ANNONS
Annons

Ny variant av 7d-kit med stöd för streckkodsläsare

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad ska det vara bra för? Vad har man för användning av att kunna läsa streckkoder med kameran?
 
Vad ska det vara bra för? Vad har man för användning av att kunna läsa streckkoder med kameran?

Tja, säg att du ska fota en massa skolbarn t.ex. -- varje barn får en bit papper med streckkod och du ser till att scanna den. Då kan du använda den som identifikation eftersom den nu finns i exif infon.

E.g.

Skolan har ett Excel ark med en kod för varje elev:
Kurt 0123
Emma 0124
Lars 0125

osv osv

De får sina streckkoder, du fotar, sen skickar in bilderna till skolan med streckkoden som tag / filnamn.

Make sense?

Edit:

Om du fotar nåt evenemang där folk kanske vill ha bilder på sig själva, kan du ju ge dem ett kort med streckkoden som hör till deras bild, sen kan då gå till din hemsida och ladda ner / beställa prints av bilden... bara lite ideer!
 
Makes sense! Tackar! :)

Såna användningsområden passerade inte ens min hjärna, men för någon som jobbar med sådant så kan det ju verkligen vara lysande!
 
Om du fotar nåt evenemang där folk kanske vill ha bilder på sig själva, kan du ju ge dem ett kort med streckkoden som hör till deras bild, sen kan då gå till din hemsida och ladda ner / beställa prints av bilden... bara lite ideer!
I det läget kanske det är enklare att skriva bildnumret på sitt visitkort istf att bära om kring och böka med en streckkodsläsare...

Men plåtar man produkter (eller skolbarn) i en studio är det säkert användbart.
 
Vad ska det vara bra för? Vad har man för användning av att kunna läsa streckkoder med kameran?

Hade jag haft en webshop med 10000 artiklar som behöver produktfoto så hade jag jublat över innovationen. Att kunna få en referens i bilden till ett begrepp (t ex artikelnummer) i affärssystemet tror jag snabbar upp arbetsflödet enormt mycket.

Micke
 
Vad ska det vara bra för? Vad har man för användning av att kunna läsa streckkoder med kameran?
När alla självskanningsapparaterna på ICA är upptagna kanske?
Var det inte Canon som för mycket länge sen hade ett antal streckkoder i bruksanvisningen som man kunde skanna in för att programmera om kameran? Minolta hade en liknande funktion, men där bytte man ut ett litet kort i stället.

Olle
 
Tänk också på att DSLR-kameror används för att göra höghastighetsscanning vid dokumentinläsningar. Att kunna tolka streckkoder direkt där och spara in ett steg senare kan jag också se som jäkligt användbart.
 
Min EOS 10, inköpt 1991, hade stöd för att läsa av inställningar med en streckkodsläsare (tillbehör), och sen kunde man blinka över inställningen till kameran. Därefter aktiverade man härligheten genom att ställa driftlägesratten i ett speciellt streckkodsläge.

Jag hade aldrig någon streckkodsläsare, så jag vet inte hur det fungerade i praktiken.
 
Man måste alltså ha en streckkodsläsare till för att kunna läsa av koderna. Vore det inte mycket enklare att läsa av koden med kamerasensorn direkt? Funkar ju bra med Iphone. Är det så illa så känns det inte som om Canon tänkt till ordentligt.
 
Förmodligen har de tänkt sig en lösning enligt samma filosofi som med en GPS. En extern enhet tillför information, som bäddas in i Exif.
 
Man måste alltså ha en streckkodsläsare till för att kunna läsa av koderna. Vore det inte mycket enklare att läsa av koden med kamerasensorn direkt? Funkar ju bra med Iphone. Är det så illa så känns det inte som om Canon tänkt till ordentligt.

EOS 10 hade ju ingen sensor som man kunde använda för att läsa av koderna och antagligen var det för dyrt att bygga in den i kameran. Förhoppningsvis kommer det inte behövas en extern läsare för 7D, men jag bara gissar.

/Jonas
 
Många fotografer ägnar sig ju uteslutande åt streckkodsfotografering med.
Bara se diskussioner här på forumet ;)
 
Man vidgar ju gruppen av användare på detta sätt.

Exv i en fabrik där produkter produceras o förpackas används i stort sett alltid streckkoder.
Jag vet inte exakt vad en streckkodsläsare kostar, men det är möjligt att en DSLR a'la 7D kan ha en roll här.
Jag gissar alltså att det är ett industriellt syfte.
/L
 
Man vidgar ju gruppen av användare på detta sätt.

Exv i en fabrik där produkter produceras o förpackas används i stort sett alltid streckkoder.
Jag vet inte exakt vad en streckkodsläsare kostar, men det är möjligt att en DSLR a'la 7D kan ha en roll här.
Jag gissar alltså att det är ett industriellt syfte.
/L

Detta verkar ju anpassat för att koppla in en streckkodsläsare till en 7D, inte för att göra en 7D till en streckkodsläsare.

En normal streckkodsläsare typ Symbol 2208 kostar drygt en tusenlapp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.