Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya gluggarna

Produkter
(logga in för att koppla)
Är det någon som kan tipsa lite kring valet av bättre tele. Jag vill gärna skaffa ett tex 100-300 tele till min K10. Har kikat på sigma 100-300/4 och även sneglat på 60-250*/4. På nåt sätt hade kanske Pentax gluggen varit roligare med SDM, täthet mm. Frågan är är den värd att vänta på? Funkar verkligen SR steglöst utan manuell inställning med Sigma. Hur är autofokus på Sigma?

Tacksam för svar!
 
jolo skrev:
Ger dom full funktion med nya glasen?
Vilken anses bäst?

Funktionaliteten varierar.
För att SDM ska fungera behövs genomgång för strömkontakterna, och enbart ett fåtal (bl a Tamron) har dessa. Utan strömkontakter så blir det vanlig AF-funktion, alltså med motorn i huset.

Det som de alla saknar är omräkning av brännvidden för kamerans skakreducering, detta försämrar skakreduceringens funktion något. (teleförlängare förlänger ju brännvidden, då behöver brännviddsinformationen från objektiven uppdateras, men informationen går "rakt igenom" utan att räknas om, kameran vet inte om att det sitter en teleförlängare på, den får ingen sådan information).

Pentax arbetar på egna teleförlängare (1.4x, troligen även 2x) som har stöd för SDM och som även innehåller ett chip som räknar om brännvidden så att SR-systemet får rätt information, dessa kommer ut till hösten troligen efter Photokina mässan.
 
då blir det nog en DA55-300 som nästa köp,
om den är skarp rakt igen så borde den ju konkurera ur Da50-200 ur väskan.
 
Peter.Ivarsson skrev:
Funkar verkligen SR steglöst utan manuell inställning med Sigma. Hur är autofokus på Sigma?

Alla autofokusobjektiv skickar information om brännvidd till kameran, som SR-systemet behöver för att beräkna skakkompensationen. Pentax kameror har sedan länge använt brännviddsinformationen ihop med mätsystemet och flera andra funktioner, exempelvis de automatiska bildlägena och exponeringsautomatiken, därför måste alla autofokusobjektiv ge den informationen.

Sigma 100-300 f/4 är ett uppskattat objektiv med fina testresultat. Huruvida 60-250 f/4:an är värd att vänta på eller inte, det är ju svårt att veta för objektivet har ju inte testats än, men SDM ger en mjukare och tystare autofokusering.
 
Fogel70 skrev:
DA200 f/2,8 ED (IF) SDM - 9595:-

Det är lägre än för FA Star 200 f/2,8 - de har samma optiska konstruktion, men DA Star har även SDM och vädertätning. Dock, FA Star byggs på beställning medan DA Star är i reguljär produktion så den blir ju då billigare att tillverka.

Leveranserna av DA Star 200 har börjat komma igång nu, den börjar dyka upp i butiker i USA (bl a Adorama) och så har jag sett att iaf två kunder i Tyskland har fått sina exemplar. Pentax officiella lanseringsdatum på den japanska hemmamarknaden är 7 februari och det ser ut som att de kommer att hålla det. :)
 
Re: Re: Nya gluggarna

FotoZ skrev:

Sigma 100-300 f/4 är ett uppskattat objektiv med fina testresultat. Huruvida 60-250 f/4:an är värd att vänta på eller inte, det är ju svårt att veta för objektivet har ju inte testats än, men SDM ger en mjukare och tystare autofokusering.

Det är ju inte omöjligt att Sigma uppdaterar även 100-300/4 till HSM för Pentax nu när 70-200/2.8 och 50-150/2.8 kommer. Kanske vill man se hur de nuvarande säljer först dock.
 
Jag är i framtiden också sugen på 60-250. Men vad tror ni, har jag fattat rätt att skakreduceringen sker vid live view vilket betyder att om man ska skjuta 250 kan det vara smidigt att titta via "skärm"-sökaren? Tänker givetvis på K20D.
 
Jo, så måste det vara. Men jag rekommenderar sökaren för att du ser antagligen bättre och att du slipper att få in ströljus till exponeringsmätaren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.