ANNONS
Annons

Nya EF-S 15-85 Inte helt perfekt

Produkter
(logga in för att koppla)

WeeBee

Aktiv medlem
Här hittade jag lite färgstörningar i några bilder när jag testade mitt EF-S 15-85 f/3,5-5,6 IS USM objektiv.

Är inte helt säker på vad denna typ av störning kallas, men jag undrar om det beror på kameran eller objektivet. Hade för mig att detta var en av sakerna det nya objektivet skulle fixa från gamla 17-85.

Dessa störningar har uppstått vid 73mm (övre bilden) respektive 85mm (Nedre bilden).

Sedan funderade jag över varför bilden verkar så korning? ISO är 200 på bägge bilderna. Vad har jag gjort för fel. Har märkt att även andra bilder blir korniga även om ISO är lågt. Nyttjar EOS 550D.

Bilderna:

http://i9.photobucket.com/albums/a77/UsCarsRules/weird.jpg

Tycker även att ett 6500 kr objektiv borde ge lite skarpare bilder.

Gör jag något fel? Hjälp tack.

-Num-

"Störningen" kallas CA eller Kromatisk aberration, och det beror på objektivet. Kornigheten vågar jag inte svara på, då jag inte testat varken kameran eller det objektivet själv.

Hej, jag har ett 15-85 sedan i November. Dock sitter det på en 7D men men..
Jag tycker inte alls att jag saknar skärpa. Då skjuter jag även med låg skärpa inställd i kameran. Som nybörjare inom system foto är jag tvärnöjd med detta objektiv.

Den enda nackdelen jag upptäckt är att objektivet inte kan hålla sin egen vikt vid 50mm pekandes rakt uppåt, utan sjunker ihop emot botten(15mm) om man inte håller i det..

I denna recension utav objektivet i fråga står det lite mer ingående om dina funderingar.

"CA (Chromatic Aberration) is another area of weakness at the focal length extremes. The 15-85 shows mild CA in the corners at 15mm. By 24mm, the CA is barely noticeable until again showing in corners at 70mm. CA, simply put, is noticeable at 85mm where it is even slightly visible at mid-frame. The ISO 12233 chart results show this, but below is a specific example (the chart is only black and white)."

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-S-15-85mm-f-3.5-5.6-IS-USM-Lens-Review.aspx

Hej, jag har ett 15-85 sedan i November. Dock sitter det på en 7D men men..
Jag tycker inte alls att jag saknar skärpa. Då skjuter jag även med låg skärpa inställd i kameran. Som nybörjare inom system foto är jag tvärnöjd med detta objektiv.

Den enda nackdelen jag upptäckt är att objektivet inte kan hålla sin egen vikt vid 50mm pekandes rakt uppåt, utan sjunker ihop emot botten(15mm) om man inte håller i det..

I denna recension utav objektivet i fråga står det lite mer ingående om dina funderingar.

"CA (Chromatic Aberration) is another area of weakness at the focal length extremes. The 15-85 shows mild CA in the corners at 15mm. By 24mm, the CA is barely noticeable until again showing in corners at 70mm. CA, simply put, is noticeable at 85mm where it is even slightly visible at mid-frame. The ISO 12233 chart results show this, but below is a specific example (the chart is only black and white)."

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-S-15-85mm-f-3.5-5.6-IS-USM-Lens-Review.aspx

Tja... Kanske det bara är jag som är dålig på att fotografera. Har själv inte heller nyttjat DSLR förrän nu för ett par veckor tillbaka då jag köpte min 550D, men tänkte nog att skärpan med ett premium objektiv som detta skulle ha varit bättre. Vissa recensioner jämför ju tilloch med detta objektiv med L-serien. (Bl.a. cyberphoto)

Hade "tur" med mitt exemplar av objektivet. Lens creep först vid 47mm, och inte vid 50mm som alla recensioner påvisar. Gör inte egentligen så stor skillnad, men var överraskad med testresultatet. hehe... =)

Tja... Kanske det bara är jag som är dålig på att fotografera. Har själv inte heller nyttjat DSLR förrän nu för ett par veckor tillbaka då jag köpte min 550D, men tänkte nog att skärpan med ett premium objektiv som detta skulle ha varit bättre. Vissa recensioner jämför ju tilloch med detta objektiv med L-serien. (Bl.a. cyberphoto)
Hur gör du för att bedömma skärpan?

Tänk på att 550D är väldigt högupplösta så om du bedömmer bilderna i 100% på skärmen så innebär det ungefär samma sak som att titta på en flera meter stor utskrift med näsan tryckt mot utskriften.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar