Om man är flera som ska använda samma data så är det förstås det bästa, men om man är ensam användare så kan man lika gärna (eller hellre) ha en lokal extern disk.
Jag är ensam användare (i princip) av mina bilder, men så enormt smidigt att kunna komma åt allt från alla typer av enheter; MacBookPro (där jag kör Lr och främst redigerar), Surface Pro (när jag vill redigera med penna, och redigeringsbackup till Mac:en), min stationära dator, min HTPC (NUC kopplad till TV), mina Xbox (spelkonsoller och som mediaspelare över hela huset, 6 st. totalt), min jobbdator (Surface Pro även där, fast nyare), min soff/surfdator (Surface Go), min iPad, iPad Mini, och mina två mobiltelefoner.
Allt trådlöst och smidigt över husets olika WiFi-nät och även fasta RJ45
r (främst vid alla TV för mediaenheter och spelkonsoller, men används även för larm, WiFI-extenders, husautomatisering, övervakningskameror, etc.)
Hade varit osmidigt att få till men en "gammeldags" lösning som disk ansluten lokalt med tråd till en enda klient (till server och NAS går det som sagt fint).
Nej, för vettiga huslösningar så hävdar jag att NAS/hemserver är det enda vettiga att statsa på för flexiblitetens och åtkomstens skull.
Så grymt mycket mer smidigt och befriande!