Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny version RAW-shooter essentials

Produkter
(logga in för att koppla)

svwa

Aktiv medlem
Kanske är det att slå in öppna dörrar och informera om sådant de flesta redan kanske vet, men jag tar risken. Pixmantec har nu lagt upp en ny gratisversion av sitt konverterings- och bildbehandlingsprogram RAW-shooter essentials 2006 ver 1.2

Gratisversionen heter RAWshooter essentials och den mer avancerade RAWshooter Premiun kostar 90 dollar.

Den nya uppdaterade gratisversionen (essentials) klarar väsentligt fler kameramärken än tidigare, bl.a. KM 5D, Nikon D200 m.fl.

Programmet hittar Du för nedladdning här.

http://www.pixmantec.com/

Den nya version av programmet skall enligt readme-filen klara RAW-filer från följande kameror:

"This version supports RAW files from the following cameras:

Canon EOS-1Ds Mark II
Canon EOS-5D
Canon EOS-1D Mark II
Canon EOS-1D Mark II N
Canon EOS-1Ds
Canon EOS-1D
Canon EOS 20D
Canon EOS 20Da
Canon EOS Rebel XT
Canon EOS 350D
Canon EOS Kiss Digital N
Canon EOS DIGITAL REBEL
Canon EOS 300D DIGITAL
Canon EOS KISS DIGITAL
Canon EOS 10D
Canon EOS D60
Canon EOS D30
Canon PowerShot G2
Canon PowerShot G3
Canon PowerShot G5
Canon PowerShot G6
Canon PowerShot S30
Canon PowerShot S40
Canon PowerShot S45
Canon PowerShot S50
Canon PowerShot S60
Canon PowerShot S70
Canon PowerShot Pro1
Nikon D2X
Nikon D2Hs
Nikon D200
NIKON D50
NIKON D70
NIKON D70S
NIKON D100
NIKON D2H
NIKON D1H
NIKON E8400
NIKON E8700
NIKON E8800
Olympus E-1
Olympus E-10
Olympus E-20
Olympus E-300
Olympus E-500
Olympus C5050Z
Olympus C7070WZ
Olympus C8080WZ
Olympus C5060WZ
Minolta DiMAGE 5
Minolta DiMAGE 7
Minolta DiMAGE 7i
Minolta DiMAGE 7Hi
Minolta DiMAGE A1
Minolta DiMAGE A2
Minolta MAXXUM 7D
Minolta ALPHA 7 Digital
Minolta DYNAX 7D
Minolta Dimage A200
Minolta Dynax 5D
Minolta Alpha Sweet Digital
PENTAX *ist D
PENTAX *ist DS
PENTAX *ist DS2
Pentax *ist DL
Leica DMR R9
Leica DMR R8
Leica DIGILUX 2
Leica D-LUX 2
Panasonic DMC-LC1
Panasonic DMC-FZ30
Panasonic DMC-LX1
Epson R-D1
Sony DSC-R1
Adobe DNG for all above mentioned cameras."

LYCKA TILL !
 
Finns det någon Changelog över vad som skiljer mot version 1.1.3 förutom vilka kameror som stöds?
 
Nu kommer jag få stryk.

Jag ser inte storheten rent praktiskt med Colorengine. Rent teoretiskt och säljpropagandamässigt är jag med - min 5D's inbyggda färgprofil ersätts med en utomordentligt välgjord och modifierad färgprofil enligt konstens alla teoretiska regler. Men i praktiken innebär det att jag kan välja mellan den inbyggda och den modifierade med resultat att färgerna blir "lite annorlunda". För mig spelar det ingen roll vad som är matematiskt mest korrekt - det som är snyggast är bäst.

För vissa bilder ger den modifierade profilen en bättre grund att stå på innan man börjar slita i alla andra reglar. För andra bilder ger orginalprofilen en bättre utgångspunkt.

Ser man till hela processen från råkonvertering till färdig slutprodukt från Photoshop är ju råbildens färgprofil är en extremt liten del i den slutgiltiga bildens utseende?

Det hade varit lite intressant om man kunde välja å vraka och använda alla kamerors färgprofiler som någonslags intressant kreativitetsbank, men jag förstår att det vore ju att skjuta precisionen och noggranhetstänket i svansen.

Har inte lagt ner något jättejobb på att utforska Colorengine, men drar man lite i vibrance å saturation å så, så kan man ofta komma "väldigt nära" den modifierade versionen med pragmatisk blick. Är man däremot av fotograf-familjen att det man ser på skärmen skall vara så likt verkligheten som möjligt och man plåtar Gretag-färgkartor varje dag innan frukostoch har perfekt miljö och temperaturen i rummet där ens kalibrerade skärm står har exakt samma luftfuktighet för att inte ögonfransarna ska få en annorlunda vinkel vilket orsakar annorlunda speglingar i iris som i sin tur orsakar en liten kontrastförändring för ögats övre färgtappar - för att inte tala om kebaben man just åt vars andedräkt man nu erfar bryter ljuset annorlunda och perfektionen ställs på ända.

Såvitt jag kan se det är Colorengine till för en enda målgrupp. De som batchkonverterar sina råfiler till en final slutprodukt och som tycker att majoriteten av bilderna blir snyggare med den modifierade profilen. Men då får man absolut inte röra saturation, vibrance eller någon annan "verklighetspåverkande" parameter. Ush å fy.

Men jag tror många jobbar som jag - man arbetar med en bild i taget i råkonverteraren för att skapa ett så bra grundmaterial som möjligt innan slitet och dragandet i Photoshop börjar. Batchkonvertering används enbart vid lucia-på-dagis-bilder och en å annan webb-proofing batch.

Eller så har jag missförstått hela grejjen. Hoppas det!
 
Hej

I stora delar håller ditt resonemang.

Men jag har enbart hunnit testa studiofoto o där får jag bort ett elakt färgstick i 5D filerna med profilen.

Där gör jag först en massa "proofbilder" som underlag man väljer från, och då är det smakfullt med lite mer rättvisande färger.

För 1D mk2 så är den hi-sat profilen Magne gjort för Capture 1 rätt bra på modellerna osckså. Man får en grundfärg som är bra.

Roine
 
ANNONS