Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nya Canon EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)

Christer5

Avslutat medlemskap
Har lagt denna fråga under Canonkameror felaktigt och ställer nu samma fråga här

Hur bra är detta objektiv ?

Har lagt denna fråga under Canonkameror felaktigt och ställer nu samma fråga här

Har nu ägt ett sådant sedan Maj och är ytterst nöjd med objektivet. Har lite problem med kantskärpan, men det beror troligen mer på den oerfarne fotografen undertecknad än själva objektivet. Skickade häromdagen in feedback till canon för att tacka för ett ypperligt objektiv. Men det jag lade in var att det vore bättre med bättre ljusstyrka.

Grundligt: EF-S 15-85 IS USM är precisionssäkert och snabbt tack vare USM-motorn. Med ett toppen brännvids område på 15mm-85mm. Skulle inte kunna tänka mig att vara utan någondera ändor. :D Väldigt robust och superb byggkvalitet med tanke på att detta INTE är ett L-objektiv. Inget glapp i vare sig zoom- eller fokusringen. Skulle nog säga att detta är den bästa normalzoomen där ute om man inte är alltför kräsen på ljusstyrka och skärpa och letar efter stort zoom omfång.
USM ger intern fokusering, alltså roterar inte filterringen! Bra ifall du nyttjar filter.

MEN... Ingen är utan sina brister:

Stort zoom. 5,5x zoom betyder viss reducering på skärpa. Likadant med ljusstyrkan på f3,5-5,6. Vill du inte ha det, så satsa då pengarna på EF-S 17-55 f2,8 IS USM
Sedan så lider objektivet av ordenltligt med lens-creep mellan brännvidderna 24mm-50mm Men vill man inte betala för L-kvalitet så lider man lite... Och såklart inget motljusskydd medföljer objektivet när du köper det.
Gentemot äldre 17-85mm så har kromatiska abberationen minskat, men finns nog där. Lens-flares är också ganska vanligt, men inte alls lika mycket som på billigare objektiv.

Allt i allo så är detta ett ypperligt objektiv och en definitiv uppgradering från kit-objektiven. Så otroligt glad att jag bestämde mig att INTE köpa kit-paketet med 18-55 + 55-250, vilket skulle ha varit ganska dåligt i jämförelse.
Som sagt: Jag önskade bättre ljusstyrka i min feedback till canon och möjligen att dom skulle fixa det ofantliga lens-creep:et.

Se Cameralabs video-recension här:
http://www.youtube.com/watch?v=UbScC8rl1W8

Det är riktigt bra. Jag hade fyra objektiv men sålde alla för att köpa ett bra all-round objektiv, dvs detta, och det ångrar jag inte. Jag brukar vänta ett år innan jag ger rescensioner på mina grejer, så jag nöjer mig så länge med dessa ord och återkommer om några månader på min rescensionsida.

Det är riktigt bra. Jag hade fyra objektiv men sålde alla för att köpa ett bra all-round objektiv, dvs detta, och det ångrar jag inte. Jag brukar vänta ett år innan jag ger rescensioner på mina grejer, så jag nöjer mig så länge med dessa ord och återkommer om några månader på min rescensionsida.

Jag har ju det tidigare 17-85 men vill ha ett skarpare objekt,köper jag 17-55/2,8 vilket är lockande så kanske jag inte blir nöjd med zoomområdet.

Har lite svårt att bestämma mig men det kanske lutar åt det nya 15-85.

Det var ju tråkigt att det kryper kraftigt.

Tack.

Du blir säkert nöjd, hör av dig sen och berätta.

Jag kan bara säga massor av plus när jag packade upp detta objektiv,känns verkligen bra stor skillnad mot 17-85 i känsla och motorik.

Kommer tillbaka när jag använt det ett tag,hoppas att det är lika bra som det känns.

Även tack så mycket får alla svar !

Senast ändrad:
Måste bara fråga en sak. Köpte detta objektivet förra veckan och håller med om kvalitén, den är grym! Men en sak irriterar mig. Medans jag väntade på att köpa detta så fotade jag enbart med 50mm 1.8. Och när jag tittar i sökaren med det objektivet får jag en ljus fin bild, men med 15-85:an så får jag ett litet litet brus lver hela bilden, det irriterar mig lite för det känns som om det följer med på bilden. Fast jag har trott att jag bara är bortskämd med ljusstyrkan och det kan vara ISO 1600 som orsakar bruset vilket är förståeligt. Vore trevligt med svar av er kamerahajar! :)

Jag kan bara säga massor av plus när jag packade upp detta objektiv,känns verkligen bra stor skillnad mot 17-85 i känsla och motorik.

Kommer tillbaka när jag använt det ett tag,hoppas att det är lika bra som det känns.

Även tack så mycket får alla svar !

Hej, hur ljust det du ser i sökaren är beror på objektivets maximala bländaröppning. (När du komponerar bilden är bländaren helt öppen.) f/1.8 ger helt naturligt en betydligt ljusare sökarbild än f/3.5-5.6, alltså inget att göra åt/bekymra sig över.

Grymt med snabbt svar! Det är inte ljuset som är kruxet utan bildkvalitén i sökaren. I min sökare med 15-85 så ser det ut som ett litet brus, ungefär som om det skulle sitta en skyddsplast någonstans fast inte riktigt så grovt. Men jag tror som du säger att det inte är något att bry sig om man är väl bara extra orolig... :) Det är ett riktigt fint objektiv i övrigt! :)

Hej, hur ljust det du ser i sökaren är beror på objektivets maximala bländaröppning. (När du komponerar bilden är bländaren helt öppen.) f/1.8 ger helt naturligt en betydligt ljusare sökarbild än f/3.5-5.6, alltså inget att göra åt/bekymra sig över.

Grymt med snabbt svar! Det är inte ljuset som är kruxet utan bildkvalitén i sökaren. I min sökare med 15-85 så ser det ut som ett litet brus, ungefär som om det skulle sitta en skyddsplast någonstans fast inte riktigt så grovt. Men jag tror som du säger att det inte är något att bry sig om man är väl bara extra orolig... :) Det är ett riktigt fint objektiv i övrigt! :)

Så länge som inte bruset kommer med på bilderna så är det lugnt. =)

Har själv aldrig märkt det du pratar om, men så har jag haft ngn ljusstark optik på min kamera. Bara testat andras. Så jag har inget att jämföra med. Om du fortfarane undrar, så är du nog tvungen att uppsöka närmaste kamerabutik/verkstad och konsultera med dom.

/Num

Har nu haft mitt 15-85 i ca 2mån och är riktigt nöjd med det, framför allt zoom området gör den till en trevlig glugg att bära med sig.
Fotar en hel del landskap och natur så det och ett stativ gör sig fint :)

Där i mot kan jag se att kanstskärpan inte riktigt är med alltid. Men har man med sig det i åtanke då man komponerar bilden så är det inget större problem för mig.

Och får man med det i ett kitt så fins det väll inte så mycket att tveka på jämfört med 18-55 tex. det är stor skildnad på dessa 15-85 slår den med bravur!

Och det käns robust och gediget.

Mattskivorna ser alltid lite grynigare ut med objektiv med mindre bländaröppningar. Optiskt fenomen som det inte är mycket att göra åt.

ANNONS