5mac.com/2018/11/10/review-2018-mac-mini-video/
Och jämförande processorprestanda på Geekbench:
https://browser.geekbench.com/mac-benchmarks/