Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya iPhoto för iOS

Produkter
(logga in för att koppla)

fafner

Aktiv medlem
Har laddat ner och lekt med nya iPhoto för iOS och den var faktiskt inte så dum hade några trevliga funktioner för att organisera och justera foton. På samma sätt som iPhoto/Aperture/LR så läggs justeringar in separat och du kan alltid gå tillbaka till orginalfilen.

Jag blev faktiskt mycket imponerad vad den klarade av och hur enkelt det var, att den analyserar liknande bilder, tar upp dem för jämförelse automatiskt och sedan har en snabb och genomtänkt process för att väja ut bilderna är klart användbart.

De har ju även jobbat med touchfunktioner osv och klarar att jobba med upp till 19 MP bilder.

Instagramfunktioner, snygg croppning, lätt att ljusa upp bilder osv, allt för 38 kr.

Kombinerat med Nya iPaden med den högupplösta skärmen så kommer den nog bli en hit för fotografer, det är fantastiskt att en 10" platta som kostar 5000 kr har högre upplösning än min 24" skärm!

Har laddat ner och lekt med nya iPhoto för iOS och den var faktiskt inte så dum hade några trevliga funktioner för att organisera och justera foton. På samma sätt som iPhoto/Aperture/LR så läggs justeringar in separat och du kan alltid gå tillbaka till orginalfilen.

Jag blev faktiskt mycket imponerad vad den klarade av och hur enkelt det var, att den analyserar liknande bilder, tar upp dem för jämförelse automatiskt och sedan har en snabb och genomtänkt process för att väja ut bilderna är klart användbart.

De har ju även jobbat med touchfunktioner osv och klarar att jobba med upp till 19 MP bilder.

Instagramfunktioner, snygg croppning, lätt att ljusa upp bilder osv, allt för 38 kr.

Kombinerat med Nya iPaden med den högupplösta skärmen så kommer den nog bli en hit för fotografer, det är fantastiskt att en 10" platta som kostar 5000 kr har högre upplösning än min 24" skärm!

Min "urpadda" har hängt med i kameraväskan ganska länge nu och den har tjänat väl som portfoliovisare, och som snabbvisare studion med mera. Som redigerare tror jag inte att den fyller någon funktion hos mig, men den måste ändå införskaffas pga skärmens upplösning m.m.

Men hur är det med RAW-filer. Är det som iPhoto eller Aperture/Lightroom? Den första hanterar tyvärr inte enligt XMP standarden. Mao du kan bara spara ändringarna till en JPG. Inte till en XMP sidecar-file till raw-filen. Mao, är det användbart för den som kör RAW?

Jag har precis köpt den nya iPaden och laddat hem iPhoto som är en fantastiskt rolig fotoredigerare. Är det någon som vet hur man sparar ner RAW filer till iPhoto för iPad? En google-sökning tyder på att det fungerar för iPhoto på mac-datorer,så det borde ju gå på något sätt även på plattan. Annars finns det en app som heter PhotoRaw men den är rätt dyr och det hade varit trevligt att slippa byta app.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto