Annons

Nya analoga systemkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

christianhylse

Aktiv medlem
hej,
blev bara nyfiken -
är det någon av jättarna (Canon / Nikon) som tillverkar NYA analoga systemkameror numera?
Eller har alla stora tillverkare lagt ner det här? Och i så fall, vilka var de sista analoga systemkamerorna som Canon och Nikon producerade? Och när?

Tror att Canons senaste är EOS300X:
http://www.canon.com/camera-museum/camera/2004-/data/2004_eos-kiss7.html
Kom ut i september 2004

Jag tror inte dom kommer att utveckla nya analoga, men att några av dom gamla kommer att tillverkas lång tid framöver.

Sen vet man aldrig. Kan bli som LP:n som siades skulle försvinna helt när CDn kom i början på 80-talet.
Nu är LPn het igen, och många av dom stora (och även små) släpper sina alster även på LP. Även LP-spelare är lite på väg tillbaks (i liten omfattning dock).

Så det KAN mycket väl utvecklas nya om några år.

Jag har för mig att Nikon har lagt ner utvecklingen av analoga kameror? Likaså tror jag att Canon har gjort.

Tror nog att försäljningen av dessa kan räknas å fingrarna. En snabb koll hos scandinavian avslöjar att de endast har EOS33V och EOS 300X i lager, andra är beställningsvara. Av Nikon finns bara F75 och F80 i lager.

Nikon SP 2005 måste vara en av de senaste analoga systemkamerorna från Nikon. Liten serie dock. Kanske kommer fler sådana här nostalgimodeller i nyproduktion från Nikon längre fam? Har ju kommit ett par andra S3-modeller från Nikon tidigare under 2000-talet också.

Nischkameror...

Det kommer säkert fler analoga kameror....

Förutom tex Nikon F6 så har det ju kommit en del mätsökarkameror från Nikon (mer som ett jubileum), Voigtländer, Zeiss etc de senaste åren. Ser man på aktiviteten i t.ex. RangefinderForum.com så finns säkert underlag för en liten mängd nya nischade kameror.

Tittar på det mer avancerade kompaktkamera-segmentet så tillverkas mycket inte minst i Japan där film är stort och även i länder som Kina och Indien. Ta t.ex. Fuiji som har sin Natura-serie med en serie modeller inkl. några riktigt intressanta med snabba liner på 1,8 etc. Tyvärr säljs inte dessa i Sverige.

Film är inte dött men blir naturligtvis en entusiastnisch framöver!

J

Graal skrev:
Nikon SP 2005 måste vara en av de senaste analoga systemkamerorna från Nikon. Liten serie dock.

Mmmmm ! I mitt tycke världens snyggaste kamera, skulle inte vara fel om dom gjorde en digital variant av den, jag skulle ta ett banklån om det behövdes för att köpa en sådan :)

/kent

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar