Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

varmdo_at1981

Aktiv medlem
Hej!

Nikons systemkameror med minst 20 Mpxl kostar hur mycket som helst (över 50 000 SEK) medan t.ex. Canons systemkamera på 21,1 Mpxl kostar runt 22 000 SEK.

Nu undrar jag om Nikon kommer tillverka systemkameror med minst 20 Mpxl som inte kostar mer än 25 000 SEK?

Är det stor skillnad i bildkvalité på Nikons systemkameror med mer än 20 Mpxl gentemot Canons systemkameror på över 20 Mpxl med tanke på att prisskillnaden är en hel del?

Finns det någon generellt att utgå ifrån för att beräkna filens storlek om man tar bild med högsta upplösningen?
Hur mycket stiger ökar storleken på bilden i förhållande till antalet Mpxl?
Varierar storleken på filen i sin tur på vilket kamerafabrikat man har?

MVH at1981 !!

Många fotografer här prioriterar inte antalet megapixlar. De 12MP som Nikon erbjuder i de flesta av sina kameramodeller idag räcker gott och väl för de allra flesta här, även för riktigt stora utskrifter, t.ex. 1x1,5m. I alla fall är det vad jag hört erfarna yrkesfotografer säga här i forumet (jag hör inte till dem). Canon har tydligen gått på en annan linje och satsat på fler megapixlar. Vad som är bättre har debatterats om och om i väldigt många trådar, men någon konsensus har knappast nåtts i saken.

För att svara på dina frågor i kursiv:
Nej, bildfilens storlek är svår att bestämma utifrån bildens pixelantal, även när det gäller råfiler inkluderade. TIF kanske är lite annorlunda i det hänseendet då det är ett okomprimerat format.
Bildens storlek i antal pixlar kan du beräkna på följande sätt:

x=bildens bredd i pixlar = 1,5 × y
y=bildens höjd i pixlar
z=antal megapixlar

1,5y × y = z
1,5y^2 = z

y = sqr(z/1,5)

Allmänt sett så stiger högst troligtvis den genomsnittliga filstorleken linjärt med antalet megapixlar, men jag har aldrig besvärat mig med att försöka ta reda på om det är så eller inte. Logiskt sett borde det förhålla sig så, men variationerna mellan olika bilder är stora. Är bilden mycket detaljrik så blir troligtvis bilden från en kamera med många megapixlar i proportion större än filen från en mindre högupplöst kamera, medan en detaljfattig bild blir ganska liten i båda fallen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar