Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nya 50mm 1,8 vs gamla.
- Trådstartare MOstling333
- Start datum
ztenlund
Aktiv medlem
Den nya saknar bländarring, och har bättre autofokus. Men optiskt är det antagligen samma konstruktion. Rätta mig gärna om jag har fel.
Nej, det är inte samma optiska konstruktion.
iSolen.se
Guest
Nya: Har ultraljudsmotor så du kan när du vill vrida fokus. Passar alla Nikonkameror. Har antireflexbehandling på bakersta linselementet så du slipper motljusflare vig hög kontrast.
Om du har ont om pengar tycker jag du ska köpa den gamla. Finns ibland att köpa för 999kr dvs halva priset.
(Jag har bägge)
krillan54_gmail.com
Aktiv medlem
-KÖP- DEN - GAMMLA- 1,8-an .BYGGKVALITET- MER- METALL - SAMMA OPTIK .Har haftn en själv . -KANONGLUGG . LYD MITT RÅd . HA en bra sommar önskar Krillan 54 .
iSolen.se
Guest
-KÖP- DEN - GAMMLA- 1,8-an .BYGGKVALITET- MER- METALL - SAMMA OPTIK .Har haftn en själv . -KANONGLUGG . LYD MITT RÅd . HA en bra sommar önskar Krillan 54 .
Det är INTE samma optiska konstruktion och byggkvaliten på bägge är bra. Plast är förresten tåligare än metall i de flesta (objektiv)situationer.
Däremot är den gamla bra nog utom när man fotar med väldigt hög kontrast eller behöver snabbt kunna extrajustera fokus.
Jag äger som sagt bägge men säljer nog inte den gamla (än).
MOstling333
Aktiv medlem
Det är INTE samma optiska konstruktion och byggkvaliten på bägge är bra. Plast är förresten tåligare än metall i de flesta (objektiv)situationer.
Däremot är den gamla bra nog utom när man fotar med väldigt hög kontrast eller behöver snabbt kunna extrajustera fokus.
Jag äger som sagt bägge men säljer nog inte den gamla (än).
Just nu lutar det åt den nya. Men hur är det med bildkvalitén? Finns det någon märkbar skillnad? Vad är egentligen en bländarring? Och det du säger, den gamla är inte bra på hög kontrast men hur bra är den nya på det?
Bostrom1
Aktiv medlem
Jag har den gamla och tycker den är helt ok på hög kontrast...det är nog som föregående sa att du måste upp på väldigt hög kontrast för att den nya ska vara märkbart bättre. Sen kostar den gamla ca 600 kr mindre, vilket du kan lägga på annat?
Bildkvalitén på den gamla är sanslöst bra med tanke på att den ligger på ungefär 1400 spänn idag.
iSolen.se
Guest
Jag har den gamla och tycker den är helt ok på hög kontrast...det är nog som föregående sa att du måste upp på väldigt hög kontrast för att den nya ska vara märkbart bättre. Sen kostar den gamla ca 600 kr mindre, vilket du kan lägga på annat?Bildkvalitén på den gamla är sanslöst bra med tanke på att den ligger på ungefär 1400 spänn idag.
Dagspris för den gamla är snarare 1250, jag köpte själv min gamla på mediamarkt för 999kr.
Hög kontrast får man tex hela tiden om man fotar modell i studio mot ljus bakgrund. Eller i snö. Det blir en lila cirkel på dumma ställen mitt i bilden eftersom sensorn reflekterar ljus mer än analog film, som den är byggd för.
Mesch
Aktiv medlem
Just nu lutar det åt den nya. Men hur är det med bildkvalitén? Finns det någon märkbar skillnad? Vad är egentligen en bländarring? Och det du säger, den gamla är inte bra på hög kontrast men hur bra är den nya på det?
Skärpan är bättre med den nya.
Bländarring sköter bländaren på kameror som inte har bländarratt, ointressant för dig uppenbarligen
Köp den nya, den är bättre.
[edit] photozone har testat båda: http://www.photozone.de/nikon_ff
Senast ändrad:
phool
Aktiv medlem
Compared to its predecessor (the Nikkor AF-D 50mm f/1.8) the new AF-S lens delivers better border resolution and improved bokeh, but has gained some weight and especially size. The better performance also comes along with an increased price. In Europe, the lens is expected to ship in early June 2011 with an estimated street price around 200 EUR.
Den har lite bättre kantskärpa men den gamla snäppet bättre mittskärpa.
Den har lite bättre kantskärpa men den gamla snäppet bättre mittskärpa.
Senast ändrad:
The_SuedeII
Aktiv medlem
Jag har haft åtminstone ett par exemplar av alla 50/1.8 sedan 1978, och det är väl itne direkt något tvivel om att rent optiskt är den senaste versionen (AF-S) den bästa av dem.
Det är ganska MYCKET skillnad i optiken mellan 1.8AF-D och 1.8G. En av sakerna som syns mest "i bild" är att skärpan på nära håll är märkbart bättre, och att bakgrundsoskärpan är betydligt mjukare på stora bländare. Man får dock fortfarande lite "gloria" på oskärpebildningarna i bakgrunden.
AFS är en 6/7-konstruktion med ett asfäriskt element och en ny typ av antireflexbehandling. Komatiseringen är mycket mindre, och motljusegenskaperna är bättre. AF-D är den allra enklaste typen av Ultron (Planar med separerad frontgrupp - 5/6) som först användes typ 1951. 50/1.8G är betydligt mer lik uppbyggnaden i 50/1.4 AF-D i så fall, med tillägget av en asfärisk yta.
Det är ganska MYCKET skillnad i optiken mellan 1.8AF-D och 1.8G. En av sakerna som syns mest "i bild" är att skärpan på nära håll är märkbart bättre, och att bakgrundsoskärpan är betydligt mjukare på stora bländare. Man får dock fortfarande lite "gloria" på oskärpebildningarna i bakgrunden.
AFS är en 6/7-konstruktion med ett asfäriskt element och en ny typ av antireflexbehandling. Komatiseringen är mycket mindre, och motljusegenskaperna är bättre. AF-D är den allra enklaste typen av Ultron (Planar med separerad frontgrupp - 5/6) som först användes typ 1951. 50/1.8G är betydligt mer lik uppbyggnaden i 50/1.4 AF-D i så fall, med tillägget av en asfärisk yta.